unghäst 2år och föl

Rotterö

Trådstartare
Jag håller på att planera lite.
Går det att ha en 2 åring med ett föl ca 4 mån.

Jag lämnar bort hingsten på sommarbete. Då han kommer hem september.
Då har vi förhoppningsvis fått ett föl i maj .
Går det att sätta ihop dessa ??
Det är meningen att det skall bli min lilla flock.
När kan man sätta ihop fölet och en 2 åring tidigast.
Vad bör man tänka på ??

Sv: unghäst 2år och föl

Ska mamman gå med i flocken? Hon lär ju skydda fölet. Jag släppte ihop mamma + föl + 4 årig vallack (shettis) för att de skulle kunna busa runt lite och det gick utmärkt
Se bild, de hade ganska kul ;)

http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=245

Men en unghingst som gått på hingstbete kan ju ha lite tuffa tag... samt stoet kan vara lite agressiv mot hingsten, just för att han är hingst och att hon vill beskydda fölet...

Jag hade definitivt inte släppt bara föl och hingst, stor risk för att 2 åring tar i lite väääl hårt....

Mamman skall gå med dessa två.
Hingsten skall kastreras vid hemkomsten.
Jag bara undrar om det fungerar när de är så små.,
På betet är de 1 o 2 åringar

Mina 2 pojkar släpptes ihop med en ett år äldre hingst som 5 mån resp 1 årng utan problem. Att mina sedan var welsh resp cob och den äldre hingsten var frieser har inte heller varit något problem.

Jag tror inte det blir problem. Om mamman är en normal (beskyddande) mamma så lär hon tala om var skåpet ska stå och unghingsten/valacken som gått i flock på hingstbete har ju lärt sig hästspråk bra där. Jag släppte in min russvalack till sto/föl-flocken (3 ston + 3 föl) redan när yngsta fölet var två veckor. Det fungerade helt smärtfritt. Inte ens en pytteliten konflikt. Det äldsta fölet (2 mån) gick fram och hälsade direkt. Sedan började de beta tillsammans. Just de två har varit oskiljaktiga sedan dess. Mammorna brydde sig inte alls. De tyckte nog bara att det var bra att "pappa" var tillbaka i flocken.

Carina
www.silverarabians.com

Okej det låter posetivt.

Mamman är en bra mamma. Hon fostrar hårt och korekt. Gosar i bland. Mycket bra mamma.

Då blir det nog så efter betet att de blir en flock. :banana:

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 283
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 890
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka