ungefärlig foderkostnad per månad

G

gabijo

Hej, jag har tänkt att skaffa häst och undrar lite ungefär vad kostnaden för foder blir per månad? Skall inte tävla utan mera skogsmulle med lite jobb i paddock. Ett varmblod blir det nog. jag bor på landet utanför borås. Är det någon som kan tipsa mig om detta? Vore tacksam då jag försöker räkna ut min månadskostnad med försäkring, spån och skor.:confused:

Sv: ungefärlig foderkostnad per månad

har ingen aning om vad höt kostar hos dig. men här går de väl på 1,50-2 kr/kg. Har hästen på helinakordering så jag har inte så stor koll på vad allt kostar nu. men i höstas stog jag i kolektivstall. då betalade jag ca 400 kr/månaden för hö. Jag har en islänning som åt 8 kg/dag. du som ska ha ett varmblod måste förmodligen ge ca 12 kg/dag. Kraftfoder behöver man inte ge så mycket av om man har ett bra grovfoder. gav min 4 dl betfor och 2 dl havre om dagen och lite mineraler. och jag tränade ganska hårt. man kan räkna ut foderstaten till sin häst på hippocampus hemsida.

Igentligen så gör det inte så stor skillnad om du liksom jag mest "skogsmullar" eller om du rider hårdare. Hästen behöver ju en balanserad foderstat hur som helst. :)

Det som skiljer är ju vilket analysvärde man får för olika år på det grovfoder man använder. Analys 500:- per år och sen:

I mitt fall som billigast 1000:- i månaden vilket är kostnaden för endast 12kg hö plus lite extra selen och vitaminer. Om man får ett toppenhö.

Sämmre värden på höt gav ett år för mig 1000:- för hö och ytterligare 500:- för kraftfoder och mineraler.

Så mellan 1000:- och 1500:- i bara foderkostnad.

*knapplån*

Ungefärlig månadskostnad för min (ridtravare, rätt lättfödd, rids 5-6 dagar/v):

Hö, 2 kr/kg, ca 700 kr
Havre, betfor, mineraler, morötter 150-200 kr

Förra året tillkom lucern för kanske 200 kr/mån, men i år har vi så bra hö att vi slipper det.

Min häst står på torv och äter 11 kg hö per dag, 1 kg havre, 1 kg krafft och betfor + lite mineraler och vitaminer. Landar på ca 1000 kr i månaden ungefär. Skoningen kostar 650 kr var 8:e vecka och försäkring några hundralappar i månaden. Köp en häst som passar dig och som du kan ha mycket kul med. Alla hästar är ju ungefär lika dyra i drift och kostnaden för inköpet är ju bara en engångssumma.

Lycka till!

Mina tävlande travhästar kostar per häst i mat ca 950 kr i månden.
Då ingår 10 kg hö, 0,5 kg korn, 0,2 kg kli och lite annat tillskott.

Jag betalar ca 2000 kr/månad i foder, men det är en häst som behöver mycket för hullet (kan vara nåt att tänka på om man vill ha en häst som är billig i drift! :idea: ). 11 kg hö med hyffsade värden och 5,5 kg kraftfoder.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 293
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 393
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben