Unghäst som krubbiter?

Sv: Unghäst som krubbiter?

I de allra flesta fall så är det människans fel ja. I ditt fall kanske det är så att hästen har problem med magen, kanske vore värt att kolla ifall han har magsår?

Jag tror nog att de lär sig.
min häst stog som ung brevid en surbulle som även drog tänderna i gallret.
Både det o att se sur ut lärde den sig.:mad:

sen undrar jag om TS verkligen menar krubbitning- att den drar in luft:confused:

Jag håller med om att det finns hästar som lät "apar" efter sina kompisar. Jag försöker att vara observant på mina och byta boxar på hästar som verkar vara lättpåverkade så att de inte står bredvid en med udda beteende.

Själv ser jag inte krubbitare som något problem. Visst är det irriterande att lyssna på men jag har hittills aldrig upplevt några problem till följd av att de krubbiter. En av mina finaste hästar krubbiter och troligtvis hade jag inte kunnat köpa honom om han inte hade haft sina olater. Att jag köpte honom ångrar jag inte en dag :love:

Det kan nog ligga en hel del i det- med krubbitningen.
att det mer är den psykiska biten man tycker är jobbig- som en missbrukare.

Har nog aldrig träffat på en krubbis som fått fysiska men.

Känner mej ledsen när du menar att vi som har krubbitare har förstört dem.
Jag har en ung ponnyhingst som började krubbita när han var ett år.
Han är ute med flera andra unghingstar mellan 12-14tim per dag.
De har fri tillgång till grovfoder.
De fodras med kraftfoder 3ggr per dag.
Han krubbiter i några timmar efter det att han ätit kraftfoder.
Vad mer kan jag göra ?

Eftersom den började krubbita så tidigt och med vad det låter som här bra förutsättningar, så hade jag åkt in och fått kollat så att det inte är något fel på magen.

/Camilla

Är du säker på att det är krubbitarbeteende den uppvisar? Unghästar är ju annars väldigt pilliga och bitiga, om du inte är så van vid unghästar kanske det kan vara sådant?

Annars tror jag bra rutiner med bra komisar och bra mat löser det mesta.

Och hästar tar lätt efter saker av varandra. Min unghäst lärde sig sura av argbiggan till sto mamma har. Hon gör det bara på pin kiv och han fattade i början inte ens vad han gjorde :rofl: Lyckligtvis var det ju lättavlärt eftersom vi visste precis vad han fått det av och att han själv inte ens verkade fatta vad han gjorde.

Kl

Finns många teorier angående krubbitning..
Vissa säger magen
Andra säger stress
Ytterligare några säger för mycket stallvistelse..
Andra säger för många miljöombyten = stress..

Men en sak undrar jag..
Varför ser man ofta detta bara på ridhästar??
Måste vara rasbundet.

Eller tja...har hållit på några år vid det här laget och även stött på vääääldigt mycket travhästar.
Men där ser man varken ungar/fölmärrar/hingstar/tävlingshästar krubbita..
Man ser dom sällan väva eller luftsnappa heller.

Undrar varför..

AM

vad gör man med en 3 åring som har tendens till krubbitning ??
finns de chans att bryta detta beteende innan de blir en ovana?
Någon ide att köpa unghäst som krubbiter? :confused:

I de flesta fall beror krubbitning på för lite andel grovfoder i foderstaten och om hästen inte är så gammal kan ett sådant beteende minskas om hästen får äta ordentligt med svårsmält föda = grovfoder. Ett invant beteende är dock svårt att helt bryta så krubbitningen kan när som helst starta igen i en för hästen stressad situation, eller om den även senare i livet får för lite grovfoder.

Unghästar kan dock utföra något som kallas för träätning, vilken kan vidareutvecklas till krubbitning men som inte ska förväxlas med krubbitning om det faktiskt inte är det hästen gör. Träätning kan uppkomma då unghästen får för lite protein när den växer. Krubbitning och träätning signalerar dock att hästen kanske inte har alla behov uppfyllda/ont i magen/för lite grovfoder.

Krubbitningen ska inte stoppas med en krubbitarrem, då hästen inte sväljer luft när den krubbiter! Ta istället reda på varför hästen är olycklig och gör något åt det. Krubbitningen är en stereotyp som förser hästen med endorfiner (lyckohormoner) då den utförs. Hästen självdrogar alltså sig själv för att "klara av" sin påfrestande omgivning. Som sagt är det svårt att få bort en stereotyp och det är därför troligt att hästen i framtiden krubbiter även om den inte är stressad och alla behoven är tillgodosedda.

Kl

Finns många teorier angående krubbitning..
Vissa säger magen
Andra säger stress
Ytterligare några säger för mycket stallvistelse..
Andra säger för många miljöombyten = stress..

Men en sak undrar jag..
Varför ser man ofta detta bara på ridhästar??
Måste vara rasbundet.

Eller tja...har hållit på några år vid det här laget och även stött på vääääldigt mycket travhästar.
Men där ser man varken ungar/fölmärrar/hingstar/tävlingshästar krubbita..
Man ser dom sällan väva eller luftsnappa heller.

Undrar varför..

AM

Stämmer det jag har stått i ett travstall där jag nog såg alla beteende störningar som går att finna. Denn enda normala hästen var nog ridhästen. Nu har jag bara varit i ett travstall som var lite udda:D. Har även stått i ridstall med dåliga beteenden men långt i från lika mycket

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 169
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 471
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka