S

Surrbullen

Hej Alla!

Jag tänkte höra efter om det är någon som har något bra tips på hur man skall gå till väga med inhoppningen av en unghäst? Hur pass fort framåt man skall gå m,m?

/Petra

ta hjälp av någon tränare för det första.

Sen är det väl att ta det lugnt, inte gå fram för fort och pressa inte hästen. Det är helt omöjligt att säga att vecka 1 ska du göra så, vecka 2 si osv. det beror på hästen.

Ta hjälp av en kunnig UTBILDAD hopptränare.
Sen beror det frpn häst till häst hur fort man kan gå.. Vissa är modigare och andra hästar livrädda!

Men 1 gång i veckan är nog en bra början till att börja med.. Då är det markövningar cavaletti bommar på marken. När vi körde markarbete från marken visserligen så la vi pressänningar som han fick gå över å där på la vi ett litet kryshinder(30 cm högt typ) vi hällde vatten på den mm.
Det slutade med att jag idag har en häst som inte är tittig och rädd för hinder=)

Ja jag har ju en hopptränare oxå.. men jag tänkte det här med markarbete m,m..
Som du skrev mycket cavaletti och miljöträning så hästen blir trygg..

Men vid vilken ålder är det vanligast att man börjar hoppa in dom? våren då dom fyller 4 ?
Alltså förutsatt att hästen är ordentligt förberedd muskelmässigt m,m. ?

Men vid vilken ålder är det vanligast att man börjar hoppa in dom? våren då dom fyller 4 ?
DU kan börja med bommar och cavaletti så snart hästen bär upp sig själv bra med ryttaren på ryggen. Låt sen hästen utvecklas i SIN takt, dvs UTAN att försöka forcera den till nån tävling eller bedömning av nåt slag... (Tyvärr alldeles för vanligt - alltför många unga talanger har förstörts på det sättet, därför varnar jag utan att veta förutsättningarna...)

Brukar man inte börja med löshoppning av den unga hästen? Det kan man ju göra ganska tidigt.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 342
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 204
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
757
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod