Sv: Ung häst som skrämmer mig
LIA
.....Klart att man inte ska slå hästen, men alla NH tränare jag har tränat för, bl.a Doug Mills. Har sagt att när situationen blir livsfarlig (T.ex att bli uppträngd i väggen och sparkad på) så MÅSTE man gå på tillbaka.
Om det gäller en van hästhanterare "som vet hur man gör", är det en sak att ta till våld i en nödsituation. Då kan man anta att något gått riktigt fel i hästens omdöme. Läs inläggen som TS skrivit, så tror jag du håller med om att den vanan saknas.
En häst är ingen porslinsfigur, men vi människor är det jämte en häst som slår, därför MÅSTE hästen förstå, illa kvickt, att så får den absolut INTE göra. Och det är inte alltid man står så till att man kan backa upp den, flytta runt bakdeles etc som bestraffning. Och det är inte alltid det hjälper.
Gör du sånt som bestraffning?
Och en sak till, hur gör ledarhästen med en annan häst som försöker bråka om rangen?
Visar vem som är ledaren. Vilket kan ske på ett otal olika sätt.
Som sagt, när en situation förvandlas från bråkig till livsfarlig så handlar det om din egen säkerhet, och då finns det inga otillåtna medel. En häst är och kommer ALLTID att vara större och starkare.
Mitt tips när en häst sparkar eller antyder en spark, är att vara snabb som en vessla att klappa till den på bakdelen och hojta.
Oftast chockar det dom och dom blir mer 'va hände?' än 'nu jävlar ska du får veta vem som bestämmer'
Graderas sparkarna, då är det en spark på mjukdelen på låret som gäller, samtidigt som man hojtar, för oftast är det inte sparken i sig som får dem att sluta, utan det plötsliga mothållet och ljudet från dig.
Förslag om att sparka/bita hästen för att korrigera den, kommer lite då och då. Jag blir lika förvånad varje gång. Man måtte inte ha sett en häst sparka eller bita. Dom gör det mycket snabbare än vad vi hinner reagera och med mycket större kraft. Om hästen redan bestämt sig för att eventuellt använda sig av sparkar, kan en spark från människan trigga en svarsspark. Vem tror du vinner den fighten?
Det gäller att vara smartare, för starkare kommer du aldrig bli.
Det håller jag med om, men var i det resonemanget kommer slag och sparkar in?
Är det inte uppenbart, att hästen i denna tråd behöver hanteras av någon med mer kunskap än TS och att den helt säkert inte alls bör hanteras med våld och tvång, utan med intelligens och "know how"? Helst á la Natural Horsemanship.
LIA