Unghäst som blivit vildhäst!

funderare

Trådstartare
Hej.
Jag har en 5-åring, som vi precis tagit in från betet... nu beter hon sig som en vildhäst!

Kan börja från början:
Hennes mamma hade inte haft föl på över 10 år innan denna 5-åring kom... vilket gjorde att mamman var väldigt rädd om sin fölunge. Hon har berättat för fölet att ALLT är farligt. Så denna unghäst har varit ganska "fjantig" redan från början.
Sen jag började rida henne så har hon blivit betydligt bättre! Funkar jättebra i ridningen, eftersom att hennes mamma inte varit med och berättat att sånt är farligt!
Släppte ut dom på bete i juni, och har precis börjat ta in dom igen!

Nu när man ska borsta unghästen så blir hon "galen"... på kroppen går det jättebra, brukar klia henne samtidigt så hon ska ha det att tänka på istället... men när man kommer ner på benen så blir unghästen skogstokig, hon rycker, stampar, sparkar å springer runt i boxen... efter några dagars borstning går bakbenen betydligt bättre... men hon vill gärna sparka nån gång. Frambenen är oförändrade, hon rycker undan dom så hon nästan går omkull!

Har ni några tips?
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

Tid tror jag på. Ge henne tid att vänja sig igen, vid stallrutiner och hantering och pyssel. Hon har gått på bete och vant sig vid att sköta sig själv tillsammans med mamma, det tar tid att komma in i människorutiner igen!:)

Tar du in henne tillsammans med någon annan häst? Kan vara bra att göra det med en unghäst så slipper hon bli stressad av att hon är ensam.

Gör pysslandet trevligt, passa på när hon står och äter sitt hö i lugn och ro, borsta och prata och mys. Vänta med all träning och alla krav tills hon har hittat sitt lugn igen.
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

Tack för ditt svar! :)

Jag tog en lite annan väg... ;) Satte på henne sadeln och red ut i skogen! Hon har aldrig varit så lättriden som nu! Å efter denna ridtur har allt annat lossnat, som om hon kommit tillbaka till verkligheten igen! ;) Å det bästa av allt, hon har helt slutat med alla dumheter i ridningen som hon höll på med innan! :D
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

Ledarskapsövningar? Du väljer var din hästs fötter ska vara, inte tvärt om.
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

det beryktade 5-årstrotset :p

det är bara att bryta ihop och gå vidare - varje dag

....tills det går över om ett par veckor eller månader
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

Ge henne tid bara, att unghästar håller på och fjantar sig i början är nästan bara bra. Det är så mycket lättare att få en lite för vild häst att bli tam än att få en häst som är för "på" att sluta vara det. Ta det mjukt och försiktigt och låt henne vänja sig vid dig och stallet. Det handlar nog om att hon behöver känna sig trygg.

Jag tänkte även på att du säger "i boxen"... Är det inte bättre att ställa upp henne i stallgången om hon fladdrar runt så att inte du blir skadad? Det kan lätt hända att du blir upptryckt mot boxväggen, vilket är mycket lättare att undvika om du har hästen i gången.

Lycka till :)
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

Ge henne tid bara, att unghästar håller på och fjantar sig i början är nästan bara bra. Det är så mycket lättare att få en lite för vild häst att bli tam än att få en häst som är för "på" att sluta vara det. Ta det mjukt och försiktigt och låt henne vänja sig vid dig och stallet. Det handlar nog om att hon behöver känna sig trygg.

Jag tänkte även på att du säger "i boxen"... Är det inte bättre att ställa upp henne i stallgången om hon fladdrar runt så att inte du blir skadad? Det kan lätt hända att du blir upptryckt mot boxväggen, vilket är mycket lättare att undvika om du har hästen i gången.

Lycka till :)

Testade att göra det i stallgången... hujjaligen! Hon stegrade, sparkade, kastade... det slutade med att hon hängde i linorna... trots att hennes älskade mamma stod bredvid helt lugnt!

Det funkar hur bra som helst att använda handen å ta bort leran när den torkat... då står hon nästan helt still... men så fort borsten kommer så börjas det igen...

Provade med att strunta i att borsta benen innan ridning... eftersom att så fort hon får en ryttare på ryggen blir hon hur cool som helst... så då tänkte jag att det kanske är bättre om jag borstar benen efter ridturen... men inte då... samma sak där... lite bättre var det nog... men inte mycke... men som sagt, händerna går bra!

Så jag får väl helt enkelt bara jobba, jobba, jobba... problemet är bara att tiden inte räcker till riktigt när man har 12 hästar som står i träning... av dessa 12 är det jag som tränar 11... :/ får hoppas att gud snart sänder mig en ängel som denna damen kan få! Tror hon är i stort behov av en "egen" människa... som bara har hand om henne och har tid att jobba med henne varje dag! ;)
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

När jag jobbade som hästskötare hade vi en häst som var extremt kittlig på benen. Precis som med din häst gick det bra att borsta kroppen, men hon ryckte upp alla benen så fort man närmade sig med en borste. Där va nyckeln att arbeta fort med en borste som hästen accepterade.
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

Om händerna går bra så använd dom (klia, klappa, stryk) tills det är ok och 'fasa in' borsten, dvs klappa och borsta samtidigt. På så vis är det inte helt plötsligt något annat, utan du och något annat som du styr över? Att vänta med att träna tills efter ridningen är inte alls dumt!
 
Sv: Unghäst som blivit vildhäst!

Nej, kittlig är hon helt klar inte... detta var bara nån grej hon fått för sej under sommarens "vildhästtid" dvs betet... hehe... nu är allt i sin ordning igen... nu när vi kommit igång med all träning ordentligt. Funkar hur bra som helst att borsta benen... å det var verkligen från ena dagen till den andra! När jag en dag förra veckan hade varit ut på en 6 km runda så kom vi tillbaka till stallet... jag tog fam borsten, började borsta... å hon stod blickstilla med benen... när jag klappade å berömde henne tittade hon på mej som om jag var dum i huvudet ;) "vaddådå? det har väl aldrig varit nåt problem" ;)
Ja, dessa unghästar! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp