unghäst med kraftig reaktion efter böjprov

E

Emeliewall

Herregud jag tror jag blir knäpp. Köpte en häst på reservation i 2 månader, hästen visade upp sig från den bästa sidan veterinären berömde allt som berömmas kan i princip, tills böjprovet på sista bakbenet. Vad händer jo helt plötsligt är hästen väldigt halt? Pricken över I skulle vara om det ligger lösa benbitar i lilla hästens ben. Ingen försäkring vill ta henne innan en röntgen är utförd jobbigt men förståeligt. Försäljaren vill inte lägga pengar på undersökning, nu har jag valt att ta pengar ur egen ficka för att se orsaken till hältan eller försöka hitta den. Förutom hältan så är det nog en av världens underbaraste hästar med super lynne för att vara endast 4 år! går hon inte igenom besiktning så återgår köpet till fullo och jag få tillbaka mina pengar. Första veterinären gav mig som råd att rida på som vanligt, har hon ont eller vad händer? hon visar inget i ridning eller något endast på böjprov. dessa hästar varför ska det krångla? och varför ska det jämt bli så dyrt...:(

Sv: unghäst med kraftig reaktion efter böjprov

Det här med lösa benbitar är vädligt vanligt på hästar tyvär. Men hur kunde vet veta att det var lösa benbitar utan röntgen? Hästar jag vetat om/känt har hållt med lös benbit. Men vissa kanske inte håller. Det beror på från häst till häst. Svår sits du sitter i verkar det som:(

Sv: unghäst med kraftig reaktion efter böjprov

Hejsan! :) jag röntgade hästen och hittade att en kota var trasig, och att områden runt om förkalkats något så de syntes på röntgen. hon fick behandling för kotleds inflammation och den 8/11 ska hon in på ultraljud på benet för att se om det finns någon blödning i kotan. Men fram tills dess är det bara att rida på som vanligt. Det finns ingen förstorad risk att senor skall gå av pga skadan har jag tagit reda på. vet sa att hon mycket väl skulle kunna klara svår hoppning. alla älskar denna lilla tjej och hon har lika stort hjärta som iprincip rymmer alla. står inför stora beslut nu men det mesta tyder för tillfället på att hon får stå kvar i min vård... :) ifall de inte hittar ytterligare fel på ultraljudet.. åhh..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 350
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 882
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka