Sv: Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka
Jag totalt ointresserad av vad ridsporten kallar sina utbildningar. Jag är trav människa och anser då rakt inte att bara för att man är proffs tränare (a-tränare) är man något bättre än någon annan. En ridsport tränare är väl bara någon som tävlat på en viss nivå samt gått en kurs eller 2 så vitt jag vet dessutom svarade du inte på vad en ULK-are är.
Du behöver inte vara intresserad av ridsporten och dess utbildningar, men går man in och kritiserar dem då bör man ju veta vad man kritiserar.
ULK är ungdomsledarkurs, en kurs i grundläggande pedagogik för att jobba med barn och ungdomar. Jag har gått den i början av 2000-talet så den kan ha ändrats med tiden. Jag tycker personligen inte att ULK räcker för att ha ansvar för hästar och barn samt hålla lektionar. Då tycker jag att man ska ha en ridledarutbildning, hippolog eller instruktörskurs. Däremot för att ha enklare aktiviteter i stallet med barn och unga, då räcker ULK.
Ang C-, B- och A-tränare så är det krav på att man ska ha tävlat på en viss nivå samt utbildat hästar (och för B och högre nivå även ryttare) till en viss nivå. För C-tränare är nivån i hoppning 1.30 och i dressyr MSV. Man ska även vara diplomerad hästskötare, ha tränat regelbundet för A- eller B-tränare samt ha följt A- eller B-tränare i sitt träningsarbete och ha intyg om detta.
Man kanske inte har ett högre människovärde för att man har en viss titel, men eftersom man gått en utbildning för att få en viss titel så betyder det ju att man har en kunskap i ryggen. Annars kommer man inte in på utbildningen och blir examinerad och får sin titel. Svårare än så är det inte.
Jag anser att den utbildningen inte är tillräcklig för att ha ansvaret för massor med hästar. Det krävs åratal av erfarenhet att ha ansvaret för många hästar som skall fungera och hålla för orutinerade personer och barn skall ha hand om. Det är min åsikt du verkar ha en totalt olik åsikt.
Samma är det med hippologen. Vem som helst kommer inte in. Det är ganska svåra uttagningar och förkunskapskrav och man trillar inte igenom nålsögat med "lite tur". Det finns ingen risk för att någon som inte har mångårig erfarenhet skulle komma in där.
Så för att bli mer konkret, VAD i utbildningen tycker du saknas?
Ja, vi har olika åsikter. Jag tycker att utbildad lämplig personal är kapabla att ta hand om både hästar och ungar. Du verkar bara ha en avig inställning till ridsport och ridskola oavsett. Och nej, jag tycker inte att alla ridskolor är bra och att ridintresserade automatiskt är bra och lämpliga hästmänniskor. Däremot får jag känslan av dina inlägg här och i andra trådar, att det mest handlar om att ridsporten är dålig och travet är bra. Det känns bara onödigt att glorifiera nåt av dem och påstå att inriktningen i sig skulle göra hästhållningen bättre än den andra. Det handlar om bedömning från fall till fall och i mina ögon kan man vara lika olämplig oavsett man sitter i sadel eller sulky.