unghäst som inte vill galoppera

EviTHa

Trådstartare
Jag har ett 5 årigt sto som galopperar jätte bra ute men vill inte alls på volten, hon har nästan ingen egen driv kraft alls :(
någon som har något tips på vad jag kan göra? :)

Sv: unghäst som inte vill galoppera

Hon orkar förmodligen inte bära sig ordentligt på en volt ännu, ute brukar det gå av bara farten om du förstår vad jag menar!? Då rullar dom på utan att egentligen anstränga sig (ja, ni förstår) om man inte kräver kort galopp och form då.
Men kommer du in på volten och ska ställa osv krävs ju genast mer av hästen och har den inte gjort mer än att galoppera på raksträcka ute så säger det sig ju självt att den inte kommer att orka det du kräver med en gång.

Testa att galoppera efter någon eller själv på spåret, då får du kanske mer driv! :laugh:

Håller med Fashionistan och tillägger att jag har samma problem.

Har kämpat sen okt med uppbyggnad och han går så super i skritt och trav men i galoppen är det katastrof:(

Han är grymt musklad, klättrar reglbundet, rider i skogen över stock och sten, rider regelbundet för instruktör samt tömkör en gång i veckan. Får höra av både hovis, tränare samt Et som regelbundet går igenom honom vad fantastiskt fin han är i kroppen, rör sig så bra och har lätt för samling :bow:, men galoppen känns skit:cry:.

Visst, på rakt spår är det jättekul och han har en luftig stor härlig galopp men så fort man är i en paddock så bryter han bara av på kortsidorna och försöker man tömköra på volt så bryter han sig ut och far iväg, frustrerad.

Sitter på raka spår ute i naturen och gör övergångar och övergångar och är i dagsläget så less på det då det inte sker någon som hellst förbättring när vi kommer in i en paddock.

Hur lång tid ska det ta innan jag märker någon skillnad? Vad kan jag mer göra för att stärka galoppen? :confused:

/Trött ryttare som tappade tålamodet en smula idag då känslan av hopplöshet infann sig:(

Inte för att jag (alls) är någon expert på det, men kämpar ju med samma problem i annat scenario.
Om man lyckas trigga igång en riktig bjudning och energi i hästen innan blir allt så mycket lättare! :crazy:
Nu triggas säkert hästar av olika saker, gäller att hitta något som passar ekipaget. Ibland kan det fungera att tänka lite tvärtom, att hästen ska trava så sakta som möjligt som för att få den tycka att det blev jobbigt att behöva hålla balansen och själv vilja öka på. (Gäller alltså att man inte hjälper den med balansen genom att stödja om det tänket ska fungera.)
Eller kanske att trigga hästen och försöka trissa upp energin men nöja sig med att den tänker rätt i början, belöna för minsta antydan till att den tänker galopp, och bara ett par försök per varv. Less is more. :)

Har man redan lite driv och hästen *egentligen* har hyfsat lätt för att fatta galopp, så är ett tips att rida på volt med hästen i egen balans dvs minsta möjliga inverkan, tänka "nu"-"nu"-"nu" i takt med att ytterfram sätts i backen, kan dutta lätt med spöt vid ytterbogen i takt med det om man vill förstärka, men först brukar man för sin egen skull behöva känna in hästen så man inte tappar takten. Då brukar hästarna ändra om sin balans per automatik så man känner att man bara skulle kunna rulla över till galopp. Brukar räcka med att man "sitter in i" galoppen med sätet för att de ska gå över. :) Är det en lättlärd häst kan det räcka med att göra så någon gång per varv sen fattar de på kommandot, första gångerna kan man dock få ha lite tålamod. Fördelen är ju att det inte blir såvärst krävande fattningar när man redan förberett hästen genom att ändra balansen.

Förutsatt att hästen är helt frisk så tycker jag att både du och Qosack ska "tvinga" hästen att galoppera på fyrkantsspåret och på stor volt. En unghäst ska kunna galoppera på en stor volt i lätt sits utan några som helst problem, det kunde min 3 åring göra efter 1 månads inridning. De kanske kommer vara lite tjuriga men det är NI som bestämmer, det är ni som är ryttare. När unghästen sen märker att de överlever att galoppera på banan och att det är ganska så kul så kommer det inte vara några problem alls.
Men se till att ni endast kräver galopp och står i lätt sits och inte galopp + ställning + form. En sak i taget.
Jag tror helt klart båda era hästar har gjort detta till en grej då det går så bra att galoppera ute.

Min fyraåring har väldigt stor galopp och varje gång hon vilat så galopperar hon som en gunghäst, alltså inte alls framåt, i typ 2 veckor när jag sätter i gång henne men där gäller det att jag är bestämd och rider ordentligt framåt och tvingar henne att galoppera, inte många varv men ändå, och sen helt plöstligt en dag så går det hur bra som helst.

Tack båda:). Et tror också det sitter i hans huvud och jag försöker verkligen tvinga honom i galopp runt hela fyrkantsspåret och ibland går det men då känns som vi ska sladda omkull på kortsidorna för det går så fort för minsta antydan till uppsamling från mig resulterar i trav.

Att galoppera på en äng går hyfsat för där kan jag göra volterna gigantiska om man jämför en 20 meters volt i paddocken.

Han är genomgången av både vet. och regelbundet genomgången av välrekomenderad Et. Sadeln är godkänd av båda, bett likaså. Inga fel hittas som kan förklara hans motvilja mer än bekvämlighet och ponnyenvishet :grin:

Men vi kämpar vidare och den dagen det funkar kommer jag göra så här :bump::rofl::banana:

Tror helt klart att det är något som han lärt sig att komma undan med. Låt honom rulla på. även fast det känns som om det går superfort. De flesta hästar korrigerar sig själva innan de ramlar, se bara till att ha stöd i båda tyglarna och sitt mitt över hästen.

Bestämd dig hur många varv du ska galoppera och håll dig till det.

Tex. vecka 1: 2 varv åt båda hållen de dagar du rider på bana.
vecka 2: 3 varv åt båda hållen
vecka 3: 3 varv åt båda hållen plus ett varv på volten.
Massa beröm,klappar, avskrittning och hemgång när det är gjort.

Och du.... man får faktiskt gå på sin häst med spö ibland. Det gör dig inte till världens sämsta ryttare eller en djurplågare ;) Jag skulle testa att ge honom ett rapp, ett ganska ordentligt rapp, på rumpan om han saktar av och se vad som händer.

Tack för alla jätte bra tips ska kämpa vidare nu och hoppas att de går bättre :)

Bara nyfiken, för man vet ju aldrig om jag själv får det problemet snart =) har en 3åring som nyss är inriden. Longerar du/ni något som har de problemen? Om ni gör det, hur går det då? Eller det är just när ryttaren sitter på som problemet kommer? mvh =)

Tömkör en gång i veckan (longering fungerar inte alls) Men resultatet är samma. Får upp han i galopp på den slutna delen av volten längs staketet men så fort han kommer till den öppna drar han iväg med mig alt. stannar och vänder sig inåt.

Det känns som att din häst kör lite med dig ;) Visst kan de ha svårt i början men så svårt ska det ju inte behöva vara om det inte är något fel på den?

Kan du inte hitta någon som är duktig på att tömköra som kan hjälpa dig?
Sen tror jag också att det bästa är att köra på i galopp några varv på ridbanan och låta det gå fort, låt hästen hitta balansen själv och lära sig att den ska bjuda framåt och inte sluta galoppera efter en långsida. När du väl går in på volt så ta inte tillbaka, rid framåt, framåt och framåt, ända tills hästen själv går fram! Och när du är ute, galoppera framåt där med, stå i lätt sits med korta läder och gör tempoväxlingar (för sätet) i galoppen istället för övergångar. Det hjälper inte mycket om hästen inte lärt sig att bjuda. Låt hästen ha kul och skaffa lite galoppmuskler!

Tips från fälttävlansryttaren :angel: Hoppas det går bra :laugh:

Tränaren (rider och tränar hästar på MSV nivå i dressyr) har tömkört honom de gånger han tramsat på träningarna. Vi har diskuterat då han är så svår att just det är något fysiskt fel på han. Därför kollade vi upp honom hos veterinär samt et som förvisso ändå går igenom honom regelbundet. Inga större fel hittades och et tycker han rör sig bättre än någonsin så är alla överens att det bara är att kämpa vidare.
Han är en positiv ponny annars i alla lägen men just detta kör vi fast i:(

Men vi ska prova att cantra ett tag nu när bonden har slagit vallen och vi får rida där i kanterna när det är torrt i marken:) Det är kanske just mer galoppmuskler som behövs :idea:

oki, tack för svar :) Jag har bara galopperat på fyrkantsspåret ännu och ute ( bara lite för att lära in galoppfattningen och framåtbjudning) Men jag både tömkör och longerar mellan varven och där går hon fint på volt men man märker juh att det är jobbigare för henne i galoppen ännu.

Du får kämpa på och ja hoppas det lossnar för er snart :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 724
Senast: agnes27
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat