Unghäst- dålig mage

B

BabieBus

Har haft en 3 åring sedan i somras, som inte riktigt är helt bra i magen.
Hon har konstant varit lite lite lös i magen, och det är lite geggigt, blir aldrig torra fina bollar, och ibland blir hon lite rinnig precis i början eller på slutet när hon har bajsat. Eller så ser man att det kommer lite blött i rumpan när hon fiser.
Vet inte vad jag ska ge henne för att hon ska bli bättre i magen, har provat jäst och det har inte haft någon direkt effekt.

Har inte så stor erfarenhet av magmedel man kan ge och vad som finns, någon som vet någonting bra som fungerar som inte är alltför dyrt?
Ska försöka inhandla detta i morgon nämligen:laugh:

Sv: Unghäst- dålig mage

Jag har provat magpreparaten mikrobalans och kraffts mag&tarm.
Mikrobalansen hjälpte men så fort jag tog bort den var det samma visa igen.
Kraffts åt hon i två dagar och ratade sedan maten. Kräsna åbäke, det smakade väl inte så gott kan jag tänka mig. ;)
Jäst har vi använt men inte med så bra resultat.

I våras blev jag tipsad om tistelolja (ge ca 2-3 msk/dag i fodret i ca 4-5 dagar) och det fungerade kanon redan efter nån dag!
Finns i välsorterade matbutiker bland oljorna. En grön glasflaska med en sån där lilaaktig tistelblomma på du vet :)

Märker jag att Chili blir lite sämre i magen så ger jag bara tisteloljan och så är hon bra på ett dygn. Har inte haft några problem med att den lösa avföringen återkommer när man slutar ge heller. :)

Sv: Unghäst- dålig mage

Min unghäst var ofta dålig i magen förra vintern. Jag testade många olika magmedel, men inget funkade helt. Så köpte jag Proviva (blåbär) i vanliga affären och gav någon dl morgon och kväll. Hon blev genast bättre och mer stabil i magen. Idag har hon inga problem alls.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej, Jag behöver råd angående min border collie som har världens känsligaste mage 😭 Han är 5 år, och har ibland fått riktigt dålig...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min tik började löpa i onsdags, inte så hon blödde, men svullen vulva och lite blodblandade ”flytningar” som det brukar vara innan det...
Svar
0
· Visningar
3 495
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård