Sv: Unghäst eller inte?
Jag har alltid haft unghäst eller oridna hästar.
Det började med att mina föräldrar köpte mig en 3-årig fjording hingst i ren okunnighet.
Jag var då ca 11 år, och bara tanken att få en egen häst(!)gjorde att jag absolut inte protesterade. Vi hade våra duster, jag och lill hingsten, men jag är väl nått av det envisaste som går i ett par skor, så han fick ge sig!
Senare sålde jag den lille killen, för jag blev för lång för honom, men han var då både inkörd och riden.
Köpte mig då en nordsvensk travare "med världens underbaraste pannlugg". En anledning så god som någon, när man är ung, med icke hästkunniga föräldrar, och bara måste ha en häst!!!
Han är väl den häst jag förknippar mest till, när man pratar om sina unga häst år... Han var jordens snällaste travare, men kunde inte galoppera....Men med min envishet och lusläsning i all värdens ridböcker, började vi ana en tillstymmelse till galopp efter veckors arbete. Lyckan var total!!!
Nu så här med facit i hand törs jag väl säga att jag "utbildade" denna nordis till LC dressyr/ LC hoppning med eg. böckernas hjälp!
Nu började jag väl så smått att förstå, att en välriden, lättare ponny kanske skulle vara nått för mig. Min nordis vägrade jag göra mig av med.
Fick av en hästhandlare höra att han visste om en "superponny" som var till salu. På den vägen kom en D-ponnt med fullblodsinslag i min ägo. Det var bara det, att det var den mest vanvårdade ponny jag någon sin sett(räknat fram till i dag!) Henne köpte jag av rena barmhärtighets skäl. Hon hade de snällaste ögon....
Efter ett års arbete med denna tjej, var vi tvungen att ta bort henne. Enl. veterinären var tidigare vanvården
så grov, att hon hade så pass mycket inre defekter att det inte fanns ett värdigt jordeliv för henne.
Efter det har hästar kommit och gått i mitt liv men på det stora hela, har alla mina hästar mer eller mindre varit "barmhärtighetsköp". Alla har haft större eller mindre bekymmer, som har gått att lösa med mycket jobb, och jag har kunnat sälja hästen vidare till nån passande ryttare.
Mitt senaste tillskott är ett 6-årigt sto, som ansågs oridbar i jan-04, och skulle skickas till hästhandlare. Tyckte hon såg alldeles för fin ut och är i min ägo idag!
Har debuterat LA dressyr och har börjat nosa lite på hoppning. Till nästa år ska vi träna, för att debutera MSV någon gång under hösten, så, så gick det för den, oridbara hästen...
Så jag ser bara fördelar med att köpa unga/ oridna hästar för jag älskar att jobba dom och när man ser dom små, små framgångarna komma krypande.
Men det är absolut inget jag kan rekommenderar, om man inte vet vad man håller på med. Trots att jag började min egen hästkarriär väldigt dumt egentligen....