unghäst+foder

L

linus11

Tycker ni att man ska behöva stödfodra kraftfoder till en 2åring som går på bete? Han växer så det knakar och jag är osäker på att gräset han äter räcker.(han har lätt för att gå ner i vikt) Just nu får han bara betfor(en liter) för magen skull plus fri tillgång på gräs. :confused:
Han är ett stoooort halvblod av den lättare typen som redan nu är 168 i manken o 170 över baken. Ska man ge extra mineraler kanske? Han har bara salt nu på sommaren.

Sv: unghäst+foder

Håll koll på hullet! Tappar han så stödfodra.

Halloj! mIneraler är super. En häst på två år växer som sagt så det knakar. Det är svårt att veta om betet täcker det behov en tvååring har - har inte sett hagen och inte analyserat gräset heller.
Men du kanske vet?
Tips i alla fall:
- långstråat gräs har mindre proteinhalt än kort välklippt gräs - se till atthan får tillräckligt med proteiner när han växer!
- en häst behöver mer än bara gräs. träd och buskar kompletterar foderstatet. särskilt asp!

Jag brukar ge mina växande hästar, föl och mammor ordentligt med tilläggsfoder i form av tex Hästekrafft. Dessa behöver dessutom extra kalk! vitlök också när det finns billigt (färsk...)

Jag har två unghästar. En treårig welsh och en treårig quarter. Det är bara quartern som får kraftfoder nu när de går på bete eftersom hon inte lagt på sig ett enda gram trots mkt gräs.. Hon växer+att hon rids lätt varannan dag. Welshen ser ut att föla vilken dag som helst..

ZorréZaid skrev:
Håll koll på hullet! Tappar han så stödfodra.
instämmer!
om hästen har lagom hull växer den som den ska. det är lika illa med en fet unghäst som en mager..
om tillgången och kvalitén på betet är ok borde den inte behöva stödutfodras.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 005
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 264
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 242
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025