Tycker du tänker helt fel när du skriver så här:
"Men den allra största nackdelen med en unghäst är all väntan. Väntan på att den dagen skall komma när man skördar frukterna av allt arbete."
Alla dagar med unghästen, från första klivet till första tävlingen till exempel, eller varför inte första rena galoppombytet är ju en enda räcka av "skördande av frukterna av allt arbete"! Givetvis blandat med en hel sabla jättemassamängd (eget ord!
) med ARBETE också. Men OJ! vad kul det är!
Min första häst hittade jag när jag fick chansen att gå en unghästkurs på den pyttelilla arabhästridskola där jag gick och red just då. Under en termin var jag ute och tränade hästen 6 dgr/vecka, givetvis under stuteri/ridskoleägarinnans överinseende. När hästen så var inriden av mig så tog jag henne på foder och senare köpte jag henne. Inga överraskningar vid mitt första hästköp alltså och vi har verkligen SUPERkontakt mitt sto och jag. (Min prinsessa är snart 12 år nu...
)
Sen dess har jag ridit in 3 hästar åt andra och ska snart rida in mitt andra egna arabsto (som är köpt som 2½-åring). Det jag har lärt mig under de här tio åren är minst tiofalt mer än jag lärde mig på 15 år på ridskola.
Dock vill jag också säga att jag har alltid sagt att EN GÅNG I LIVET ska jag köpa en FÄRDIG häst som redan har det jag vill ha, men risken är nog överhängande att det får bli när jag passerat 60 själv och inte orkar träna unghästar längre. Särskilt när man redan har egna potentiella unghästproducenter stående i stallet därhemma...