Unghäst som springer genom elstängslet

C

cafu

Hej!

För ett tag sedan startade jag en tråd om mina hästar som rymde ur hagen var och varannan eftermiddag. Jag trodde att de ville in till havren och började ta in dem lite tidigare. Men nu har unghästen (jag har förstått att det är hon som tar initiativet) börjat gå ur hagen lite närsomhelst, även mitt på dagen trots sällskap och god tillgång på hö i hagen. Hon går rakt genom eltråden fast det ska vara ström så det räcker (jag skottar runt hagen varje morgon om snö ligger på). Det är på något sätt som att hon inte bryr sig alls, strömmen kommer ju i impulser så jag vet inte om hon ens hinner få någon stöt på den sekund hon brakar igenom. Jag vet inte ens om hon har fått någon riktig stöt nångång, det är först på senare tiden hon börjat såhär så jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna bli ett problem.

Än så länge har det inte hänt något, jag har varit hemma på dagarna och kunnat lugnt hämta henne ute på åkern eller var hon nu stått men det är ju ett stort orosmoment om man ska åka hemifrån! Strömmen ska vara stark så det räcker men det hjälper ju inte när hon bara springer igenom. Hon har liksom ingen respekt för den alls.

Någon som har tips?

Sv: Unghäst som springer genom elstängslet

Låter kanske hemskt, men låt hästen få en stöt så att den fattar att det är ström i staketet.. :crazy: Jag har en ponny som skulle tuffa sig mot några hästar i hagen bredvid. Han fick ena benet mellan trådarna och fick en rejäl stöt. Efter det så går han inte allt för nära tråden. Eller byt ut tråden mot en starkare sådan. Kan dock vara farligare om den trasslar in sig..

Coffeaclub skrev:
Låter kanske hemskt, men låt hästen få en stöt så att den fattar att det är ström i staketet.. :crazy: Jag har en ponny som skulle tuffa sig mot några hästar i hagen bredvid. Han fick ena benet mellan trådarna och fick en rejäl stöt. Efter det så går han inte allt för nära tråden. Eller byt ut tråden mot en starkare sådan. Kan dock vara farligare om den trasslar in sig..

Intressant att du föreslår detta, jag har tänkt på det själv men inte vetat om jag skulle våga prova. Men det kanske skulle fungera?

Ja, varför inte? Bara inte hästen tror att det är du som ger den stöten utan tråden. :D Det är ju egentligen inte värre att du ser till att den får en stöt än att den nån gång får det ändå. Känns kanske lite elakt bara, men å andra sidan så kan ju hästen faktiskt skada sig när den går igenom, så en stöt kanske gör susen för denna busiga dam. ;)

Jag botade min rymmare med hjäp av en kättingstump. Det behövdes bara ett försök, sen respekterar han tråden. Så här gjorde jag: Fäst en 30 cm lång kättingstump i ringen där du fäster grimskaftet (karbinhake) . Fäst sedan en koppartråd, oisolerad i kättingen så att den har bra kontakt, linda koppartråden runt grimmans nosrem, hela vägen runt nosen. Släpp hasten i hagen, sätt dej på avstånd och studera vad som händer! "Straffet" kommer i exakt rätt ögonblick, och hästen gör misstaget max 2 ggr. Enkelt och fungerande! Hästen tycker inte alls detta är "elakt" för hästen är häst, och "elakt" finns inte i hästens värld, bara i vår, den associerar stängslet med något obehagligt som hände när den kom för nära, bäst att hålla sej undan. Glöm inte att hästar är hästar, människor är människor! Blandar man ihop detta får man ofta problem i sin samvaro med hästen ( och det läser vi ju om i trådarna här!)

Senast ändrad av en moderator:

Har en kompis som hade samma problem med hennes unghäst!

Vi klippte till en bit av vanligt elband som vi fäste i grimman. Hängde en bit ner på ena sidan, knöt fast den på sidan av grimman, drog bandet mellan grimman och nosryggen sedan knöt vi fast den på andra sidan och klippte av den en bit ner så det hängde ner som två tenntakler på vardera sida av hans huvud.
När han gick nära tråden så fick han sej en kyss......och det hände nog bara ett par gånger sedan fick han respekt för tråden.

HAr du överhuvudtaget testat stängslet med en testare ?? Annars kan du ju inte veta vilken kräm det är i tråden...Dessutom om jordningen är kass så spelar det ingen roll hur mycket kräm det är i tråden...stöten blir ju nada....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 405
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka