Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock inte så långt kommen i sin utbildning och ganska osäker med en liten tendens att spänna sig. Aningen bakskygg och något rädd för spön. Född och inriden på Island, kom till Sverige för knappt ett år sedan. Som sagt tämligen grön och fortfarande lite "unghästvinglig", men med fyra rena välseparerade gångarter och som sagt mycket mjuk och fin, kan ridas med mjuka lätta hjälper. Så långt allt väl. Mitt problem är dock avsaknaden av egen framåtbjudning hos hästen. Hon svarar framåt för skänkeln och kan till och med överreagera för den ibland (tar då ett "skutt" framåt), men efter en kort stund i högre tempo känns det som om "bensinen tar slut". Jag tolkar det som en blandning av lite dålig ork (hon har verkligen ingen superkondis...) och en osäkerhet i hästen. Jag vill ogärna sitta och driva precis hela tiden, och vill inte heller använda spö (eftersom hon är rädd för det, och jag vill inte "skrämma henne till att springa"). Så jag är ute efter tips på hur jag kan hjälpa den här lilla hästen att hitta sin egen vilja, lite mer mod och tycka att det är kul att springa! Hon kan visa glimtar av mer energi - precis i galoppfattningar eller om man rider ut - men "tappar sugen" efter typ 50 m. Jag har hittills försökt hålla ridpassen korta och med fokus på energi (korta, lite snabbare, sträckor i galopp/trav/tölt), men tar gärna emot fler tips och råd!