Unghäst som är slarvig

Sv: Unghäst som är slarvig

Vill inte skräma dig men min föra häst köpte jag som fyra åring han var klumpig snublig och rev ville inte hoppa keoprator sa de. Var bra allt lika så vet och han var aldrig halt eller dyrligt men efter som han fick mer problem med att galoppera framförallt på banan åkte jag till klenik och de hissade sig att. Han hade problem i båda SI-leder han fick behandling och skulle vila med promenad på åter besöket hade han ej blivit bättre uran lite sämre han hade inte ont men vid ev rörelse men hade lixom ingen kraft i bakparti och skulle bli mer och mer förkalkad och till slut förlamad så han blev utdömd 6 år gamal :(

Som sagt detta behöver inte alls betyda att din häst har nått men känner igen mig i det. Kan ju vara så att din bara är ung eller inte trivs med att hoppa

Sv: Unghäst som är slarvig

Jag hade också hoppat lite naturhinder och stockar istället (dock små!).
Många är rädda för att hoppa fasta hinder men det är så mycket naturligare för unghästarna än bommar och de brukar hoppa bra på dem.

Se till att det är rejäla hinder du hoppar på, inte små egenbyggda pinnhögar. Sätt på hästen benskydd och ta med draghjälp för att skapa bjudning. Börja i trav och sen galopp. När hästen är säker på stockar på plan mark kan man börja hoppa lite uppåt och neråt, då lär de sig ännu bättre att hålla koll på fötterna :)

Liknande trådar

Hästvård Vill höra era erfarenheter ang unghästar som har ojämn styrka i bakdelen? Även erfarenheter av Patella-upphakning? Min häst lyfter inte...
Svar
11
· Visningar
1 118
Senast: Wembley
·
Hoppning hej! Jag skulle vilja ha lite tips om hur man hoppar in en slarvig unghäst. Vi tränar med bommar och där går det kanon lyfter fint...
2
Svar
31
· Visningar
7 785
Senast: caballus
·
Hoppning Min stora unghäst har fått mig att fundera lite... Hon är stor, försiktig och väldigt hinderklok. På tävling blir hon taggad (på ett...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: Docka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar