Sto 4 år, lusitano-welsh partbred
Problem: varma haser från och till (spec. höger), korsgalopp, oliksidig.
För tillfället lite bättre, men har haft svårigheter i galoppen, tagit korta steg baktill samt vid avsaktning från galopp -> skritt/trav lagt mer vikt höger bak, nästan hållit upp vänster för ett tag.
ett tag visade hon ovilja mot att lyfta galopp på ridplan (kan dock ha berott på mig då jag var rädd att hon hade ont, detta innan sista vet. kontroll)
tar ca en halv hov kortare steg med höger bak, stel att böja till vänster, vill ställa sig utåt i vänster galopp.
Alltid haft mjuka gallor i haserna sedan 2.5 års ålder.
Har ett överben på vänsterfram insida, som inte skall påverka.
Har blivit sparkad på höger fram baksida tidigt förra våren, finns ärrvävnad, men detta skall ej påverka enligt utraljud.
Annars torra framben.
Minimalt med gallor nertill på bakbenen.
Tendens till piphas.
Röntgat bakbenen i sensomras, en liten cysta på kotbenet hittades men den var "rätt" placerad, vet. sa att om den blir värre kommer det att märkas ordentligt, dvs rejäl hälta.
Blivit genomkollad för ca 1 mån tillbaka, vet. gick igenom hela hästen.
Tog lös en del låsningar i rygg och hals, spec vänster sida var låst.
Ömmar inte någonstans vid palpering.
Tankar kring detta?
Har hon ont? var?
Bara obalans? osv..
Tack på förhand, känner mig så rådlös
Problem: varma haser från och till (spec. höger), korsgalopp, oliksidig.
För tillfället lite bättre, men har haft svårigheter i galoppen, tagit korta steg baktill samt vid avsaktning från galopp -> skritt/trav lagt mer vikt höger bak, nästan hållit upp vänster för ett tag.
ett tag visade hon ovilja mot att lyfta galopp på ridplan (kan dock ha berott på mig då jag var rädd att hon hade ont, detta innan sista vet. kontroll)
tar ca en halv hov kortare steg med höger bak, stel att böja till vänster, vill ställa sig utåt i vänster galopp.
Alltid haft mjuka gallor i haserna sedan 2.5 års ålder.
Har ett överben på vänsterfram insida, som inte skall påverka.
Har blivit sparkad på höger fram baksida tidigt förra våren, finns ärrvävnad, men detta skall ej påverka enligt utraljud.
Annars torra framben.
Minimalt med gallor nertill på bakbenen.
Tendens till piphas.
Röntgat bakbenen i sensomras, en liten cysta på kotbenet hittades men den var "rätt" placerad, vet. sa att om den blir värre kommer det att märkas ordentligt, dvs rejäl hälta.
Blivit genomkollad för ca 1 mån tillbaka, vet. gick igenom hela hästen.
Tog lös en del låsningar i rygg och hals, spec vänster sida var låst.
Ömmar inte någonstans vid palpering.
Tankar kring detta?
Har hon ont? var?
Bara obalans? osv..
Tack på förhand, känner mig så rådlös