unghäst som försöker betäcka

P

pigelin73

Jag har en unghäst valack på 1½år, han försöker betäcka mina små dräktiga ponny ston. De har bara gått ihop ca 1vecka. Tror ni hans beteende avtar? Han får mycket stryk av damerna det är då ett som är säkert. Han blev kastrerad för 1månad sedan. Lugn och fin i all hantering i övrigt.
Vad råder ni mig till att göra?
Har lös drift här hemma.

Sv: unghäst som försöker betäcka

Ta bort honom innan någon av hästarna blir skadade. Man avråder numera helt från att han valacker ihop med ston, speciellt valacker som är intresserade av ston. Lite beroende på när den lille blivit kastrerad så är det tveksamt om det beteende går över. Finns många valacker som har intresset kvar för ston hela livet.

Ta bort han från hagen med stona.

Vet 2 ston som kastade pga att dem blev jagade och betäcka av en valack.

Kram

Sära på dom innan en olycka händer.

/J.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka