Unghäst som hotar att sparka

Sv: Unghäst som hotar att sparka

*kl*

Jag är i precis samma situation som TS stallkamrater. I det stall dit jag flyttade för ca 6 månader sedan står det ett halvblodssto på 3 år som är en riktig bitch i hagen. Ägarna flyttar sig för henne hela tiden, så hon har ju lärt sig hur man skall göra :grin:

Jag började redan från början att ha en gren med mig in i hagen för att kunan förlänga mig själv och avvisa henne på behörigt avstånd innan hon hade baken 1 m från mig. En dag var min sambo med in i hagen och var dm från att få in en välriktad spark på honom, han sprang fortare än kvickt ut ur hagen!!! Jag var ganska snabb att följa efter, hade inget med mig som hjälp den gången. Man är inte så dum att man står i vägen för 500 kg häst som måttar sparkar mot en.

Dagen efter var vi upp i hagen igen för att hämta min häst men med körpisken i beredskap om det skulle behövas. Hästen knatar glatt fram och vänder arselet till och börjar backa med öronen bakåtstrukna, beredd för att göra om samma sak som dagen innnan. I de läget tar man hjälp av det man har och använder pisken på henne. Och jag kan lova att hon blev överraskad. Det har krävts en del påminnelser för henne och jag går inte in i hagen utan ett rejält spö med mig. Kan inte ägaren ta tag i hästens beteende får denne faktiskt acceptera att man skyddar sig bäst man kan. Så det är mitt råd till dig TS. Se till att dina stallkamrater är "beväpnade" om ni inte tänker använda er av några mer lämpliga metoder för att få bort detta fruktansvärt farliga beteende! Tyvärr verkar det inte som om ägaren till hästen i mitt fall är så villig till det...

nejdå, jag menar inte att du skrivit att man ska slå till hästen vid första bästa tillfälle, men jag tror att många väljer den korta och enkla vägen att lösa sitt problem och eftersom de inte behöver ta konsekvensera av en spöad häst inser de inte heller vad det gör med hästen.

jag tror vi menar samma, men skriver lite olika. :D

att uppfostra en häst är ingen lätt sak!
man måste ge chans att göra rätt och visa rätt och fel och korrigera därefter, det krävs tålamod!
jmf med att du har din unghund/valp hos dagmatte ch varje gång den biter när den busar får den ett rejält slag över nosen. det tar knappast bort bitandet, eller hur......?
lite samma sak här!
man måste ju se till att djuret förstår att den gjort fel och därefter berömma det korrekta beteendet.
hästar har ett komlpext språk och det är svårt för oss människor att kommunicera med dom, speciellt när man som utomstående blir satt i den situationen som TS beskriver.

mota bort och skicka iväg hästen - ja.
slå den, så den går därifrån - nej.
och om motadet innehåller en tillsägning med spöet, är det väl oki, men se då till att det har varnats innan!

Jag har faktiskt svårt att förstå hur du tänker. Inser du vilken enorm risk det är med en häst som sparkar mot människor? :eek: Den är dödlig...

Har du sett hästar uppfostra varandra så inser du att ett rapp med en långpisk just när hästen är i värd att "ladda" är långt mindre våldsam än den bakutspark med full kraft som skulle vara konsekvensen för hästen som sparkat om den missförde sig mot en häst med högre rang.

Det brukar inte behövas mer än en gång när du ger en snabb konsekvens i rätt ögonblick.

Ingen har förespråkat att gå in och slå hästen utan anledning. Man har med sig ett långspö just för att kunna gå in och korrigera när/om den missför sig.

Förlåt men: Är du inte klok?!
Jag skulle väl aldrig komma på tanken att sätta mig i en så farlig possition med vett och vilja. Hur lätt är det inte att bli allvarligt skadad när man hamnar i ett gäng med hästar som börjar gruffa om mat?? Mitt enda råd till TS är att INTE lyssna på ditt!!

jodå, jag är nog gammal till att veta vad sm kan ske när man blir träffad av en häst, men jag är åxå nog gammal till att inse vad som kan ske med hästen om den får spö utan, till synes (för den) anledning!

man måste sätta sin egen säkerhet först, givetvis, men om man inte har kunskap att hantera ett spö rätt, ska man inte ge sig in till sånna här hästar, för spöet är INTE till för att slå hästen! det är en förlängning av dig själv, så att du kan hålla hästen på avstånd och det är stooor skillnad på dessa två.

Ingen har förespråkat att gå in och slå hästen utan anledning
jasså inte?
#2:Men jag skulle ta till pisken!!!
#4:Jag tog med en lång pisk och slog till honom och efter det så har han aldrig gjort om det
#11:Ja ja jag hade tagit en pisk och drämt till så fort jag märker tendenser på beteende som kan vara farligt för människor.
#16:Tyvärr tror jag också att det krävs spö/pisk nu
#25:Hade jag varit en av de andra hästägarna som ska hämta sin häst och riskerar att bli sparkad av din så hade jag aldrig gått in utan en långpisk.
Jag hade dessutom använt den vid minsta tendens till hotfullhet.

#44:Hade de varit min häst hade ja lappat till den med ett spö, hårt och bestämt.
samtliga dessa inlägg tolkar jag som att de ska slå hästen, för att markera att det är männiksan som bestämmer. men jag kan givetvis tolka fel!
ingen häst kickar utan att ha varnat först. med blick, kropp och till sist vända och höja ett ben. et ranglåg flyttar sig genast, en ranghög driver bort. jag tror aldrig jag har sett en ranghög som omedelbart vänder och kickar rejält när någon lägre försöker mopsa.

att bli slagen med ett spö och bli sparkad av en häst upplevs nog INTE på samma sätt för hästen, nej!
OCH SPÖETS UPPGIFT ÄR INTE ATT ORSAKA HÄSTEN SMÄRTA, UTAN ATT FÖRLäNGA DIG, SÅ ATT DU SJÄLV, MEN DIN KROPP KAN FÅ BORT HÄSTEN! därför tycker jag personligen att en kvast är bra mycket bättre redskap, dels för att du kan klatcha till på rumpan och att markera och dels för att man kan hålla hästen på avstånd. det sistnämna kan du inte med en pisk, utom när du slår. pisken är för vek för att trycka undan den andra individen.

i grunden vill du åt att hästen ska flytta sig för dig, inte att orsaka den smärta, eller hur?
lägg kvasten på rumpan och tryck med kroppen, den kommer att flytta sig och du har fått egenom din vilja å ett smärtfritt och lugnt sätt.

jodå, jag är nog gammal till att veta vad sm kan ske när man blir träffad av en häst, men jag är åxå nog gammal till att inse vad som kan ske med hästen om den får spö utan, till synes (för den) anledning!.

En konsekvens måste alltid ske i DIREKT följd efter den felaktiga handlingen (hotet/sparken). Annars blir det totalfel.

man måste sätta sin egen säkerhet först, givetvis, men om man inte har kunskap att hantera ett spö rätt, ska man inte ge sig in till sånna här hästar, för spöet är INTE till för att slå hästen! det är en förlängning av dig själv, så att du kan hålla hästen på avstånd och det är stooor skillnad på dessa två.

Så de andra ägarna till sina hästar ska inte kunna gå in i hagen för att du bedömer att de inte kan hantera en pisk?!
Risken är ju att ts häst får gå helt själv eftersom de andra inte vill riskera en spark när de kommer för att hämta sin häst. Ytterst tråkigt för den hästen att gå utan kompis.

jasså inte?
#2:Men jag skulle ta till pisken!!!
#4:Jag tog med en lång pisk och slog till honom och efter det så har han aldrig gjort om det
#11:Ja ja jag hade tagit en pisk och drämt till så fort jag märker tendenser på beteende som kan vara farligt för människor.
#16:Tyvärr tror jag också att det krävs spö/pisk nu
#25:Hade jag varit en av de andra hästägarna som ska hämta sin häst och riskerar att bli sparkad av din så hade jag aldrig gått in utan en långpisk.
Jag hade dessutom använt den vid minsta tendens till hotfullhet.

#44:Hade de varit min häst hade ja lappat till den med ett spö, hårt och bestämt.
samtliga dessa inlägg tolkar jag som att de ska slå hästen, för att markera att det är männiksan som bestämmer. men jag kan givetvis tolka fel!

