Unghäst hoppning?

G

Granbackens

Hejsan! Jag hoppas att ni som tittar på denna tråden har unghästar.
Jag har en på 3 år som jag ska tävla vid en senare tid, jag hade tänkt att redan nästa år börja träna hoppning med henne för Lotta Valborg. :D
Det ska bli så kul!
Men vad tycker ni? Ska min häst få vara MINSt fem år innan jag tävlar?

P.S Hon är en mycket lättlärd och fint utbildad häst. D.S :d

SVARA NU DÅ! :rofl:

Glöm inte: :banana: Smilies! ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghäst hoppning?

Det beror ju helt & hållet på hur snabbt häsetn utveckar sig både psysiskt & fysiskt.
Nån enstaka tävling i tidigare ålder kan ju knappast skada mer än träning!
Och små CRer är ju ett superbra sätt att få hästen van på en tävlingsplats, utan att man behöver ställa några direkta krav på den :)

/Vita med en åring som har en CR rosett ;) (bommar på marken)

Det beror ju helt på hästens utveckling.
Jag har en 4-åring som jag nog skulle se som välriden, hoppas jag iaf:angel:
Har startat CR upp till 80cm och planerar avd B starter till hösten i 90cm och ev någon 1m i vinter.
Sen beror det ju lite på vad man har för mål med sin häst. Jag har väl en plan att ta mig till 5-års nästa år:D om allt går vägen men jag vill inte pressa henne till det.
Planera bara träningen väl så att hästen inte blir utsliten i förtid, även om jag är ute en del med min så har vi en nogrann planering av vila.

// Tess

Det beror ju helt på hur hästen är utvecklad.

Visst kan man ta med fyraåringarna på tävling. Vi brukar släpa med de ut på lite tävlingar i maj de år då de är fyra, för att sedan släppa på ett bete när de är påbörjade (och gärna redan färdiga med) i kvalen till championatet.

Men SJÄLVKLART gör man inget med en häst som inte är tillräckligt utvecklad eller utbildad för uppgiften. Vi har en treåring nu som inte kommer kunna gå på tävling förrän tidigast nästa höst. Hon är efter för mycket redan nu.

Det kan man ju inte avgöra när man varken har sett hästen eller dig och man vet ju inte hur ni kommer att utvecklas.
Börjar du för tränare så hjälper ju hon dig.
Väldigt olika från häst till häst, min 4-åring har gått några 1meters och är nu kvalad till 4-års champonatet medan min ena sexåring började inte tävla förren förra hösten då han var 5år pga att han var varken klar i kropp eller knopp.

Hejsan!

jag har en 4-åring som jag red in som 3 åring och har gått på hoppträning för Conny Dyrssen sen vintern 2006 och inga problem..
Om din häst utvecklas fort och är spykiskt stabil så kommer nog allt funka bra.. bara man tar det lugnt och försiktigt i början så att hästen inte tröttnar.. unghästar har ju en tendens til ldet om man arbetar för mycket med det..

Jag gör som så med min valack att vi hopptränar en gång i veckan, rider i skogen 3 dar i veckan, dressyr en dag i veckan och ledig 2 dar... då får han både träning och lugn mysig skogsridning... han tröttnar då inte på hoppningen lr att träna dressyr...

en unghäst behöver även mycket vila då deras muskler inte är färdigutvecklade och kan få värk, men det kommer nog gå bra :)
börja lite försiktigt bara å prata me din tränare !

Jag har själv en treårig flyinge-häst hemma =) henne har jag redan börjat hoppa lite med, då ute i skogen och så . jag tkr att du kansek kan blrja ta lite små skutt i skogen el liknande , men det beror ju helt på hur mkt hästen är utvecklig.
Min häst började jag rätt tidigt med p.ga hon är jätte välutvevklad och så ska vi försöka kvala in i 4års championatet nästa höst :D ,

Precis som många redan svarat så beror det ju helt på din häst och hur den utvecklas under tiden. Mina unghästar har fått vara med på CR ganska tidigt, men annars är jag väldigt sparsam med unghästarna när det gäller tävlande. Så när vi varit ute på CR så har de mest varit för att få lite rutin på hur det ser ut på tävlingar, vänja sig vid att komma in och ha folk som tittar osv.

Lycka till :)

det beror väl helt på dig och hästen. är du inte så rutinerad så låt en m mer erfarenhet göra dom första starterna på hästen..
lotta e bra m unghästar så ni kommer lära er massor :)

Hej :) Jag har en 4 åring som "hoppade" sin första gång nu förra veckan. :D Hon var bra på det. Men ni som tävlar så högt redan nu. oj, säger jag. :o Man ska ju inte gå för fort fram med unghästar. Och om ni hoppar så mycket med dem nu kan det vara så att de tröttas ut sedan vid 10-20 åren. :(

Tränar du upp din häst och att den är säker på sin hoppteknik och gillar det så ser jag inte problem varför du inte kan ut redan nästa år?
Se bara på Falsterbo horse show där hoppar 5-6åringarna 1.20 .. Och prat om att dom blir "trötta" framåt 10-20 åren stämmer ju inte ..?!! Det beror ju helt och hållet på hur man sköter sin häst ;D

Lotta Walborg menar du? :)

Hon är en fantastisk tränare och har ju själv många segrar i svåra klasser!
Tänkte själv rida för henne med min 07:a!

Är det en duktig och erfaren tränare som du har förtroende för så rådgör med henne när och hur det är lämpligt att börja tävla. En början på "tävlingskarriären" kan faktiskt vara att köra runt och rida på olika ställen. Ring till klubbar och hör hur man kan komma och bara rida runt en stund. Det tar oerhört mycket energi för unghästar att bara åka transport och sedan komma till nytt ställe. Efter framridningen tar bensinen slut för många och kan inte prestera någonting på banan vilket resulterar i en dålig erfarenhet för både häst och ryttare.

Knapplån.

Jag hoppar in här med en liten fråga om vad ni vill att hästen ska klara av innan ni startar er första tävling, hur pass bra ska grunderna sitta och hur pass mycket balans vill ni att hästen ska ha? Har ni någon checklista typ utbildningskalan?

Jag har en 8åring som blev sent inriden, 6 år, som jag vill hoppa en tävling med innan vintern kommer. Dock vet jag inte var gränsen går mellan för lite utbildad och "lagom utbildad". Jag har dessutom glömt att ta tag i det med min tränare då jag har haft fullt upp med unghästen när vi setts, så jag har inte fått tid att planera och fråga.. :grin:

Hör med din tränare vad h*n tycker.

För övrigt är detta en väldigt gammal tråd och TS är inte aktiv här längre.

Liknande trådar

Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10