unghäst opålitlig vid hantering

V

Vikstrom

Jag är medryttare på ett sto född 03, hon helt underbar att rida och det är aldrig några problem med det. Men hon har börjat visa aggressivitet i boxen mot mig, hon har alltid nafsat och hållit på, och då har jag daskat till henne på bogen och sagt åt henne. Men en gång då jag gjorde så blev hon ännu argare och tryckte upp mig mot boxväggen, sedan när jag skulle in i boxen igen så släppte hon inte in mig utan reste sig mot mig o.s.v. Det var väldigt obehagligt, det har inte hänt igen men hon visar ofta tendenser till det. Nu sätter jag alltid fast henne i stallgången, men hon är som ett ånglok och tror att hon liksom bara kan gå iväg, det är väldigt irriterande när man inte kan lita på henne när man hanterar henne och alltid får bråka med henne. Det är första gången jag hanterar en så pass ung häst, nu vill jag gärna ha tips på hur man lär henne att stå still och säger åt henne på bästa sätt. Hon blir oftast bara argare när jag daskar till henne. :confused: I hagen går hon med ett äldre varmblod och är lägst i rang. Det känns som att hon ständigt testar mig..

Sv: unghäst opålitlig vid hantering

Prova att göra som andra hästar gör. Stampa i marken och fnys när hon gör något som hon inte ska. Som exempel försöker gå om dig och gå först.
Har fungerat på alla hästar som vi fått in för utbildning och som inte haft respekt för människor. Ibland har man fått ta i ordentligt och nästan hoppa jämfota och frusta.

Jag skulle träna massor från marken med hästen och göra olika ledarskapsövningar. Eftersom hästen har varit så pass aggressiv mot dig vore det bästa om du fick hjälp av en riktigt duktig tränare, annars finns risken att det går riktigt illa.
Acceptera inte att hästen nafsar dig, om hon försöker så backa henne några steg. Skulle en häst gå på mig (trycka upp mig mot väggen) skulle jag smälla till den rejält så att den kastar sig undan. Så fort den gör det är allt bra igen :) Har kanske behövt göra det en gång på min häst, efter det har hon aldrig mer gått på mig :)
Ta tid på dig att lära henne stå still. Börja korta korta stunder och lär henne något ord som betyder att man ska stå still (t ex woah eller hur tusan man skriver det :smirk: ) Tar hon minsta lilla steg framåt så blir det jobbigt, för då måste hon nämligen backa tillbaka ;)
Ha alltid helt löst grimskaft när hon står still så att hon vet att det är rätt.

Mycket markträning, "öva" på att leda o.s.v. Om du vill vara mer säker på att hon inte kan slita sig och försvinna iväg nånstanns, var på ridbana. Bråkar hon, går framåt utan "tillstånd", kastar sig åt sidan eller så, tvinga henne att jobba; gå tillbaka till utgångsläget, gör en volt, rygga o.s.v. Så att hon, efter ett tag, kopplar; Bråk = mer jobb.
Trycker hon upp dig mot väggen eller dylikt, pröva att helt "kallt" "banka" till henne i bogen/bringan med armbågen. Acceptera inte att hon nafsar elr bråkar över huvudtaget, ryt till åt henne om hon försöker, ev. kan du ju smälla till henne..
Ha henne uppbunden om/när du jobbar med henne i boxen (ryktar osv.). Hon kan visserligen tränga dig fortf., men kommer inte speciellt högt om hon försöker resa sig (om hon ens kan resa sig..).
En viktig sak, eftersom hon ändå är så pass ung (gäller i och för sig de flesta hästar..), är att hon ALDRIG börjar koppla Dig till smärta elr så. Det ska vara Bråk --> nån form av straff/mer arbete. Låter lite klychigt, men djur glömmer aldrig sådant som när nån gjort dem illa. Men hon får ju inte heller lära sig att om hon bråkar så "får hon som hon vill".. Sluta alltid när det går bra!!

p.s. du har rätt - hon testar dig. Är du inte tillräckligt bestämd, som hennes ledare, tar hon över. Hon börjar bestäma över dig istället.. Viktigt att poängtera för henne att DU är ledare, DU bestämer vad HON ska göra.

Ja tack för tipsen, jag ska testa och fortsätta jobba med henne :bow: Nej vill absolut inte göra så att hon förknippar det med att få ont, tror inte på att en bra relation byggs på att hästen ska känna rädlsa och förvänta sig att få ont när den gör fel.. men respekt däremot är en annan sak.. Har jobbat lite med henne, och det går sakta men säkert framåt.. Om ni har fler tips som har funkat för er, så berätta gärna! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka