Unghäst som hotar att sparka

Sv: Unghäst som hotar att sparka

Håller med långpisk och när du/ni ser att hon e påväg så gastar du riktigt mkt och låter hemsk!!!!!!!!!!!!, så att hon blir rädd och reagerar, förstärk med pisk. Hon skulle behöva en join resp follow-up.

Lycka till! Och avsluta inte förrens hon har vikit undan sas.

Det finns bra sätt och det finns dåliga sätt.
Och att gå in med godis i en dåligt fungerande flock är det dåliga sättet.
Att gå in med spö är inger Bra sätt heller, men bra mkt bättre!

Att tro att ett spö löser denna typen av problem är bra naivt tycker jag.
Är man kunnig så vet man poängen med spöet.
Det är inte spöet som löser problemet. Spöet är bara till som en förstärkning om hästen går till attack.

Är VÄLDIGT nyfiken på vad du ska göra med moroten om hästen går till attack.. Trycka upp den i rumpan? :angel:

Det är inte farligare att gå in i en hage med ett par morotsbitar än vad det är att gå in där med ett spö. Det kan jag lova!
Med tanke på att du "lovar" det så har du garanterat aldrig varit i en hage med en ofungerande flock.
Har man 10 hästar flockandes runt sig (För ALLA kommer vara precis på dig om du har godis!), och två respektlösa hästar börjar sparkas med dig imellan.
Vad tror du händer då?
Dom skiter fullständigt i att du står där med en påse äpplen, dom kommer sparka mot varandra ändå!

Med spöet kan du hålla hästarna på så pass bra avstånd att du knappt ens riskerar att få lera på dig om hästen sparkar till.

Som sagt - spöet är inte på något sätt till för att jaga eller skrämma någon häst.
Men har man absolut ingen koll på hur man ska bete sig med spöet så kan jag nog hålla med om att man inte bör ta till den metoden...

Hade jag varit en av de andra hästägarna som ska hämta sin häst och riskerar att bli sparkad av din så hade jag aldrig gått in utan en långpisk.
Jag hade dessutom använt den vid minsta tendens till hotfullhet.

Det är både bättre och säkrare att hon blir skrämd en gång. Lär hon sig att det är o.k. att sparka kan det vara du som ligger där nästa gång.
Det är helt enkelt inte acceptabelt för en 3-åring att vända upp rumpan mot en människa och hota att sparka!

Vad har hon för rang i hagen? Har hon tagit över ledarskapet?
Den bästa hjälp man kan ha är nämligen den av de andra hästarna i hagen, att de uppfostrar hästen åt en. Det är inte helt lyckat när en ung häst får för hög rang i hagen.

*knapplån*
Kan du tobörja med flytta damen till en annan hage med hästar som är högre i rang? Om inte , så skulle jag nog vilja tippsa om att sopkvasten är bättre än pisken .
Alt att man tejpar fast massa fladdrande plasband på tex ett kvast skaft .
Ger en bättre räckvidd och visuell effekt .
Nej jag hade aldrig heller accepterat detta beteende .
Ta i tu med det på en gång annars kan hon skada någon .

Sopkvasten! Eller alternativt långt spö. Går hästen till attack så lappa till den med det och se till att man inte blir sparkad. Det jag upplever har fungerat bäst i sådana situationer är när smällen låter, därför kan sopkvasten ge bättre effekt.

Det är inte alls bra att de kan ta över på det sättet. Alternativet kanske kan vara att din häst får gå själv tills du har löst problemet, risken är annars att någon skadas och det är aldrig kul om ens häst skulle göra. Usch.

När är hästen unghäst då? När den precis blivit avvand??

Alla hästar är unghästar när dom är 3.
En häst är ju knappast ung bara det året den är 2, eller?!
Hade dom varit vuxna så hade man ju redan haft inridning/skolning och även tävlingsdebuter klart!

Har fått ett problem med mitt 3åriga halvblodsto som jag snart ägt i 1år. Ibland den senaste tiden när dom andra hästägarna ska hämta sina hästar i hagen blir hon sur och vänder röven till, backar emot dom och hotar sparka. Har sagt att dom ska ta med spö och schasa undan henne men hon blir bara värre och går nästan till attack! Testade själv att hämta en av dom andra hästarna för att se hur hon betedde sig och hon gjorde så även emot mig. Hon är en social och känslig häst och hon reagerar väldigt kraftigt på om man använder spö och om man höjer rösten så jag tycker inte det känns bra att gå på henne med spö. Vill inte att hon ska tappa förtroendet för mig, men samtidigt vill jag inte att hon ska hålla på med sådana dumheter eftersom det blir obehagligt och farligt!

Är det någon som har något bra tips eller e långpisken det enda som hjälper?

Jag är en som ställer mig skeptisk till pisk. Nu har jag iofs inte sett hur din häst beter sig. Jag har haft hand om en häst som anföll i hagen och jag provade med pisk. Vad blev resultatet? Jo en ännu argare och farligare häst.

Jag tycker det är jätte svårt att ge råd just för att hanteringen av din häst måste anpassas efter din hästs avsikter. Vissa hästar "låtsas" bara och ett rapp med spöt får de individerna att backa undan.

Det enda som funkade för mig när jag hade en häst som bokstavligen jagade mig ut från hagen (ja jag kastade mig mellan trådarna flera gånger), var att börja studera hennes mönster.

Hon hade stenkoll på mig när jag kom för att hämta henne och det jag gjorde var att följa henne från andra sidan staketet och vänta ut henne, när hon inte visade tendeser till att anfalla gick jag närmare, stannade, väntade och gick ytterligare en bit närmare henne. Jag gick aldrig fram till henne förrän hon inte visade tecken på att anfalla (i början kunden jag hålla på 1-2 timmar, men tiden förkortades hela tiden). Eller så tog jag skydd av en annan häst, dvs ledde en annan häst när jag gick för att hämta henne. Att ta med en annan häst brukar hämma aggressiviteten. Däremot att ta andra hästar från hagen kan skapa agressivitet då hästen inte vill bli ensam lämnad kvar, vilket kan resultera i att hästen attackrar den som leder ut den andra hästen.

Exakt, unghäst är en häst upp till sex år sen är den vuxen.

Jag har motat iväg hästar (mina egna) i hagen med pisk då dom inte uppträtt trevligt.
Har aldrig heller haft problem med att mina inte går att ta i hagen. Tvärt om tycker jag dom varit och är mycket sociala och trevliga.

-KL-

En hink m vatten körde jag på då en unghäst kom i trotsåldern på betet och visade mer än gärna rumpan samt var allmänt kaxig.

Kastade det på röven på henne en enda gång, sen la hon av.
Hon blev väldigt paff och slutade genast med att vara kaxig. Efter det blev hon i stället världens goaste när man visat för henne en gång ordentligt vad som är okej och inte.

Såg bara till att vara utom sparkavstånd och kastade direkt hon började mota med rumpan så att hon skulle kunna koppla.

Valde att inte använda spö då situationen var helt fel för det.

Jag tycker helt klart att en 3åring är en unghäst...
MEN
En 3 åring är så pass gammal att den ska veta att man inte ska sparkas!

När min häst var åring så sprang jag o busade mkt med henne i grimskaft, en dag så skuttade hon och sparkade bakut samtidigt. Min spontana reaktion var att jag kastade allt jag hade i nävarna rakt på henne samtidigt som jag skrek rakt ut. Sen dess har hon aldrig skuttat och sparkat bakut när jag varit närmre än 20 meter....

I övrigt så håller jag med de flesta, pisken är nog det bästa alternativet. Att gå in med godis i en flock är ju för tusan farligt även om rangen är färdig och balanserad! Nej det rekomenderar jag verkligen inte.

Din häst blev troligen mer aggresiv för att det fungerade. Då backade du undan = hästen fick övertaget.

Det finns bra sätt och det finns dåliga sätt.

Att tro att ett spö löser denna typen av problem är bra naivt tycker jag.
Jag har gett TS ett råd som jag har provat och som har fungerat. Om TS tycker det verkar vara ett råd som passar in på hennes hästhållning eller inte är ju upp till TS att avgöra.

Det är inte farligare att gå in i en hage med ett par morotsbitar än vad det är att gå in där med ett spö. Det kan jag lova!

jag som jobbar med klickerträning måste nog tyvärr hålla med de andra Z. Det här är inte ett tillfälle för morötter. En häst blir inte "ledsen" om den får en tillrättavisning, så länge den är gjord på rätt sätt. jag ahr aldrig sett en unghäst få en sämre relation till de andra hästrna bara för att den blir tillrättavisad, lika lite som min unghäst blivit ledsen över att jag korrigerat henne. Hon kommer lika glatt när jag kallar in henne eller bjuder in henne. Att markera och korrigera en häst som sparkar är självklart, det tränas inte bort med belöning. Det kan mycket väl vara farligt att gå in i en flock med morotsbitar om du inte innehar den respekt som du borde ha och flocken inte är i balans och du måste alltid kunna hävda din zon. Ingen av de som har skrivit innan har sagt att hästen ska spöas. man skulle som någon sa kunna ha en kvast eller en pinne, man behöver kanske inte ens nudda hästen, Det handlar om att markera sin zon och berätta vart gränsen går. Spöet fungerar som din förlängda arm, vi står ju tillkorta mot hästarna långa ben. jag har experimenterat med att försöka belöna bort dåligt beteende hos min unghäst, ex sparkar, men som jag redan skrivt har det visat sig att det inte handlar om belöning utan om korrigeringar. Hästträning handalr om båda. Belöna de beteenden du vill ha och korrigera de beteenden som är farliga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 558
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar