Unghäst och lättfödd D-ponny

E

Em_E_liE

Har en maxad D-ponny/liten häst hemma nu, men i början av oktober får jag hem min då 6månaders hingst. Och som det ser ut nu, så är det planerat att dom ska gå hemma och tillsammans.

Men då dykte en (eg. flera) fråga(-or) upp!! Så jag hoppas ni kan hjälpa mig. :D

Hur ska jag göra med fodret?
Ponnyn kan inte gå på fri tillång då han är extremt lättfödd, men unghästen bör ju ha fri tillgång på grovfoder?! Hur kan man lösa detta? :confused:

Sedan undrar jag också vad unghästen behöver för kraftfoder? Förstår att det skall gå ihop med grovfodret osv. Men tänkte att ni kanske kunde komma med lite tips om när han kan börja äta kraftfoder?! Lite kraftfodertips tack. :bow:

:banana:

Sv: Unghäst och lättfödd D-ponny

ja detta problem har jag med, men löste det så att min tjocka ridhäst går med min lättfödda mini shettis i egen hage med begränsad mat, och min då 1åriga hingst fick låna med sin brorsa hem så de fick gå i egen hage med fri tillgång.

detta funkade jättebra och då går de endå på lösdrift.

jag tror tyvärr inte det kommer funka på annat sätt, du kan inte ha din hingst iväg i hingstflock på lösdrift, det är det allra bästa om du inte kan ha en annan hingst/unghäst hemma till honom?

för ingen ska behöva lida, ponnyn ska inte behöva få fång och unghästen MÅSTE få i sig allt och ha fri tillgång för de är väldigt känsliga i den åldern och kan falla ur väldigt lätt.

Har inga planer alls på att lämna inte iväg honom det första jag gör. Iprincip ohanterad och jag tänker inte låta honom vara det fööör länge.

Har tyvärr inte plats för ännu en till häst så det alternativet går bort!

Jag har två delar i min hage, en mindre del och en större del. Tänkte om man kanske kunde stänga in hingsten där och låta honom äta tills han inte vill äta nå mer och sedan stänga igen där för att kunna öppna där igen och låta honom gå där i några timmar igen?!

Kanske krångligt, men det kanske fungerar? Vad tror ni?

ja krongligt men i värsta fall får man ju göra så.
men du ska inte vara rädd för att hingsten är "ohanterad" den är ju bara 6månader och skickas den iväg på lösdrift så hanteras den där dagligen med så det ska du inte vara rädd för.
Det är bara bra om hästarna får vara lite ifred under uppväxten.
Man måste ju överväga fördelarna mot nackdelarna, jag hade nog hellre haft en färdig häst som fått i sig rätt näring, växt upp på stora marker med jämnåriga kompisar än att den inte är extremt hanterad det kan man ju åtgärda sedan, för lite mat under uppväxten kan man ju aldrig ersätta.
men du gör som du vill, synd du inte kunde ha en unghäst kompis till honom så de kunnat få fri tillgång.
men det går kanske att göra så som du tänkt men som sagt det är svårt och så unga hästar behöver verkligen äta hela tiden oftast leker de mkt och har inte alls lust att äta när vi vill att de ska göra det utan behöver ha tillgång till maten hela tiden.

min hingst föll ur massa sin första vinter och han behövde verkligen massa mat, men han pillade mest i det och lekte istället.
det är svårt, har du tur så kommer den inte falla ur men som sagt de är väldigt känsliga i den åldern.

nu när min hingst är 2år så verkar det som att han kommer "tåla" mer och kanske kommer han inte ens behöva fri tillgång men det lutar mot att han får det tills han är iaf 3-4år gammal beroende på hur lättfödd han blir men han ska inte vara en tjockis när han rids in..inte bra för lederna.

Fri tillgång på hö och lucern nattetid i boxen?

Men jag anser att maten är ett mindre problem för dig än avsaknaden av jämnårig lekkamrat. :grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka