Unghäst som ignorerar hästspråket?

B

BrightGrandeur

Hej!
Jag har nyss köpt en jätte trevlig quarter appendix (e. Lone Bright Star) valack på 4 snart 5 år. Han är helt grundutbildad inom western och dressyr och hur trevlig som helst i hantering och ridning. Han har respekt för människor, blev kastrerad som 1åring, kan stå själv i stallet(fast nu eftersom att han är ny i stallet så skriker han lite, men det går över efter några minuter).

Det är bara ett litet problem som varken jag eller min kompis som hållt på med hästar i många, många år förstår. Hästen ignorerar nämligen andra hästars språk. Det går två hästar i den stora hagen tillsammans med honom, en till super-ranglåg valack på 17 och ett dräktigt sto på 7 år. De har gått tillsammans i snart en vecka. Stoet visar tydligt att hon inte vill att han ska hänga efter henne medan han struntar i det och respekterar inte henne ett dugg, han bara följer efter henne hela tiden.

Den ranglåga valacken ger han sig på dock har han aldrig bitits eller sparkats. När stallägaren lägger ut hö-högar och tydligt visar vart min hästs hö ligger så ska han ändå gå och ta den ranglågas hö. Den ranglåga är rädd för honom men vi har aldrig sett honom verkligen göra något. I början sprang han direkt till den ranglåga och den ranglåga flyttade sig inte han bara undrade vad den andre höll på med men nu har det tydligen blivit lite konstigare.

Hästen stod tidigare med flera andra hästar som var högre i rang än honom och där råkade han ut för stryk för att han inte flyttade sig när dem sade till, men han själv slogs inte emot, till slut flyttade han sig antagligen men han är riktigt ignorant!

Jag undrar om någon annan har varit med om något liknande och om det går över? Är det bara tonåren? Har någon något tips på hur man kan få honom att respektera andra hästar?

// Issa

Sv: Unghäst som ignorerar hästspråket?

Din häst är bara verkligen en dominant häst som vill leka med de andra hästarna samt verkligen bestämma över dem. Min ena valack var också dominant som unghäst och tyvärr åkte han på en del stryk tack vare det. Mitt tips är att lägg ut fler högar med hö, inte bara tre, så att ingen blir utan om din häst ger sig på de andra.

Beträffande att han jagar stoet så tror jag att han bara vill leka med henne. Min unghäst som också dominant hingst går nu tillsammans med min dominanta valack. Det är fortfarande valacken som bestämmer i hagen, men hingsten vill leka och är så intensiv att han inte ger sig förrän min valack verkligen tröttnar och säger till på skarpen oftast med en rejäl spark. Lycka till med din valack. Se bara till att när du hanterar honom har ett bra lederskap över honom så att han inte får ta över. De bästa orden: Love, language and leadership-Parelli natural horsemanship.

Tack för svaret och tipsen, ska ta dem till vara!
Det är bara det att jag tror han är lite dåligt kaxig för att vi lägger ut fler än tre hö högar, vi lägger en höhög precis framför honom men sedan går han direkt iväg till den ranglågas höhög som ligger mer än 10 meter bort! Han skulle behöva någon som bestämde över honom, vi brukar jaga iväg honom från den ranglågas men han är ju där igen sen när vi går iväg. Hoppas det kommer någon till äldre dominant som kan lära honom lite hyffs i hagen! :cry: Jag tycker synd om den ranglåga

Det är ett helt naturligt beteende att ta den andres mat. Han vill visa sin dominans, och det gör han bland annat lämpligast genom att ta maten från andra.
Inget konstigt alls tycker jag.

Men jag tycker det är lite konstigt, han är ju bara 4 år. I det andra stallet råkade han ut för mycket stryk, han visste att han skulle åka på stryk men när en dominant häst sade till honom "flytta på dig" med hela sitt kroppsspråk så stod han kvar och titta bort som att "jag kan inte se dig, då kanske du inte gör något?" och så gjorde han hela tiden och dom andra hästarna flög ju på honom...:(

Mja, jag tycker ändå inte att det är så skumt. Din häst är kanske född med "hög rang" han är inte rädd för att få lite stryk, och han vill inte flytta sig för andra. Som 4-åring har han kanske först nu börjat bli såpass gammal att han hittat någon han kan dominera äntligen, eller så är den här nya kompisen svagare än de han hade tidigare.
Jag skulle tippa på att de andra med tiden kommer att sluta flyga på honom, när han blir äldre kommer de att se att han står för sin trygga dominans, och så blir han respekterad som ranghögre.

Min 2-åring verkar vara en sån "tyst" dominant kille. Han är ännu inte så gammal att han skulle kunna driva bort någon annan, men han går fräckt fram till ranghögre när de äter och börjar äta av samma hö. Och det accepteras faktiskt. Antagligen för att han inte är fräck och försöker dominera andra, utan han vägrar bara bli dominerad själv.

Mina tankar om detta, jag kan ha fel, men jag tycker inte din häst låter särskilt konstig.

Okej, tack för dina tankar med :)
Får låta tiden gå lite oså får vi se hur de uppträder mot varandra! Just nu är ju den ranglåga rädd för min häst och det tycker jag inte om men senare kanske de "hittar" varandras rang och respekterar varandra bättre. Han är ju ung också så det tar väll sin lilla tid, han bör börja förstå att den ranglåga är "på plats" utan att han ska visa sin dominans så tydligt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka