Ungdomssektion - Tips?

Shettistjejen

Trådstartare
Har precis haft årsmöte för våran ungdomssektion och har som mål detta året att få igång vår verksamhet som har varit lite bristande under tidigare år. Men vi vill ha tips på vad man kan göra/arrangera!

Det som vi gjort tidigare är: Rykttävlingar (drar tyvärr inga deltagare längre :confused:), Halloween-disco, Fångarna i stallet osv.

Vi har ingen tillgång ponnyerna för ridning eller något liknande tyvärr... Vi har inga strålande möjligheter till att driva en cafeteria. Under tävlingar och liknande så drivs denna av stora styrelsen. Tyvärr så har det varit otroligt svårt att dra deltagare till våra aktiviteter, så något tips på hur man får bukt med det problemet?

Efter att ha skummat igenom relaterade trådar ser jag att många har annordnat kurser/studiecirklar, vad lär ni ut under dessa?

Vad gör/gjorde ni i er ungdomssektion? Tacksam för ideér, de behövs ;)
 
Sv: Ungdomssektion - Tips?

Ett stort tips är att inte förklara krig med ordförande i styrelsen.
det blir så jobbigt då...
Jag berättar av egna erfarenheter ;)
 
Sv: Ungdomssektion - Tips?

Hej!
Jag var ordförande i US på ridskolan där jag red under ganska många år, och byggde även (om jag får säga det själv) upp en ganska stor del av US verksamhet.

Det vi ordnade varje år var spökhajk (jättepoppis), rykttävlingar (återkommer till det längre ner), teorikurs (vi utgick från de blå tygmärkena som man kan köpa av Västmanlands rf), Skandinaviumresa, klubbtävlingar och förberedande kvällar inför dessa, med övernattning, äggjakt (gick väl sådär), lotterier på alla klubbens tävlingar mm

Vi började också få dåligt med folk till rykttävlingarna, så då började vi anordna "Ungdomsmästerskap i häst- och stallskötsel". Då ingick förutom rykt persedelvård, mockning, höpackning och ett teoriprov. Som förstapris köpte vi den största rosetten vi kunde hitta, och lät den hänga i klubbrummet ett tag innan. Det fungerade faktiskt :-)

Jag såg ju att ni inte kan ha klubbtävlingar, men prata ihop er med stora styrelsen och se om ni inte kan samarbeta. Jag minns att jag reagerade på att det var et antal startande som dök upp på våra klubbtävlingar med smutsiga kläder och oborstade hästar. Dels införde vi en tävling i tävlingen, så att publiken fick rösta på "prydligaste ekipage", som fick en speciell rosett. Dels ordnade vi övernattning inför klubbtävlingarna, och kvällen innan fixade vi hästarna, putsade, byggde och gick banan, tränade på att fylla i anmälningsblankett (det var ganska längesedan nu...) och hade allmänt trevligt. Övernattningen var inte alls obligatorisk, men det syntes vilka som hade varit med dagen efter. :-)

Ska ni ha lotterier så kolla vad som gäller i er kommun, det är lite olika regler på olika ställen.

Medverkan i tex ridskolans julshow och sommaravslutning brukar också vara kul.

Ett år var vi med i Vi i Stallet; det är det ju US som "ska" ordna (kolla ridsportförbundets hemsida, under ungdom)

Men det allra viktigaste. Årsmötet. Se till att skaffa ett bra dragplåster (tårttävling, någon bra föreläsare, vad som helst som gör att folk som inte brukar komma på årsmötet dyker upp), och se sedan till att informera om att alla i klubben under 26 är med i US; det är ganska vanligt att folk inte har koll där. Fråga medlemmarna vad de vill att ni ska göra (det är ju bara fantasin (nästan)) som sätter gränser och försök fånga upp dem som kan tänkas hjälpa till.

I början, om det är något som ska byggas upp från noll, får man räkna med att dra ganska tungt lass på få personer, men efterhand som fler och fler blir involverade kan man ex bilda kommittéer, och det blir lättare att delegera.

Lycka till"
 
Sv: Ungdomssektion - Tips?

Det var en riktigt bra idé det där med Ungdomsmästerskapet! Ska ta upp det med styrelsen under nästa möte, om jag får ta och bajta den idén ;) Rosetter är faktiskt något som vi har tänkt på, eftersom rosetter faktiskt är rätt stor status bland de mindre barnen/ungdomarna.

Det där med "prydligaste ekipaget" var också en bra idé, men är det inte lite risk för att ungarna lägger för mycket fokus på utrustning och kläder? Tänker i bana med märkeshysterin? Isf så kanske ung.styrelsen ska utse vinnaren?Lotteri var också en bra idé, det är ju relativt lätt att ragga lite sponsor priser :)

Att ha en teoridag med hur man rider fram och hindertyper och lättare tävlingsregler kanske också är en bra version av era övernattningar med pyssel? :)

Vi har faktist redan planerat in Vi i Stallet, vi ska iaf hålla i teorikursen så får vi se om vi kan ta oss till tävlingen också :)

Vi har alltid haft en ganska liten US eftersom vi enbart har ponnyer på våran ridskola och de flesta äldre (15+) byter förr eller senare till andra ridklubbar i länet och sen har vi tidigare haft problem med oengagerade människor (tonårstjejer) så iår har vi förutom att sätta upp lappen och skriva på fb i mycket god tid även frågat runt bland bekanskapskretsen och pratat med ridlärare för att få tag på seriösa personer... Sedan så bestämde vi oss för att de som inte kommer på årsmötet har inte heller rätt att sitta med i styrelsen och det verkar redan bli lite tjafs om det beslutet (tonårstjejer) men som tur är så har vi uppbackning av ridskolechefen som är medveten om problemet...

Vi ska ju få en splitterny annläggning till hösten och jag tror att allt kommer kännas mycket lättare och mer motiverande när man kan göra lite ordentliga grejer :idea:

Men tack för mycket bra idéer, känner motivationen komma :bump:
 
Sv: Ungdomssektion - Tips?

Åh, det är alltid kul att kunna hjälpa till :-)

Vi fick iaf inga problem med att det blev "klädhysteri" på klubbtävlingarna; några enstaka skaffade vita ridbyxor och kavaj, men det var inte alltid de som vann... Däremot märktes det att alla la sig lite extra vinn om att se prydliga ut, och det gjorde att klubbtävlingarna blev lite mer allvar. :-) Vi försökte faktiskt första gången att ha en jury som utsåg en vinnare, men det fungerade inte alls. Trots att vi hade diskuterat igenom det i us-styrelsen tidigare så gick de mer på kläder än något annat; det var därför vi gick över till att publiken fick rösta.

Vi i stallet är verkligen något som man kan göra hur bra som helst; när vi ordnade det hemma hade vi först kurs (och la vikten mycket mer på att ha kul och lära sig än på tävlingen; den var bara en bonus), och sedan hyrde vi en liten buss (vi hade flera lag) för finalen.

Något annat som vi planerade, men som aldrig blev av, var utbytesaktikviteter med andra klubbar. Det beror ju alldeles på hur man har det runt omkring med grannklubbar.

Det är ju jättebra att ni har ridskolechefen att bolla saker och ting med också;det är inte alltid så lätt att stå emot de som är äldre, vet jag av egen erfarenhet. Fördelen med att ni är en liten klubb är ju att ni iaf känner alla och vet vad de "går för". (Efter hand går det ju att engagera de där tjejerna som inte kom med från början i tex en lotterikommitté, men det är ju bäst att inte växa för fort. :-) ) Och annars är det ju inte svårare än att de får lov att komma på årsmötet...
 
Sv: Ungdomssektion - Tips?

Årsmötet har vi redan haft och det är nu i efterhand som folk börjar krypa fram och skylla på oss i styrelsen. Men det är bara tjafs då vi vet att vi gjort rätt och enligt bestämmelser på alla sätt och vis, dock är det ju aldrig roligt att bli oense, vem det än handlar om... :(

Att sammarbeta med de andra ridklubbarna är faktiskt något som jag har funderat över, iom att vi har två närliggande klubbar och speciellt en har jag mycket kontakt med personer ur deras US. Om vi nu inte skulle ta oss till riktiga Vi i Stallet så skulle vi kanske kunna ha en kunskapstävling mellan oss två klubbar till exempel, eller kanske en femkamp av något slag :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör...
2
Svar
33
· Visningar
3 253
Senast: NNH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp