Ung ryttare mycket svårt skadad

Sv: Ung ryttare mycket svårt skadad

Så läskigt, hoppas det gick bra för henne! Det körde förbi en massa utryktningsfordon (bor ca 500m från kumlaridklubb) och så får man läsa om vad som har hänt här.

Hoppas verkligen att hon kommer må bättre.

Hjärtstillestånd i tio minuter? Hu. Men det verkar ju iaf som hon fått HLR under tiden, tur det.

Hoppas det går bra.

Himla otäckt! Man får en liten tankeställare av såna här saker om vilken farlig hobby vi faktiskt har :crazy:

Ja och vad bra det är med säkerhetsvästar, fler borde använda sådana, för det lär minska skadorna iaf. Jag har alltid väst när jag hoppar och jag har passerat 18 med ett antal år.

Hoppas att hon klarar sig bra ur olyckan.

En stor eloge till sjukvårdskunniga på plats! :bow:

Vid så här svåra olyckor hjälper nog tyvärr inte en väst så mycket. En spark mot bröstkorgen - jag ser hur boxväggarna kan se ut efter en spark!
Att ha kunnig sjukvårdspersonal på tävlingar är nog en bra idé. Frågan är bara om vi är villiga att betala vad det kostar?

Vi får skicka styrketankar till ryttaren och hennes familj.

Det var helt fruktansvärt att se! Och ja hon fick HLR. Men det värsta var nästan att se hennes hysteriska mamma, så enormt fruktansvärt! Usch! Kan inte sluta tänka på det! Hoppas VERKLIGEN att hon klarar sig!

Vilken tur för henne att det fanns läkare på plats. Otroligt dåligt av tävlingsledningen att inte se till detta.

- Det här understryker bara att hopptävlingar ska ha sjukvårdspersonal med akutvårdserfarenhet på plats. Det är en extremt farlig sport, säger Per Berggren bestämt.

Hoppas på ett snabbt tillfrisknande.:bow:

Att ha kunnig sjukvårdspersonal på tävlingar är nog en bra idé. Frågan är bara om vi är villiga att betala vad det kostar?

Det kostar ingenting. Alla som är sjukvårdspersonal på tävlingar som t.ex. FT och liknande gör det helt på frivillig basis. Det är bara ambulanspersonal som får betalt om de sitter med ambulans på plats hela dagen.
Jag har själv varit med i ett team med sjuksköterskor och läkare på Segersjö Fälttävlan.

Det är helt enkelt upp till varje klubb att be någon kunnig att närvara när det är tävling.

Det var helt fruktansvärt att se! Och ja hon fick HLR. Men det värsta var nästan att se hennes hysteriska mamma, så enormt fruktansvärt! Usch! Kan inte sluta tänka på det! Hoppas VERKLIGEN att hon klarar sig!

Det är stallägarna till det stall jag hyr in min häst på (familjen)... detta är sååå hemskt!! Stackars dom allihop!

Fick veta av dom andra inackorderade, då jag var i stallet idag, att läget är stabilt idag och att hon iaf inte brutit några ben underligt nog! :confused:

Hon är på väg att vakna nu och känner igen sin familj, fick jag precis veta. Goda tecken!

Va skönt att det verkar gå åt rätt håll! Hoppas verkligen hon klarar sig ifrån det här utan några allvarligare men!

Usch vad läskigt! Och många tankar till tjejen och hennes familj och vänner!

Men jag reagerar lite på uttalandet att hoppning skulle vara extremt farligt. Om det baseras på vad som hände denna gång så kan det ju faktiskt inträffa bara man sitter till häst! En häst som tvärvänder gör ju att ryttaren sitter löst vare sig det är hinder eller inte inblandade! En bra insikt tycker jag det är att ALLTID försöka förhindra olyckor och att på ALLA tävlingar ha sjukvårdspersonal!
Att skaderisken ökar om man går omkull i hinder eller hästen tvärnitar är ju helt sant, men ovanstående kunde ju även hänt i en mellangalopp på en dressyrtävling...

Håller alla tummar jag har att tjejen snart kryar på sig!

Jag hörde från en kompis ( hade hört på radion ) att hon har blivit flyttad till uppsala, stämmer det? har läget försämrats?

Hon är på väg att vakna nu och känner igen sin familj, fick jag precis veta. Goda tecken!

Åh gud så underbart! Var så orolig att hon inte skulle klara sig! Har inte kunnat tänka på annat sen detta inträffade. Så skönt för alla inblandade! Hoppas och ber för ett bra tillfrisknande! Helt otroligt att hon inte bröt några ben!

Senast ändrad:

kl* Egentligen är det ju konstigt att det inte är krav på sjukvårdspersonal i samtliga tävlingsarrangemang... Det är det ju inom så många andra sporter.

Ja visst är det märkligt att det är så?! Dessutom har väl fler än en undersökning visat att lastning är det som orsakar mest skador på hästfolk, och lasta hästarna, det gör man ju på vilken tävlingsform som helst!

För oss brukar det betyda tråkiga nyheter när nån blir flyttad till uppsala.
Men idag sa de på radio örebro att hon var kvar i örebro.

Vilken tur för henne att det fanns läkare på plats. Otroligt dåligt av tävlingsledningen att inte se till detta.

Det framgår inte av texten att det inte fanns läkare utan bara att det saknades sjukvårdspersonal med akutsjukvårdserfarenhet.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 751
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En 15-årig flicka fördes allvarligt skadad till Mälarsjukhuset i Eskilstuna tidigt igår kväll, sedan hästen hon red på skenat och blivit...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bonde söker fru-Sigrids dotter Cecilia Bergåkra är en talang inom dressyr. I november blev hon som yngsta ryttare någonsin belönad som...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna bröt höften när hon ramlade en häst, men sjukvården missade skadorna och gav felaktiga ordinationer. Nu kritiserar IVO vården...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama