Unghäst och W.sadel=ej bra, el?

B

BonRaiz

Kan någon med stor erfarenhet av unghästar ge mig ett/flera råd:
Jag köpte en ny sadel maj-05...utprovad m tom bom av försäljare, för att verkligen få en bra sadel till min 3åring som var i full gång m inridning.
Det blev en XfullQbom, för att hon skulle kunna "växa" i den rätt.
Passade även på att köra in henne, som bra komplement till ridning tyckte jag.
Ett halvår senare passade inte sadeln länge..hon hade breddat och höjt sin rygg, så att den klämde och gungade på 2 punkter bara.
Nu till min fråga till ER som har erfarenhet av unghästar:
Kommer hon att "gå tillbaka" till den tidigare formen el är det bara o sälja sadeln, som för min plånbok var rätt dyr...14000:-
Sadelförsäljaren sa att hon aldrig kommer att kunna ha den..(men erbjöd sig inte att byta till något bättre heller, utan bara sälja en ny, men det är en annan historia)
Tacksam för ideer och förslag

Sv: Unghäst och W.sadel=ej bra, el?

Detta eviga problem med sadlar! jag förstår dig. Har själv bytt ett antal gånger. Undrar hur cowboyerna gör? Hur noga är dom med att sadeln ska passa perfekt? Eller ser deras hästar alla likadana ut - och hela tiden - så dom kan ha samma sadel alltid? Jag måste säja att jag knappt träffat nån som har en sadel som ligger absolut perfekt. Har verkigen kollat med spanar-ögon eftersom problemet har engagerat mig mycket. Själv har jag nu en sadel som passar någorlunda och räknar med att paden får göra resten. Har åxå en egen padlösning för att fylla upp tomrum under.
Inte tror jag att din häst går tillbaka till "unghäst-formen". Den utvecklas ju och får mer muskler och massa. Men med en X-fullbom är problemet knappast att den är för smal, eller...? Skålningen är ju minst lika viktig och att bredden följer bakåt så att den inte bara är "x-vid" framtill.
Well. bara lite tankar och synpunkter.....

Jag har träffat massor av folk som tror att dom har en x-full bom vilket när man mäter sadeln inte alls är speciellt bred.

nej vad tråkigt och höra!
synd att du köpte en så dyr sadel när hon var unghäst..då de ändrar sig så enormt mycket bara de får komma igång och ridas och muskla på sig..
tyvärr anser jag att det inte finns så mycket och göra, och är säljaren så tvär och inte kan tänka sih att byta..illa om jag får säga min mening..så kan du ju inte göra annat än att försöka sälja den och kanske förlora några tusenlappar..
jag kan säga att jag har en 3-åring till årsskiftet hemma (2år,7 mån) och jag stod själv i liknade sits när jag skulle börja sitta in henne för ett par månader sen..hae en premiersadel kvar från min gamla häst..men den var ju självklart för stor än..

jag tittade mig istället om efter en bomlös westernsadel, då jag hade hört många positiva gensvar från andra ryttare.
det bästa med den bomlösa är ju att den alltid passar,hur mycket än hästen(ja vissa gränser finns väl,men de vore omöjligt för den att ändras så i storlek)breddar sig, eftersom bossorna är flyttbara och bara ändra fram och tillbaka som man vill, jättebra till unghäst!
jag är nöjd med min och vill inte ha en vanlig bomwesternsadel nu längre,sitter mkt bättre i denna och hästen för sig mkt fritt.
ett förlag bara till nästa sadelköp, för det är vad jag hade köpt!

kenneth skrev:
Jag har träffat massor av folk som tror att dom har en x-full bom vilket när man mäter sadeln inte alls är speciellt bred.
Det tror jag är fallet med min sadel:smirk:
För inridaren hade första gången provat en annan sadel på honom, men den kunde han inte ha för den var för bred.
När jag sedan frågade henne ang. strl när jag skulle köpa en sadel åt honom så sa hon : semi quarter, absolut inte större....
Men jag köper sadeln som han är inriden i, eftersom den sitter perfekt:d
Talar då med en tjej på B*rga M*gasin, för att höra prisklass m.m.
Det första hon säger är att det är en Full quarter:eek:

mount never rest:
jag har säkert fattat fel,men du vet at semi guarter är den minsta storleken va?sen kommer guarter bom mm.
:crazy:

Ja det vet jag. Det var därför jag höll på att tappa luren när hon sa full quarter:rofl: Jag begriper fortfarande inte hur det går ihop:rofl:

Ja..nog e det som jag trodde...bara o sälja.
Att jag köpte en sån dyr sadel, hade och göra m försäljarens argument, naturligtvis..man e ju rätt grön på det här m w.sadlar.:confused:
Trodde ju i mitt stilla sinne, att när en sadelförsäljare kommer hem m tomma bommar, så kan man inte få fel..och när vi ändå tog en storlek större...ja, ja, man lär sig...
På min fråga till honom var: Om den inte passar om ett tag, hurdan "andrahandsvärde" är det på hans sadlar...inga problem och sälja, var hans svar..:mad:
Har haft den till salu i 1,5 mån nu...2 intressenter, ha...men visst, det är väll inte "tid" nu.
Visst, jag vet, jag förlorar på det, har sålt en sadel tidigare, SemiQbom, som redan från börja var för liten till henne..där förlorade jag 4000.. men det får man räkna med.
Ang bomlös...har oxå funderat på det..men var har jag läst om att man inte fick ha dessa på tävlingar?
El har jag drömt?
Till sist...ja, det där m Cowboysen...ja, ärligt talat man kan undra...bryr de sig om, ifall den sitter perfekt på just den hästen?
Speciellt om de rider fler...inte har dom en sadel till varje häst?
El de kanske gör som jag tänkt att man skulle....köp en häst till sadeln..:smirk:

Bomlös westernsadel, hur känns det att sitta i den jämfört med en med bom? Jag föreställer mig att det inte skulle kännas lika stadigt, eller har jag fel? Känns i så fall osäkert om det är en unghäst...

det är så sant..man får inte tävla i en bomlös westernsadel mer än på D-nivå.. ärligt talat tycker jag de e en superknäpp regel..men de e ju många av dem som är i regelboken så..

jag har ju min bomlösa sadel på min unghäst..hon blev ju tre nu till nyårsskiftet och det är den sadeln jag har ridit in henne med..jag har inte stött på några hinder överhuvudtaget att den skulle vara mer ostadig än en bomsadel..man har ju anpassat sig till att bli rörligare själv och hänga med bättre tack vare sadeln..den är så underbart bra måste jag säga så jag finner inga ord..kan bara rekommendera er att prova att rida i en sån..på unghäst eller skolad de gör desamma..

kan bara rekommendera er att prova att rida i en sån..på unghäst eller skolad de gör desamma..
Ingen skulle få mig att rida i en bomlös på Harry eller i en engelsk, heller för den delen:angel:
Det är bara western sadeln som jag fått garanterat att jag inte kan falla ur. Och Harry har verkligen kollat om det stämmer:o , vilket jag hittills kan hålla med om:D

emmelie_18 skrev:
mount never rest:
jag har säkert fattat fel,men du vet at semi guarter är den minsta storleken va?sen kommer guarter bom mm.
:crazy:
Jo, så är det, vilket Mount... skriver också. Kruxet med westernsadlar är att bomvidderna skiljer mellan olika märken också. Det som hos en sadelmakare kallas t ex full quarter skulle en annan ha som t ex semi. För att krångla till det ytterligare kan bommen vara modifierad vilket innebär att den t ex är en semiquarter (=smal) men är vidgad i framänden och därmed passar en smal häst med breda bogar.

För att komma tillbaka till trådskaparens fråga - jag tror inte att sadeln kommer att passa din häst igen. Det är bara att bita i det sura och sälja sadeln. Jag köpte min nuvarande häst som treåring. Naturligtvis passade inte gammelhästens sadel så det blev att sälja den och köpa en ny till junior. När han var 3 passade en semiquarter och gav ändå lite marginal för växt. Ett halvår senare var sadeln urvuxen. Då bytte jag till ett annat märke och quarterbom. Ett år senare var den sadeln urvuxen. Vi har avverkat flera engelska sadlar också under den här tiden.

När det gäller cowboys och sadelpassning varierar det nog hur noga de är, precis som bland andra professionella ryttare. Till viss del går det att kompensera brister i sadelns passform genom extra paddning om sadeln är för vid. Är den för smal är det ju svårare förstås...

Det kan ta flera månader att sälja sadeln om man inte dumpar priset, men det kan också gå kvickt utan dumpning. Har du tur finns det en köpare som har letat efter just en sådan sadel på begmarknaden. Jag har sålt tre westernsadlar under de senaste åren. Alla tre var av hyfsad kvalitet och kända märken. Den första (2 år gammal) tog ca 2 mån att sälja med ca 20% förlust. Den andra (6 mån) sålde jag inom ett par veckor med 10 % förlust. Den tredje (1 år gammal) tog 4 mån att sälja med 30 % förlust.

har du provat ens o rida i en bomlös alltså?

Nej. Jag gillar idé med bomlöst men jag törs inte...
Det beslutet tog jag efter att ha studsat 1 m upp i luften för att sedan landa rakt ner i sadeln. Tydligen måste man ha lite egen balans för att det ska fungera perfekt med bomlöst så att den inte halkar åt sidorna m.m. och jag har INGEN egen balans, så jag skulle aldrig chansa eftersom jag vet att jag har en häst som är kapabel att göra dom mest mystiska akrobatövningarna:angel:
Så då föredrar jag en sadel som inte rör sig en millimeter fast han både bockar och gör 180graders vändingar:D Och som dessutom verkar ha någon typ av magnet som håller fast min bak:love:
Men kanske när han fyllt 20 eller mer:d

Mount Never Rest skrev:
Ingen skulle få mig att rida i en bomlös på Harry eller i en engelsk, heller för den delen:angel:
Det är bara western sadeln som jag fått garanterat att jag inte kan falla ur. Och Harry har verkligen kollat om det stämmer:o , vilket jag hittills kan hålla med om:D
Nämen Harrydå.....Fy på dig:mad:
Jag är glad att jag en eng sadel, nu när jag satt igång henne igen...och barbacka förstås...men då hänger jag inte heller m i galoppen....har alltid haft dålig balans, men visst den förbättras efter hand..

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 113
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 670
Senast: Calmiche
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Ekonomi & Juridik Köpte en begagnad Bates Caprilli av en privatperson i maj i år. Valde att köpa en Bates för att kunna byta koppjärn eftersom det är en...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka