Det finns bra sätt och det finns dåliga sätt.
Att tro att ett spö löser denna typen av problem är bra naivt tycker jag.
Jag har gett TS ett råd som jag har provat och som har fungerat. Om TS tycker det verkar vara ett råd som passar in på hennes hästhållning eller inte är ju upp till TS att avgöra.
Det är inte farligare att gå in i en hage med ett par morotsbitar än vad det är att gå in där med ett spö. Det kan jag lova!
jag som jobbar med klickerträning måste nog tyvärr hålla med de andra Z. Det här är inte ett tillfälle för morötter. En häst blir inte "ledsen" om den får en tillrättavisning, så länge den är gjord på rätt sätt. jag ahr aldrig sett en unghäst få en sämre relation till de andra hästrna bara för att den blir tillrättavisad, lika lite som min unghäst blivit ledsen över att jag korrigerat henne. Hon kommer lika glatt när jag kallar in henne eller bjuder in henne. Att markera och korrigera en häst som sparkar är självklart, det tränas inte bort med belöning. Det kan mycket väl vara farligt att gå in i en flock med morotsbitar om du inte innehar den respekt som du borde ha och flocken inte är i balans och du måste alltid kunna hävda din zon. Ingen av de som har skrivit innan har sagt att hästen ska spöas. man skulle som någon sa kunna ha en kvast eller en pinne, man behöver kanske inte ens nudda hästen, Det handlar om att markera sin zon och berätta vart gränsen går. Spöet fungerar som din förlängda arm, vi står ju tillkorta mot hästarna långa ben. jag har experimenterat med att försöka belöna bort dåligt beteende hos min unghäst, ex sparkar, men som jag redan skrivt har det visat sig att det inte handlar om belöning utan om korrigeringar. Hästträning handalr om båda. Belöna de beteenden du vill ha och korrigera de beteenden som är farliga.