unghäst lägger tungan över bettet o passtaktig skritt???

Gullan86

Trådstartare
jag har en unghäst (islandshäst på 5år) som lägger tungan över bettet när jag korstar tyglarna och börjar arbeta i munnen på honom. har ni någon fundering på varför? någon metod att stoppa det/ eller om det är någon fara, jag ska kanske inte bry mej om det??? han går med tungan ute och höller på hela tiden och försöker lägga den över bettet.
och ja TÄNDERNA ÄR KOLLADE för ca 2veckor sen och då hade han en bit av en vargtand kvar som de tog bort och jag provade ut bett så det kan inte va det som e felet...

vad tror ni?

jag tänkte även höra med er experter :bow: om lite skritt=)
jo min unghäst har fått gå mkt på lång tygel för att hitta sin balans och i väntan på att åka till tandläkaren så ville jag inte hölla på massa i munnen på han eftersom jag visste att nåt va fel.
men nu har han varit hos tandläkaren så nu har jag börjat vägen mot att gå på tygeln(som han kunde när jag köpte han så han har det i sig) jag märkte för att tag sen att när han går helt på lång tygel går han jättebra med ca 2hovars övertramp och superfint men när jag väl börjar ta upp o korsta tyglarna(rider med kontakt i munnen utan att gå på tygeln) så blir han jättepasstaktig och stapplar fram på nåt sätt. men när han sedan är lösgjord i slutet av ridpasset och han går på tygeln så går han jättebra med undertramp dock ej lika mkt övertramp. men han går på tygeln (bra för att va unghäst)....

vad tror ni om det kan tungan över bettet och passtaktigheten höra ihop? för när jag arbetar ner honom framåt mot bettet så höller han hela tiden på att lägga över tungan över bettet och sedan tillbaka på rätt ställe....alltså fram o tillbaka så.

hästen i fråga är 5år (för en vecka sen) inriden i vintras. o riden lungt med fram tills nu med mkt vilodagar och mkt lydnadsträning + ridning.
hans pappa är Hrimnir från ödmården 9 för trav 9,5 för tölt(1a klass) alltså har han mkt tölt(det märks) men pappan är 4gångare med 5a för passa alltså inge bra pass. mamman därimot är 5gångare.

har ni några teorier eller efrarenheter att dela med er av?
tack på förhand :bump: :bow:

Sv: unghäst lägger tungan över bettet o passtaktig skritt???

hallå? massa som kollat men ingen som kan svaret???

"You never get a second chance to make a first impression" finns ett talessätt som lyder. Och det ligger något i det. Att utbilda en ung häst kräver inte bara mycket av hästen som introduceras till något för den helt främmande, konstiga företeelser. Det kräver även mycket av människan, för att göra jobbet så bra som möjligt.

Jag tycker därför att du skall ta hjälp av en riktigt bra tränare eller instruktör för att hjälpa er vidare. För det är så mycket enklare att introducera en ny övning, än att senare försöka korrigera felaktigt inlärda saker. Med en ung häst har man ju också möjligheten att göra "mera rätt" från början s a s.

hm okej jag ska rida för instruktör snart....men problemet är inte att jag e sämst i världen utan att han REDAN KAN GÅ PÅ TYGELN eftersom han lärt sig det från början av inridningen...men som jag skrev så när ville inte jag(efter att ha upptäckte att något inte va rätt i hans mun) ta för mkt i han så han fick mest gå o "lulla" eller vad man vill kalla det och "hitta sig egen balans" och jag tror att antingen har han gjort det där med tungan från början eller så har han helt enkelt kommit på att det e jobbigt när jag plockar i hans mun så han testar allt möjligt för att komma undan...

för övrligt är allt hur bra som helst med min kille o mej.....tyvärr har jag ett ganska dåligt självförtroende....så jag tror att jag e sämre än vad jag är vilket inte är till någon nytta...hm så ditt engelska ordspråk gjorde nog mer skada än nytta tyvärr *snyft* men det stämmer såklart....

ska tillägga att jag gör aldig något jag inte klarar av innan jag ber om hjälp...=)

Det är inte meningen att slå ner dig i skorna, och självklart kan varesig du eller jag värdera varandras kunskaper över ett internetforum. Dessutom skriver jag vad JAG tycker, inte en genell sanning eller ens kanske något som du instämmer i.

Att hästen en gång har kunnat, borgar ju inte för att den faktiskt kan just nu. Till detta kan finnas en mängd olika orsaker. Har ni repeterat något efter vilan, t ex?
Och om hästen kan, kan du, eller kan du på ett gott sätt göra din önskan känd för hästen?

För att personifiera det hela; om du skall lära dig något nytt vad vill du ha: en pedagogisk lärare som ställer lagoma krav, eller någon som förtvivlat väl vill göra erfarenheten med dig men som själv kanske inte är så långt kommen? Det är bara du som kan värdera dina kunskaper som lärare för din häst.

Av den lilla erfarenhet jag har så tycker jag ändå att en korrekt grund är oerhört viktigt för en glad och hållbar häst långt upp i åldern. Det är liksom lättare att trixa och pilla med en äldre häst - för den har förhoppningsvis redan en god grund att falla tillbaka på. En ung häst som får en halvdan träning blir nog mest förvirrad.

Nu är det olika från unghäst till unghät, men jag skulle inte få för mej att rida lektion på min 5-åring än. Hon börjar precis hitta form av sig själv och rids ut eller tömkörs 4 ggr/vecka. När vi rider ut har vi kommit upp till 30 min/ gång, men ofta kortare.

Jag reagerar lite på att du säger att din häst är lärd att gå på tygeln vid inridningen. Det skall inte vara nått man behöver lära häste utan det kommer när hästen är klar för det om ryttaren har en bra hand.

Hur funkar et om du är så stil och lugn i handen som möjligt? Inte plockar och tar eller rör på handen när du har korta tyglar? Ju lugnare och mjukare ryttarens hand är, desto lugnare bli hästen i munnen. Vad har du för bett? Gör hästen såhär även i longering eller tömkörning?

/Malin

Förtydligande: med instruktör/ tränare avser jag självfallet inte en "vanlig" lektion utan mera vägledning och hjälp att kolla av häst och ryttare och hur allt fungerar. Att få fler ögon som verkligen SER ekipaget gör ju faktiskt att man har lättare att få en andra åsikt och tankar.

några funderingar till:
Blir han passaktig och snubblig i skritten även från marken när du har kontakt i munnen?

Spontant tycker jag det låter som han inte har balns att forma sig i skritten. Har han fått stå mycket, medan du väntat på tandläkaren, och kanske förlorat lite muskler, kondition och balans? hur funkar det på halvlång tygel?

Det är ju så svårt över internet!

/Malin

Varför skall du "arbeta i munnen på honom"?
Lämna du munnen ifred tills att formen och annat sitter på plats.
Prova att rida med sidepull eller grimma i stället för bett.
Då så blir du tvungen att använda din egen kroppp rätt för att påverka hästen.
På det viset behöver du inte joxa så mycket med munnen sedan då hästen redan kan vad du vill att den skall göra.
Och så ligger tungan snällt kvar på sin plats.

Hästar lägger tungan över bettet för att komma undan ett obehag som den känner.
Så tag bort obehaget - tag bort bettet.
Din häst gillar uppenbarligen inte att du "arbetar den i munnen" så låt bli då.
Arbeta den på något annat sätt i stället.

Senast ändrad:

Ja hästen tycker uppenbarligen att det är för hårt.

Freyr skrev:
Nu är det olika från unghäst till unghät, men jag skulle inte få för mej att rida lektion på min 5-åring än. Hon börjar precis hitta form av sig själv och rids ut eller tömkörs 4 ggr/vecka. När vi rider ut har vi kommit upp till 30 min/ gång, men ofta kortare.

Jag reagerar lite på att du säger att din häst är lärd att gå på tygeln vid inridningen. Det skall inte vara nått man behöver lära häste utan det kommer när hästen är klar för det om ryttaren har en bra hand.

Hur funkar et om du är så stil och lugn i handen som möjligt? Inte plockar och tar eller rör på handen när du har korta tyglar? Ju lugnare och mjukare ryttarens hand är, desto lugnare bli hästen i munnen. Vad har du för bett? Gör hästen såhär även i longering eller tömkörning?

/Malin

okej....men jag har nog blivit helt förvirrad för nuförtiden verkar det som att alla rider o tävlar sina hästar när dom e 5typ...alltså när jag pratar med vänner m.m tar dom det nästan för givet att jag ska tävla med honom i vår....men hallå han blev inriden i vintras....jag lyssnar naturligtvis inte på sånt och säjer bara att kanske till nästa år att jag tävlar honom om han känns redo + jag då :angel:

det är kanske så helt enkelt att jag lyssnar för mkt på vad andra säger som tex..." han är så smart att jag säkert kan gå fortare fram med honom än med en annan unghäst" alltså om jag ska va ärlig så är han väldigt mogen för sin ålder både fysiskt och psykiskt....MEN

det som ni andra säger att jag antagligen tar för hårt i munnen och han vill komma undan tycker...det är när jag INTE är stadig i handen och låter honom få 2en "glapp" tygel som han kastar över bettet....när jag stället lite mer krav på honom.
han har som sagt haft problem med tänderna...JAG kände det utan någon annans kommentar att något inte stod rätt till av olika anledningar så jag beställde en tid till tandläkaren..under tiden som gick innan jag skulle dit så red jag normal - lätt ridning och lät han oftast gå på lång tygel med lätt kontakt vid högre växlar...

det är alltså nu efter tandläkarbesöket och att det är konstaterat att det är bra i munnen + att jag provade ut bett hos tandläkaren så det SKA ju stämma.....

okej det angående att han var "lärt till att gå på tygeln" jag menade att han gick fint på tygeln när jag köpte han och han var "känslig" i munnen men det visade sig ju senare att det var "tandproblmet" som gjorde ont och gjorde han känslig...
han la inte över tungan då var jag märkte MEN det tänkte jag inte på då tyvärr....kan ha varit så att han gjorde det endå.

jo jag håller med om att man inte kan lära en häst att gå på tygeln men man kan visa den vägen ner...UTAN hjälptyglar...alltså hästen måste ju utveckla musklern till att gå på tygeln och jag tror verkligen inte på att hästen utan hjälp från en människa sänker sitt huvud...höjer sina ryggmuskler...trampar mer under sig....det tror jag e omöjligt....vi har "kommit" på detta för att vi rider på hästen och den behöver då bära oss rätt.....

okej i longering/tömkörning gör han det oxå om inte mer....han blir mer orolig i munnen vid det än vid ridning....

jag växlar mellan dessa bett....10,5 med bettringar(9,5)....9,5 rakt bettmed fasta ringar och 9 rakt bett med lösa ringar....plus att jag rider med repgrimma ibland och bara nosgrimma ibland...duger det=)

Freyr skrev:
några funderingar till:
Blir han passaktig och snubblig i skritten även från marken när du har kontakt i munnen?

Spontant tycker jag det låter som han inte har balns att forma sig i skritten. Har han fått stå mycket, medan du väntat på tandläkaren, och kanske förlorat lite muskler, kondition och balans? hur funkar det på halvlång tygel?

Det är ju så svårt över internet!

/Malin

tack för den superbra hjälpen....skönt när folk verkligen försöker hjälpa...

svar: hmm....jag har inte sett att han varit passtaktig då för jag har bara longerat/tömkört på slätt underlag och det är (oftast) i nerförsbackar (där han inte orkar riktigt) som han passtaktar....MEN ibland gör han det på slätt underlag när jag rider och det är när jag har halvlång tygel med kontakt i munnen.

jag ska säja det att innan tandläkaren har han ALDRIG varit passtaktig i skritten han har en fantatiskt skritt med över 2 hover i övertramp....han kommer få höga poäng på skritten sen...han skrittar igenom sig i hela kroppen och har ett stort luftigt steg.(tävlingshäst) han är just nu i sin bästa kondition. har aldrig varit innan så här fin. och från det att jag köpte han har jag ridit och tränat honom så nu är han jättfin=) musklad och kondition..

idag red jag en 3timmars tur och han blev knappt svettig...det gör jag inte ofta med honom eftersom han är unghäst...
det skall oxå sägas att när han går på tygeln (vare sig tungan e över eller under bettet) så går han jättfint med höjd rygg övertramp och INGEN passtaktighet...inte ens i närheten=)

Det är lätt att bli pressad när man har en fin unghäst. Jag har under förra året (då min pålla var bara 4) fått ungefär 10 förfrågningar "om jag skall visa henne i år eller om jag skall vänta till nästa år!. Varför skall jag visa ett sto vid 4 eller 5 års ålder då jag i stället kan visa henne som 7,8, 9 eller 10-åring då hon är stark och orkar! Jag har ockås hört mycket om att "i höst tävlar du väl henne?" och nej det kommer jag inte att göra!

Fall inte för pressen! Gör det som är bäst för hästen och känns bäst för dej!

/Malin

Ja, det förstår jag, ,men varför ska man hålla hårdare i tyglen så tungan går tillbaka då? Om man redan håller för hårt.

Det var inget illa menat med det frågetecknet bara att jag inte förstod och ville ha en närmare förklaring till varför man ska hålla hårdare så tungan åker tillbaka.

Det som står där betyder:

Du håller i tygeln för hårt, därför så åker tungan över bettet.

Klarare nu?

Inte_Ung skrev:
Det som står där betyder:

Du håller i tygeln för hårt, därför så åker tungan över bettet.

Klarare nu?

Något säger mig att jag borde skaffa glasögon :D

Läste att om man håller hårdare i tyglen så ramlar tungan över bettet igen. Så det var därför jag ifråga satte. Ursäkta mig.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har blivit som förbytt över natten. Han har alltid varit lugn i munnen och har alltid nosgrimman väldigt löst spänd. Han blev 6...
Svar
17
· Visningar
1 995
Senast: Catrool
·
Hästvård Min ponny lägger tungan över bettet och håller på jocksar med tunga och läpp hela tiden. Det blir bara värre och värre. Har varit hos...
2
Svar
35
· Visningar
8 079
Senast: hmj
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: Ramona
·
Utrustning Har en unghäst som nu blir 4:a i april som verkligen inte verkar vänja sig vid bettet. I ridningen fungerar han numer väldigt bra, och...
Svar
1
· Visningar
710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka