Hoppa in slarvig unghäst.

Sv: Hoppa in slarvig unghäst.

Jaja, såklart. :) Jaa, då tror jag att jag helt enkelt inte håller med, men det är ju med mina erfarenheter. :)

Att kalla henne slarvig när du hoppat uppsuttet bara två gånger tycker jag är elakt mot hästen, hon hon nu fått dubbeldiplom på treårs, så har hon hoppat minst 8-8 Vilket i min värld sällan är slarvigt.

Ta hjälp av en tränare så det blir rätt, för det är väldigt enkelt att förstöra hopplusten när de är så unga. Att hoppa 2-3 gånger över små kryss i en främmande manege är lagom för 3,5 åringarna sen är det vinter och tidigt på vårvintern börjar hoppträningen på allvar.
Och bommar hemma och små kryss hemma nån gång i veckan i en månad.

Kan hon galoppera utan att tappa balansen på en 20meters volt?

En fråga hoppar hon verkligen över kryssen eller galopperar hon bara? Den tanken slog mig eftersom du säger att hon vägrar hoppa i trav, det är det första jag gör när jag hoppar första gången, jag travar alltid i början det är nyttig träning.

hej!

Lite uppdatering

Släpade fram träbommarna och höjde efter uppvärmninen som bestod av travbommar. Hon va jätte duktig.
Va i första gången och sedan drog hon kanon fint.
Hindret låg på 75 och det var inga problem. Hoppade super fint.
Veckan innan hade de varit iväg och löshoppat henne och hon hade varit duktig redan då.

tack för tipsen.

hoppade henne både i trav och galopp

Börja hoppa lite mer serier som gör att hon får tänka själva och jobba upp styrkan.

Oftast är det ju styrkan i bakdelen som ger sämre språng, inte att hästen eg är oförsiktig, snarare oförmögen att lyfta på benen pga att den lägger för mkt tyngd på sin framdel. Försök sätta mer vikt på bakbenen & balansera av lite mer innan hindren. För en häst i balans hela vägen fram till hindret levererar sällan dåliga språng!

(sen det väsentliga som att ta hjälp av en duktig tränare vet du säkert redan ;))

ja de handlar säkerligen mest om att hon inte vart stark nog.
så nu börjar hon bli stark å då går de bättre.
de flesta bra hästar hoppar oftast inte super första gången med ryttare då de antagligen är för svaga i bakdelen och ryggen.

men bra att det går bättre tänk bara på att inte hoppa för högt. om den nu börjar överhoppa sig å ta i som fan på 50cm så är det ingen ide att höja utan bättre att ta de lugnt.

Jag har precis samma problem med min 5 åring, inte rädd för någonting och bara hoppar utan att ens lyfta på benen, (och det har slutat med att han har gått omkull), vet inte vad jag ska göra för att lära han, men vi har ju en stor terräng bana också, jag hoppade några fast hinder tillslut så slog han sig ju (inte så han blev halt men fick nog lite ont) efter det så kan han skilja på fasta hinder och "rivbara" hinder, så på terrägen hoppar han hur bra som helst men när vi kommer till banhoppningen så plockar han varenda bom. Några mer förslag, har försökt med allt.

Men om du har tillgång till fasta hinder så försök med det, din häst kanske förstår då att det är skönare att hoppa över och inte igenom... ;)

Lägg upp små räcken istället för kryss, ett kryss är inte optimalt för en unghäst eftersom det är svårare att förstå hur högt man ska dra upp benen då det är ojämnt.

Alltså jag förstår inte...det är i början av juli det året hästen har fyllt tre år..den borde vila och gå på bete nu..jag känner ingen vettig människa som skulle hoppa sin treåring uppsuttet nu..det gör man till vintern om ca 4 -5 månader.

Men ååå varför ska folk envisas med att dra upp gamla trådar...helt omöjligt att se på mobilen i semestertider efter x- antal glas vin :sneaky:

KL
Arghhh... jag är ytterligare en som missat att kolla dateringen på tråden. TS lär ju redan vara ute och tävla vid det här laget :o

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama