Unghäst som bits/naffsar

P

Panter

En tjej i stallet har en unghäst på 3 år, hon har haft den ca 6 månader och den naffsar eller tjuvnyps hela tiden! Både henne och på andra. Hon smäller till den varje gång eller ryter till och säger att det är typiskt unghästar.

Är detta rätt? Gör dom verkligen så, jag menar denna hästen är ju ändå 3 år gammal? :confused:

Sv: Unghäst som bits/naffsar

Som allt annat inom hästerit beror det mycket på individen och hur de har varit fostrade från början. Dock är det väl inte allt för ovanligt att två-treåringar testar vart gränserna går.

Mvh//LG

Ja, en del unghästar är nafsiga, men inte alla. Tycker mig ha märkt att det blir extra mycket tuggande på saker och ting när tänderna byts. Föl vill gärna smaka på allt också. Jag låter min unghäst smaka lite på saker men hon får inte tugga sönder något och ABSOLUT inte tugga på mig. Jag har upplevt det som att de undersöker nya ting med inte bara syn och lukt utan också smak och det tycker jag i viss mån de ska få göra.

En treåring byter tänder och är fortfarande ung i mina ögon.

Alltså, många unghästar VILL nafsa men det betyder inte att de får/ska göra det i obegränsad utsträckning. Jag brukar knäppa hästar på nosen om de tuggar på mig eller mina kläder, unga som gamla. Fungerar bra - det är väldigt tydligt och de brukar rätta sig utan att bli skrämda och man behöver inte ryta och leva runt.
Jag ryter och/eller smäller till bara till när hästen visar tydligt dominasbeteende, d.v.s. öronen bakåt och hugger eller sparkar. Nafsande är inte trevligt, men som sagt var, jag tycker skrik och bråk är lite "overkill" för det.

Jag har också en 3-åring. Han nafsar/tjuvnyps inte.
Han tuggar hellre på grimskaft.

Som någon skrev, det beror på individen, en del hästar kan man mata med godis från munnen och andra vill man helst vara en halvmeter ifrån för jämnan.
Om mina unghästar är av den senare sorten så lär jag dem att hålla sig på en halvmeter avstånd om jag inte själv går fram till dem och gör något, dvs så fort hästen kommer "för nära" föser jag vänligt men bestämt bort den (slår adrig eller skriker) och ber den hålla sig kvar på rätt avstånd, respektera min privata zon sas.
Sedan får man nog ta ett och annat tjyvnyp av en ej färdiguppfostrad unghäst, jag brukar bara ge ifrån mej ett icke uppskattande "ssss" och sedan berömma när de avlägsnar nosen igen.

Det behöver inte vara typiskt för unghästar..finns äldre hästar oxå som gärna ger en ett love-bite då o då =) Gäller nog att alla är hård med den o varenda gång man får ett love-bite så säger man ifrån på skarpen o på en gång!
Om maninte tycker det är charmigt förståss

Här håller jag med. Både att det beror på individen och att det faktiskt räcker med ett ilsket "ssss", eller att morra (som jag brukar använda, håller på för mkt med hunden, men, det funkar)

Skillnad är det om hästen verkligen bits, det är absolut inte okej.

Men man ska tänka på att det är ett naturligt och vänskapligt beteende i grunden(hästar som är vänner står och "gnager" på varandra). Om man tex "nyper" en häst ovanför manken så kommer den troligtvis (de jag håller på med gör så iaf) börja göra likadant på dig, på din axel eller på ett ben eller vad hästen tycker är lämpligt :p

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 014
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka