unghäst som "stänger av"

Fannih

Trådstartare
har en dam på snart 2 år, som varit verkligt lätt att ha att göras med.
nångång ett hopp till sidan då man ett henne.. fram till förra veckan..

min mamma sa åt mig att hon är omöjlig, jag tänkte ju att hon överdriver.. men..

då jag skulle ta in henne från hagen bockade,sparkade bakut,stegrade steppade hon hela vägen. hon bockade och sparkade/småstegrade sig i boxen och gnäggade (pep som en mus :P)
såhär var hon i 3 dagar, och sen var hon sitt vanliga jag. hur gosig som helst.

då hon höll på med sitt hoppande var hon helt onåbar, både jag och vår andra häst fick akta oss så vi inte skulle få nån spark.

om detta skulle hända igen, vad bör jag tänka på?
och vad var det, vårkänslor?
ha ont nånstans?? (verkade inte så)

har varit extra noga nu med att hon skall flytta sig för mig, och stanna om jag stannar, mycket beröm och glad ton..

Sv: unghäst som "stänger av"

brunst kanske?
Hoppas inte, det kan ju bli jobbigt i framtiden ;)
Annars skulle jag nog chansa på att det är en testperiod alt vårkänslor.

nej säg inte sådär! :p
hoppas verkligen inte det är nåt sånt, altså det ÄR vårkänslor/test och INGET annat ;)

Båda mina 2-åriga ston har haft ett par dagar när de fått som förbytt personlighet. Framför allt att de pep och fjantade runt.

Jag tror det var brunst, men jag tror också att det inte behöver bli så varje gång de brunstar resten av livet. De får ju också ha en tonårs-period och vänja sig vid sina hormonsvängningar, det jämnar förhoppningsvis ut sig när sommaren kommer på allvar. Småttisarna är inte så små längre;)

aha, okej. men det var inte det jag vill höra. :eek: :p

Ja hoppeligen lugnar det ner sig, för att leva med en sådär kraftig humörsvängning är ju dömt att misslyckas..

bryr du dig om det, att de hoppar runt?

min fick gå i långt grimskaft, det enda jag gjorde var att hålla henne på avstånd, och berömma de ca 3 steg som hon skrittade :cool:

Så länge de inte drar i snöret, går på mig eller någon annan så bråkar jag inte med dem om de fjantar lite. Det är oftast bara första metrarna sedan så är det bra. Skulle de gå på någon så markerar jag genom att backa hästen en bit. Jag har inte varit med om att någon av hästarna jag har, har tagit upp en fajt utan när jag säger ifrån att, nu gick du för långt så accepterar de det. Men nu när det blir varmt så är det enklaste att bara låta dem vara de dagarna man märker att de är lite oreglerliga så man slipper bråka med dem. Om det inte nån hovslagare eller veterinär inbokat så går mina ute i lösdriften.

2-åringar på sommaren växer ju ändå så då brukar inte jag jobba med dem för att undvika att fresta på tillväxtzoner osv, och sedan så brukar de lugna sig när de blir lite äldre och mognare. Fast en del tar ju längre tid på sig än andra med just den där mognadsbiten förstås:grin:

okej, då har vi ganska samma filosofi.

har oxå funderat på detdär, om man märker hon är "oregerlig" är det kanske bäst att låta bli att hantera henne, eftersom det antagligen slutar i en mindre strid, eller va man ska säga.

:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 299
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17