Men alla dessa svar är ju utifrån förutsättningen att hästen vänder upp rumpan och hotar att sparka/sparkar! INGEN (som jag har läst i alla fall) har menat att man ska gå in och spöa hästen helt omotiverat. Det hade både varit djurmisshandel och ytterst korkat eftersom det inte lärt hästen att det är fel agerande att sparka mot människor.
Ett sådant agerande lär bara hästen att människor ska man vara rädd för och det går inte att tolka deras signaler vilket leder till osäkerhet.

ingen häst kickar utan att ha varnat först. med blick, kropp och till sist vända och höja ett ben. et ranglåg flyttar sig genast, en ranghög driver bort. jag tror aldrig jag har sett en ranghög som omedelbart vänder och kickar rejält när någon lägre försöker mopsa.

Men det har jag! Jag har dessutom sett varningar som varit så flyktiga och snabba att de varit i det närmaste omöjliga att utläsa. Speciellt i en hage med ett gäng hästar, sent på kvällen i dåligt ljus etc.

att bli slagen med ett spö och bli sparkad av en häst upplevs nog INTE på samma sätt för hästen, nej!

Antagligen gör en bakutspark med full kraft otroligt mycket ondare....

OCH SPÖETS UPPGIFT ÄR INTE ATT ORSAKA HÄSTEN SMÄRTA, UTAN ATT FÖRLäNGA DIG, SÅ ATT DU SJÄLV, MEN DIN KROPP KAN FÅ BORT HÄSTEN! därför tycker jag personligen att en kvast är bra mycket bättre redskap, dels för att du kan klatcha till på rumpan och att markera och dels för att man kan hålla hästen på avstånd. det sistnämna kan du inte med en pisk, utom när du slår. pisken är för vek för att trycka undan den andra individen.

Räckvidden är långt mindre med en kvast än ett långspö. Jag kan heller inte klatcha med en kvast som en varning. Och att klatcha till på rumpan med en kvasts räckvidd är väl bara att be om en bakutspark i ansiktet om hästen svarar emot!
Med en pisk kan det räcka att peta (eller till och med peka) på hästen för att den ska flytta sig. Jämför med att du petar på hästen med ett finger jämfört med att du trycker med båda handflatorna, i vilket fall flyttar den sig mer villigt? Ledtråd, hästen är ett mottrycksdjur.

i grunden vill du åt att hästen ska flytta sig för dig, inte att orsaka den smärta, eller hur?
lägg kvasten på rumpan och tryck med kroppen, den kommer att flytta sig och du har fått egenom din vilja å ett smärtfritt och lugnt sätt.

Här känns det som att vi diskuterar helt olika saker. För mig är det en självklarthet att kunna be en häst flytta sig med ytterst subtila signaler.
Men i ts fall har de en häst som hotar och sparkar mot människor och det beteendet måste lösas. Hästen måste förstå att det är helt oacceptabelt!

Sparkar en häst mot mig så vill jag att den ska känna smärta i samma ögonblick som den lyfter på rumpan/benet. Jag vill att den ska bli så skrämd att den aldrig ens funderar på att göra samma sak igen.
Precis samma som en ranghög häst skulle agera.

En häst som vänder upp och laddar för en spark och därmed får en direkt konsekvens upplever inte att den har blivit slagen utan anledning.

Sedan, för att du inte ska tro att jag går omkring och misshandlar hästar på dagarna, så kan jag flytta våra hästar (bl. 2 unghingstar) med bara kroppen och rösten.
Med de hästarna hotar inte med att sparka människor och skulle de sparka ut mot en människa (gud förbjude:eek:) så hoppas jag att den människan har ett spö så att de kan få en smäll i exakt samma ögonblick så att de aldrig gör om det igen! Och så hoppas jag att den människan inte blir skadad eller dör förstås....

Jag sitter i en liknande situation om inte värre :crazy: Min medryttarponny är en riktig lite bitch och vi har redan haft några kamper i boxen som jag har gått segrande ur (tack vare att hon var uppbunden) men senast jag var i stallet och skulle hämta henne i hagen blev hon en riktig subba (ursäkta språket). Jag hade precis fått tag i grimman och tänka klappa henne innan jag satte fast grimskaftet och rätt som det är ställer hon sig på bakbenen och jag lyckas ta mig loss. Precis när jag släpper taget kastar hon sig runt och springer inprincip baklänges och försöker sparka, jag försöker att slå till henne över bakbenen med grimskaftet (ena jag hade) men missar. Hon träffar mig mitt i ryggen och på rumpan och så snart hon vänder huvudet mot mig igen så går jag mot henne för att få tag i henne.. DÅ ANFALLER HON MIG! Hon rusar mot mig och hade jag inte kastat mig så hade hon sprungit över mig. Hon vänder runt och börjar sparka igen.

Till slut fick jag tag i henne och la grimskaftet över nosryggen för att hon inte skulle stegra igen. Vid det laget hade hon lugnat ner sig och uppförde sig som en ängel resten av dagen. Hästskrälle! Nästa gång kommer jag ha med långpisken för säkerhetens skull, hon ska fan inte få sparka mot mig.

Fy tusan vad jobbigt !

Hästar som bevakar sin box är en sak, jag skulle inte ta av grimman på dem utan ha den på, ställa upp hästen längs med ena väggen innan jag gick och tog den, aldrig att jag skulle riskera att bli trängd i ett hörn med en häst som sparkar eller bits. Ställa upp dem är ganska lätt att lära dem faktiskt. Ta en kvast och använd som en förlägd arm, dvs om den står med rumpan mot dörren så petar man till med kvasten så den vänder sig samtidigt som man smackar. När den har vänt sig så lägger man kvasten "längs" med hästen så den ställer sig där man vill ha den. Alltså kvasten är som en förlängd arm, dvs man bara flyttar med den.

En häst som TS beskriver sin hade jag nog också tränat väldigt mycket att flytta när man ber - inte i hagen utan i boxen och på¨gången. I hagen hade jag också tagit med en käpp och sopat till om den så mycket som visat minsta lilla tendens till att slå. Gärna kan man vara två i ett sånt läge, en som föser undan den som sparkas och en som för den andra hästen som skall in.

knapplån

Stå och muta med godis och gullegulla är inget man ska pyssla med, då lär sig ju hästen att den får godis av sina olater.

Men det verkar ju vara det bästa sättet, att man berömmer hästen för att den kickar eller springa över en själv eller andra..
Förstår inte att man ska ge godis jämt och ständigt när hästen är livsfarlig..

näe, ja håller inte alls med dig. :D

vi kan nog lägga ner våran lilla tvist i frågan och inse att vi har helt olika syn på hur man bör hantera uppnosig unghäst.

håller med om att du ska använda piskan, för hästen blir ju rentav farlig när den håller på som den gör, kan skada en annan häst, eller en människa och detta betendet måste bort.

För övrigt - jag använder aldrig spö i hanteringen av mina eller andras hästar. Det behövs helt enkelt inte, förutom i extremfall som detta verkar vara. Det brukar heller inte behövas särskilt mycket spöbegagnande för att få en sådan här att förstå, det gäller att veta var man ska sluta också ;)

Jag har endast haft spö ett fåtal gånger när hästar beter sig på det här viset. Då har jag ett medel långt långspö (speedcartspö) och kommer hästen och visar tendenser (vänder upp eller hotar) så klipper jag till direkt!
Fungerar utmärkt då hästen oftast förknippar sitt beteende med vad som händer. Dock gör jag sammalunda med grimskaftet först (har ett hårdare rep grimskaft) de flesta ger upp direkt när man visar vem som bestämmer. Meningen är inte att skrämma hästen utan mer att tala om vad som är rätt och fel beteende. Man dänger inte upp hästen vilket vissa tror bara för att man skyddar sig själv och andra.

Dock tycker jag att ett sådant här beteende borde varit avvant redan vid föl/åring stadiet. Ingen av de hästar jag haft med att göra som vart mycket hanterade vid låg ålder har gjort något sådant här.

Hoppas allt går vägen med din häst TS.:cool: låt henne inte sätta sig på dig under någon omständighet bara du bestämmer inte djuret.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 558
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar