Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka

Sv: Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka

Ja det vet jag men vad hjälper det i detta fallet?
Uppenbarligen vet du inte ett dug vad du pratar om.
Samt det ÄR klubbens ansvar oavsett vad polisen än säger.

Så jag vet inte vad jag pratar om när jag skriver att olyckor på ridskolor är ovanliga?
Då kan jag kanske rekomendera dig den här läsningen
Undersökning

Ehh?
Så du menar att även om det är en olycka så är klubben ansvarig och ska sättas dit. Dina åsikter går över Sveriges lag eller?:confused:
Nu undrar jag vad du har fått en sån åsikt från.
Jag kanske ska berätta att jag varit huvudskyddsombud på ett företag med ett antal hundra personer anställda så jag har varit med på utredningar av arbetsmiljöbrott och arbetsskador så jag har en viss erfarenhet.
Sverige är en rättsstat dvs man kan inte fällas för något som inte är olagligt eller bara för att någon tycker att någon gjort fel. Vi har lagar och de ska följas.
Olyckor händer och de kan man aldrig skydda sig från!

Är man 12 så ÄR man inte rutinerad...

Vad som hände vet enbart de som var där men jag tror (d.v.s. min åsikt min tro i ärendet) är att hästen var ofokuserad snubblade och föll en fruktansvärd olycka men den skulle ha kunnat undvikas i min åsikt.

Du har all rätt till din åsikt, men det är viktigt att du tydliggör att det är just en åsikt. Jag tycker dock att din åsikt är förhastad och tagen ur luften dvs inte baserad på fakta.

Tokan

Jag kan bara tala om mina egna erfarenheter. Jag har varit på 8 olika ridskolor med varierande resultat vad det gäller hästarna. En del hästar hade mindre problem som man hittar över allt. Men en majoritet hade stora fram för allt sadel relaterade problem, rygg problem muskel problem i allmänhet. Och det största problemet är att när man i all vänlighet poängterar att hästen behöver en ny sadel eller byt sadel och titta efter en annan som ni kan använda eller hästen har problem med höger fram och bogen så blir svaret alltid hästen går ju bra på lektionen så det är inget större fel på den. Vart är hästens välbefinnande i det?

Jag tror det är många ridhästar i Sverige som har sadelrelaterade problem, ridskolehästar och privathästar. Jag kan ingenting säga om vad ridskolorna du arbetat på har svarat när du påpekat fel jag vet heller ingenting om dina kunskaper (du nämner att ingen utbildning gäller, bara känsla. Men har jag en utbildad person och en som går på känsla är jag rädd att jag måste lita till den utbildade). Jag vet att om någon påpekade att det är fel sadel på fel häst på min ridskola skulle svaret troligen vara att sadelinprovaren som är där någon gång om året förhoppningsvis vet bättre. Dvs om inte sadeln på något vis gått sönder eller förändrats.

Snubbla är en sak men hästen kanske sa ifrån tidigare att något inte stod rätt till detta förekommer inte i utredningen.

Självklart kan någonting varit fel med hästen, detta var kanske första gången den sade till. Eller så stod allting rätt till med hästen och den snubblade för att den snubblade. Snubblar aldrig du?

Precis men det är sådant som inte får hända på en ridskola.
Det är ridskolans uppgift att se till att det inte händer.

Vad hände med "man måste falla av 100 gånger för att bli en bra ryttare" ska du klistra fast eleverna på hästarna eller är det kanske du som så bestämt vill ha "snälla" hästar på ridskolan. Själv har jag bara ridit på ridskolor med helt normala hästar.

Det är just därför jag anser att en häst inte skall få gå rid lektioner mer än 2 månader i sträck innan den skall bytas ut och ridas till av en rutinerad person och få tid att bygga tillbaka muskler. Det kan ta 1 veckas vila eller kanske 2 månaders "rehab" inte mer än rätt tycker jag. Jag har då verkligen ingen konstig syn på hästar. Jag vill att hästen skall vara i fokus inte föräldrarnas tvång på att barnen skall rida.

Det är inte bara barn och inte bara nybörjare som rider på ridskolor.

Precis men majoriteten som jag sett bryr sig inte om något annat än ekonomin. Då skall man inte bedriva häst verksamhet i min mening.

För det är bara extra onda människor som jobbar på ridskolor?

Samt det ÄR klubbens ansvar oavsett vad polisen än säger.

Just därför har väl Ridsportförbundet som krav att anslutna klubbar ska ha ansvarsförsäkring? Det går inte att förutsäga allt under umgänge med hästar.

Men när jag läser ditt inlägg om sadlar som inte passar osv. så förstår jag ändå faktiskt vart du vill komma. Hästar som går i flera månader med dålig sadel går ju knappast så bra de kan...

Dock tycker jag åter att du får sluta klumpa samman alla ridskolor bara för att du sett en del dåliga. Ser jag till Göteborg där jag red som liten så fanns det på ett ställe just det där som Kirie skriver om - att galoppera på stubbåkrar utan instruktör - och på ett annat var allt väldigt välordnat och du gick aldrig in i hagen utan hjälm, instruktörerna var ofta beridare osv.

När det gäller just Malmö Ridklubb så råkar de faktiskt ha ett ställe dit de tar ridskolehästar som behöver en paus och få tillbaka sina muskler. En av mina favoriter har just åkt dit. Ta dig en titt på "Kvarnbystallet" under deras hemsida. :)

Vad är en c tränare?
En person som tävlar på en viss nivå??

Personligen är jag B tränare vad ger det mig? :p

Hippolog är inte något jag ger mycket för tyvärr.

Vad är ULK-are?

En fin titel är inte det samma som att kunna häst.

Allt detta vittnar bara om din okunskap vad gäller titlar och utbildning inom ridsporten.

Om du inte ens vet vad en c-tränare, eller en ULK-are, är hur kan du då antyda att det är dåligt?

Och du ger inte mycket för hippologer. Då kanske du kan förklara för mig varför, samt vad som ingår i utbildningen till hippolog som du tycker är otillräckligt för att jobba på en ridskola...

*kl*

Lönt och sitta o spekulera en massa och försöka hitta en syndabock. Det är hästar vi har att göra med och en olycka kan hända var som helst, närsomhelst (även utan hästar involverade).

Sänder mina tankar till tjejen och till hennes familj och hoppas på ett snabbt och gott tillfrisknande!

När det gäller just Malmö Ridklubb så råkar de faktiskt ha ett ställe dit de tar ridskolehästar som behöver en paus och få tillbaka sina muskler. En av mina favoriter har just åkt dit. Ta dig en titt på "Kvarnbystallet" under deras hemsida. :)

Vilket underbart projekt! :love: Tänk om alla ridskolor kunde ha en sådan filial?! Medryttarpaketet var också ett väldigt bra initiativ, både för hästar och ryttare. Tänk att få vara medryttare under de formerna, det måste vara oerhört bra som inkörsport till hästägande... Önskar man såg mer av detta:)

Är man 12 så ÄR man inte rutinerad...

Vad som hände vet enbart de som var där men jag tror (d.v.s. min åsikt min tro i ärendet) är att hästen var ofokuserad snubblade och föll en fruktansvärd olycka men den skulle ha kunnat undvikas i min åsikt.

Vad är det för skillnad mellan en tolvåring som ridit i 6 år och en tjugoåring som ridit i 6 år? (nu vet jag inte hur länge 12åringen har ridit utan detta är bara en undran).

Jag har ridit flertalet ridskolehästar och alla har varit fokuserade, så att säga att alla ridskolehästar inte är fokuserade är ju en lögn.

Olyckor händer oavsett du tror det eller ej, varken ridläraren, föräldrarna, övriga människor där kunde förhindra olyckan.

Snubbla är en sak men hästen kanske sa ifrån tidigare att något inte stod rätt till detta förekommer inte i utredningen.
Eftersom du inte vet något om hästen i fråga, varför spekulera? Känns mer som en personlig vendetta mot ridskolor...

Även en fullt frisk häst, med väl utprovad utrustning, under en erkänt skicklig ryttare, kan trampa snett och gå omkull. Har svårt att se hur någon skulle kunna eliminera den risken. I det här fallet var det kanske inga problem med ponnyn. Det var en otäck olycka helt enkelt.

Hoppas tjejen blir fullt återställd!

Enligt rapporten någon länkade till ovan så minskade olycksfrekvensen efter att ryttaren ridit i 5 år. Det stod ingenting om ryttarens ålder.

Förlåt men jag tycker det är lite spännande att du endast verkar ha blivit anställd på riktigt dåliga ridskolor. :)
I övrigt tycker jag inte att man skall spekulera om detta enskilda fall när vi vet ytterst lite om det hela.

Det är just därför jag anser att en häst inte skall få gå rid lektioner mer än 2 månader i sträck innan den skall bytas ut och ridas till av en rutinerad person och få tid att bygga tillbaka muskler. Det kan ta 1 veckas vila eller kanske 2 månaders "rehab" inte mer än rätt tycker jag. Jag har då verkligen ingen konstig syn på hästar. Jag vill att hästen skall vara i fokus inte föräldrarnas tvång på att barnen skall rida.

Vad är det som säger att en ridskolehäst inte bygger muskler? Alla som rider på ridskola är inte nybörjare, många är väldigt duktiga. Och de ridskolor jag varit på har högt utbildade instruktörer som rider igenom alla hästarna varje vecka

Vet inte vilka ridskolor du arbetat på, men någon vidare bra kvalité kan de inte ha haft om du fått den uppfattningen du har om ridskolor. :crazy:

Och fortfarande, hur ska en ridskola kunna förhindra att en häst råkar snubbla? :confused: En otroligt olycklig olycka är vad det är, ingenting annat.
Min häst snubblade i hagen igår, vem ska jag skylla på där? Ingen instruktör i närheten....

Min häst snubblade i hagen igår, vem ska jag skylla på där? Ingen instruktör i närheten....

Skyll på markägaren! Är det din egen mark så skyll på den som sålde den till dig utan varningstext! :angel: (Ja, det börjar kännas lite väl amerikaniserat detta eviga skyllande...)

Jag fråga en som jobbar inom vården om varför hon hålls nersövd och han var rätt övertygad om man gör det för att kroppen och hjärnan ska hinna hämta sig från chocken den fått.
Ni vet man blir rätt trött efter att man varit med om obehagliga saker och det är samma princip, kroppen stänger av sig själv för att slippa hantera det obehagliga som hänt.
Nu vet jag inte om detta är orsaken men jag hade några yngre tjejer i min närhet som naturligtvis var oroliga över det de läst så det var därför jag frågade. Tänkte att det finns flera oroliga ute i andet.

Ojoj låter ju livsfarligt att rida om man är under 20 om man lyssnar på dig:D
Underlaget som hästen snubblade på skiter nog fullständigt i hur länge ryttaren har ridit!
Olyckor händer oavsett hur länge man ridit och vad för häst man rider på!
Vad som hände vet enbart de som var där men jag tror (d.v.s. min åsikt min tro i ärendet) är att hästen var ofokuserad snubblade och föll en fruktansvärd olycka men den skulle ha kunnat undvikas i min åsik
Varför skulle en häst behöva vara ofokuserad för att gå omkull!? Har sett hästar i full tävlingskondition, fullt fokuserade, på tävlingar och de har minsann gått omkull de oxå!

Förövrigt: Hoppas jag att tjejen mår bra och att hon inte kommer bli rädd för hästar i framtiden.

Allt detta vittnar bara om din okunskap vad gäller titlar och utbildning inom ridsporten.

Om du inte ens vet vad en c-tränare, eller en ULK-are, är hur kan du då antyda att det är dåligt?

Jag totalt ointresserad av vad ridsporten kallar sina utbildningar. Jag är trav människa och anser då rakt inte att bara för att man är proffs tränare (a-tränare) är man något bättre än någon annan. En ridsport tränare är väl bara någon som tävlat på en viss nivå samt gått en kurs eller 2 så vitt jag vet dessutom svarade du inte på vad en ULK-are är.

Och du ger inte mycket för hippologer. Då kanske du kan förklara för mig varför, samt vad som ingår i utbildningen till hippolog som du tycker är otillräckligt för att jobba på en ridskola...

Jag anser att den utbildningen inte är tillräcklig för att ha ansvaret för massor med hästar. Det krävs åratal av erfarenhet att ha ansvaret för många hästar som skall fungera och hålla för orutinerade personer och barn skall ha hand om. Det är min åsikt du verkar ha en totalt olik åsikt.

Jag totalt ointresserad av vad ridsporten kallar sina utbildningar. Jag är trav människa och anser då rakt inte att bara för att man är proffs tränare (a-tränare) är man något bättre än någon annan. En ridsport tränare är väl bara någon som tävlat på en viss nivå samt gått en kurs eller 2 så vitt jag vet dessutom svarade du inte på vad en ULK-are är.

Du behöver inte vara intresserad av ridsporten och dess utbildningar, men går man in och kritiserar dem då bör man ju veta vad man kritiserar.
ULK är ungdomsledarkurs, en kurs i grundläggande pedagogik för att jobba med barn och ungdomar. Jag har gått den i början av 2000-talet så den kan ha ändrats med tiden. Jag tycker personligen inte att ULK räcker för att ha ansvar för hästar och barn samt hålla lektionar. Då tycker jag att man ska ha en ridledarutbildning, hippolog eller instruktörskurs. Däremot för att ha enklare aktiviteter i stallet med barn och unga, då räcker ULK.

Ang C-, B- och A-tränare så är det krav på att man ska ha tävlat på en viss nivå samt utbildat hästar (och för B och högre nivå även ryttare) till en viss nivå. För C-tränare är nivån i hoppning 1.30 och i dressyr MSV. Man ska även vara diplomerad hästskötare, ha tränat regelbundet för A- eller B-tränare samt ha följt A- eller B-tränare i sitt träningsarbete och ha intyg om detta.

Man kanske inte har ett högre människovärde för att man har en viss titel, men eftersom man gått en utbildning för att få en viss titel så betyder det ju att man har en kunskap i ryggen. Annars kommer man inte in på utbildningen och blir examinerad och får sin titel. Svårare än så är det inte.

Jag anser att den utbildningen inte är tillräcklig för att ha ansvaret för massor med hästar. Det krävs åratal av erfarenhet att ha ansvaret för många hästar som skall fungera och hålla för orutinerade personer och barn skall ha hand om. Det är min åsikt du verkar ha en totalt olik åsikt.

Samma är det med hippologen. Vem som helst kommer inte in. Det är ganska svåra uttagningar och förkunskapskrav och man trillar inte igenom nålsögat med "lite tur". Det finns ingen risk för att någon som inte har mångårig erfarenhet skulle komma in där.
Så för att bli mer konkret, VAD i utbildningen tycker du saknas?

Ja, vi har olika åsikter. Jag tycker att utbildad lämplig personal är kapabla att ta hand om både hästar och ungar. Du verkar bara ha en avig inställning till ridsport och ridskola oavsett. Och nej, jag tycker inte att alla ridskolor är bra och att ridintresserade automatiskt är bra och lämpliga hästmänniskor. Däremot får jag känslan av dina inlägg här och i andra trådar, att det mest handlar om att ridsporten är dålig och travet är bra. Det känns bara onödigt att glorifiera nåt av dem och påstå att inriktningen i sig skulle göra hästhållningen bättre än den andra. Det handlar om bedömning från fall till fall och i mina ögon kan man vara lika olämplig oavsett man sitter i sadel eller sulky.

Du skriver att du är B-tränare, har varit anställd på 8 ridskolor (alla dåliga) men vet inte vad förekommande utbildningar står för,dessutom är du travmänniska. Detta går inte riktigt ihop för mej. Inte heller alla uttalanden om att så fort något händer så skall någon obönhörligen hängas. Med den erfarenhet du tydligen har borde du inse att en olycka kan hända, hur säkert man än beter sej. Hästar är levande varelser som vi inte alltid kan kommunicera med till 100%. Och så kommer det alltid att vara.

Jag hoppas verkligen att tjejjen repar sej, och kan fortsätta att ha roligt med hästar och njuta av det nöje och utbyte det ger.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En av Belgiens främsta dressyrryttare, med bland annat fyra VM på meritlistan, skadades allvarligt i en ridolycka nyligen och har legat...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska dressyrryttaren Josefin Gyllenswärd har skadat sig i en ridolycka. Nu väntar sex veckors läkning innan hon får sätta sig på...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världsettan i hoppning, USA:s Kent Farrington, har brutit benet i samband med en olycka under tävlingar i Wellington, Florida. ...
Svar
0
· Visningar
590
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cecilia Bergåkra satte punkt för ett framgångsrikt år på ett tråkigt sätt. Efter en ridolycka i går väntar nu många veckor utan ridning...
Svar
0
· Visningar
903
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama