Unghäst som hotar att sparka

Sv: Unghäst som hotar att sparka

Din häst blev troligen mer aggresiv för att det fungerade. Då backade du undan = hästen fick övertaget.

Förmodligen, men vilken människa skulle inte backa undan om en häst vänder röven till eller stegrar sig mot en inom träffradien? Hade jag stått kvar hade jag garanterat fått en flygtur (kan tillägga att det blev några flygturer med denna häst).

Visst fick hästen ett övertag när jag flyttade på mig, men att stå kvar hade varit ren idioti. Syftet med inlägget var mer för ge lite eftertanke. Pisk ska inte användas om man inte är SÄKER på att det fungerar, vilket var misstaget jag gjorde på denna häst i min ungdom.

Sen kan jag tillägga att jag varit med om andra hästar som hotar att sparka, varav det har räckt att korrigera en gång, men som sagt det är skillnad på häst och häst, många backar undan medan andra blir provocerade, därför är det viktigt att veta INNAN spöt kommer in hur hästen kan tänkas reagera.

Här har vi ett ypperligt exempel på där man ska jaga bort kusen- ORDENTLIGT.

Det behövs inget NH för att begripa det.

Den ska skrämmas bort- med vilket medel som helst. Behöver inte vara med ngt tillhygge. Det är en skitunge som håller på att ta sig ton. Troligen för att den själv har varit låg i rang o nu har funnit ett sätt att vara tuff.

Hade det setts tidigare hade det inte behövts gå så långt.

Man tar itu med problem NÄR o direkt som de visar sig= konsekvens av sitt uppförande.
Man kan oxå hitta en värdig ledarhäst för att sätta den på plats, men människan står alltid högre än alla hästar.

Det är oxå viktigt att dessa lågrangade hästar får sin mat sist, så att inte människan föder detta betéende eller orsakar konflikter bland hästarna.

Den ska komma ut/ in sist ett bra tag.

Fast frågan är om det med att komma ut och in sist stämmer.
Hemma hos mig går iaf alltid ledardamen in sist, jämt!

Ut är hon dock först!

Hästarna går lösa både ut och in, så de får ju välja själva!

Hade de varit min häst hade ja lappat till den med ett spö, hårt och bestämt. Sen finns det ju alltid, i alla situationer människor fördrar att muta sina djur men det tror jag inte på i entt sånt här läge. Jag skulle heller inte oroa mig för att min häst skulle bli osocial eller spörädd. Spöet är min förlängda arm och jag kan både använda det att korigera med och att klappa öronen med.

Spöet är min förlängda arm och jag kan både använda det att korigera med och att klappa öronen med.
men ändå väljer du att: "lappa till den med ett spö, hårt och bestämt."

tråkigt!!!
man ska inte SLÅ med spö!
spöet är till för att korrigera och förlänga dig själv, inte orsaka en massa smärta för hästen.

Det hade jag gjort med min hand också om hästen försökte sparka mot mig i stallet och jag stod alldeles brevid. Hade det varit en häst av högre rang som fick baken vänd mot sig av en uppnosig 3 åring tror jag inte att den skulle tveka att sparka tillbaka för att visa vem som betsämmer. Sen håller jag med om att spöet inte ska orsaka en massa smärta för hästen, jag kanske överdrev en aning där! helt rätt! men jag tror heller inte att det hjälper att peka lite på den med pisken och hoppas att den fattar vinken. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja!! sparka matte i skallen och du får mumsmums :eek: Det är fasiken inte acceptabelt att en häst ska hota PUNKT. Och vaddå inte vilja komma fram sedan, nej du jag anser att Ts ska ta till en rejäl metod, visa vart skåpet ska stå så är det bra sedan än att småfjanta och ge mumsmums...

Hästar är stora starka djur och man måste ibland ta till medel och visa sig större än hästen.

Kan väl tillägga att jag som inte äger ett spö brukar ha ett långt grimskapt, typ sådant som sitter i änden på repgrimmor, känns inte likadant som en pisk men en bra markering att vifta till med och känns tillräckligt om man måste göra en rejäl markering utan att skada som ingen markering bör göra

Senast ändrad av en moderator:

-KL-

En hink m vatten körde jag på då en unghäst kom i trotsåldern på betet och visade mer än gärna rumpan samt var allmänt kaxig.

Kastade det på röven på henne en enda gång, sen la hon av.
Hon blev väldigt paff och slutade genast med att vara kaxig. Efter det blev hon i stället världens goaste när man visat för henne en gång ordentligt vad som är okej och inte.

Såg bara till att vara utom sparkavstånd och kastade direkt hon började mota med rumpan så att hon skulle kunna koppla.

Valde att inte använda spö då situationen var helt fel för det.

Ja en vattenslang med tryck i kanske vore nåt, bara trycka på "pistolen" vid minsta hot, problemet kanske kommer vid en senare badning då men det är väl mindre farligt än att få skallen krossad vid en ev hög spark

men jag tror heller inte att det hjälper att peka lite på den med pisken och hoppas att den fattar vinken. :)

nej, jag håller med dig här, men det tråkiga med spö är att det är så lätt att det gör ont när man använder den! man vill ju visa att det inte är ok att hota, men samtidigt vill man ju inte orsaka onödigt smärta. jag tror inte att hästen uppfattar ett spörapp som en korrigering, men samtidigt är det allderles för farligt att använda sig av sin egen kropp till det!
ett spö i rätt händer är ett lika bra och effektivt verktyg som det kan vara jättedåligt i fel händer....

det bästa redskapet i detta läget är ju faktiskt det egna kroppsspråket och rösten, men det krävs ju att hästen i sig är införstådd med ledarskapet och det är den ju uppenbarligen inte!

svårt och knivigt läge.....

Apropå kroppsspråk, jag råkade ut för en mindre trevlig upplevelse när min häst var föl. Jag stod o pratade o gosade med fölis o hennes kompis bara för att helt plötsligt befinna mig med ansiktet mellan två små fölis-hovar! Hon tyckte det var skoj o ville leka lite (hon är fortfarande en humoristisk dam). Rent instinktivt röt jag till åt henne o viftade till med armarna. Fölis blev såklart lika förskräckt som jag o drog en repa runt hela hagen. Hon har aldrig någonsin gjort om detta igen. Och hon är inte ett dugg rädd för mig. Uppenbarligen förstod hon vad jag ville ha sagt.

Om en häst verkligen vill flytta på en annan häst, står den inte bara och tittar på den andra hästen utan den fullföljer om den måste, med en rejäl spark. Jag tror att det gör ganska ont på hästen som blir träffad!

Nu tycker jag inte att man ska slå sina hästar men om hästen hotar och vägrar flytta på sig så måste man själv fullfölja för att inte bli ranglåg. Du kan nog aldrig slå hästen lika hårt med ett spö som en annan häst kan sparka! Viktigt är dock att visa sina avsikter innan man går på hästen med spöet så att den alltid får chansen att flytta på sig först!

Det beror ju såklart på sitationen och vad det är för häst. Nu beskrev jag vad jag hade gjort om det hade varit min häst, dvs. en kaxig ungponny som gärna testar gränser och inte viker av i första taget. Min mening med spöt är skulle då vara att orsaka obehag. Sen får man såklart använda sund förnuft när det gäller spö, i alla lägen, vilket jag ser som en självklarhet.

Viktigt är dock att visa sina avsikter innan man går på hästen med spöet så att den alltid får chansen att flytta på sig först!

där slår du huvudet på spiken. visa först vad du menar - sen fullfölja. inte tokslå, det ger inte alls den effekt du vill åt.

givetvis gör det ont att bli sparkad, men oftast räcker det ju med att den dominante vänder rumpan till och backar och hotar, så flyttar sig den ranglåge. tror det är väldigt sällan som den kickar utan att först ha varnat.

det är därför jag är lite anti spö. det är så lätt att slå till först med spöet, utan att ha varnat med kroppen.

Hästen i fråga hade inget problem m att bada senare.

Kan ha att göra med att jag kastade vatten på henne en gång och inget mer så hon hann inte koppla ihop vatten = farligt.
För hennes del blev hon bara chockad och tog själva mota med rumpan som något negativt då hon inte ville uppleva obehaget en gång till.

Men visst finns det de som är så "smarta" att de ändå kan koppla ihop ex vatten som något farligt och man kan få problem senare.
Likaså gäller spö eller andra tillhyggen som man tar till.

Det gäller att välja "metod" efter vad som känns bäst och vad som passar in i situationen bäst.

KL: Nu var det inte i första hand TS som hade problem utan andra hästägare som skulle ta in sina hästar. Jag har inte sett många förslag på hur de ska göra...:devil:

För dem är det, enligt mig, bäst att ta med spö och hålla undan TS häst när de ska ta in sina.

men eftersom det är TS häst, så är det hennes ansvar att lära hästen att det inte är OK tycker jag.
de andra i stallet ska inte behöva riskera liv och lem för att TS häst inte kan skilja på rätt och fel.
så i förlängningen blir det på TS att lära hästen det, kan va därför de flesta råden handlar om hur TS ska göra.
Själv hade jag blivit skogstokig om någon sa att dom hade gått in med sö ch lappat till min unghäst....

Om det var min unghäst som sparkade mot de andra hästägarna när de ville hämta sina hästar hade jag sagt åt dem personligen att ta med långpisken och drämma till hästen om h*n gick till attack.

Jag skulle aldrig acceptera ett sådant beteende. Jag har en häst som är ganska svår mot folk han inte känner, han försöker ta över och lyckas han blir han farlig så när folk ska in i hans hage är jag noga med att säga till innan att de inte ska flytta sig för honom etc. Till vardags är det annars en mycket trevlig häst, så länge man inte låter honom ta över för långt, och det är just vad jag tycker har hänt i TS fall.

Självklart är det TS som ska sätta pli på hästen, men förmodligen så kan hästen sen skilja på vilka den kan ta över och därför är det viktigt att samtliga som behöver hantera denna häst gör det konsekvent utan att backa undan så den lär sig att den inte får bete sig illa.

Senast ändrad:

konsekvent - genom att slå hästen med ett spö varje gång den kommer i närheten? nej tack, inte på min häst! om det är människr som har koll på kroppen och vet hur man ska placera sig till hästen ch kommunicera med den via krppen, så får dom väl slå till om det krävs, men tyvärr skulle nog de flesta aldrig bry sig m att jobba med hästen så, utan går direkt på att slå den med spöet och det ger inte riktigt den effekt jag skulle sträva efter.

sen ÄR det stor skillnad på att dagligen jobba med hästen och att bara träffa på den i hagen.

Du läser fel, jag har då inte skrivit att man ska slå hästen varje gång den kommer i närheten?!!??!! :crazy:
Däremot om den går till attack med hovar och tänder som TS häst uppenbarligen gör.

Du har rätt i att det är stor skillnad på att dagligen jobba med hästen och att bara träffa på den i hagen. Men jag gissar att de andra hästägarna inte har lust att riskera sina liv genom att behöva ta itu med TS häst, därför är det TS som ska ta tag i den ordentligt och sen behöver även de andra hästägarna veta om att den hästen ska behandlas konsekvent om de ska behöva vistas i den hagen. Kommer hon fram, är trevlig och vill hälsa är det helt OK. Försöker hon flytta på människan, flytta vänligt men bestämt bort henne istället. Men går hon till attack - motattack!

Gränsen är hårfin, det vet jag. Det krävs ganska mycket jobb med en sån här häst som det har gått så långt med, men huvudsaken just nu tycker jag är att hästen inte kommer ännu längre i sitt beteende genom att lyckas skada någon allvarligt.

Jag förutsätter att TS jobbar på att få bort detta problem, det krävs ganska mycket träning.
Det är säkert så som du säger, att de flesta bara går på med spöt utan att ens försöka arbeta med hästen också. Det funkar ju inte heller i det långa loppet.

För övrigt - jag använder aldrig spö i hanteringen av mina eller andras hästar. Det behövs helt enkelt inte, förutom i extremfall som detta verkar vara. Det brukar heller inte behövas särskilt mycket spöbegagnande för att få en sådan här att förstå, det gäller att veta var man ska sluta också ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 558
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar