Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka

Sv: Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka

Förmodligen ett handhavande fel alltså av ridskolan/instruktören kan ha varit allehanda fel på utrustningen eller liknande men det är inget jag vill spekulera i däremot är jag rädd att ridskolan kommer att få fortsätta sin verksamhet utan någon form av repremand eller utredning på vad som gick fel heller. Hoppas bara flickan klarar sig utan framtida men så får man nöja sig med det.

Om man läser på klubbens hemsida så snubblade hästen, inte stegrade över "Information om själva olyckan: Vid ridning på galoppbanan så snubblade ponny´n och föll tillsammans med ryttare. Ryttaren blev liggande medvetslös på marken." (kopierat från sidan som Sjalen länkat till)

Handhavandefel av en instruktör när en häst snubblar?? Hur tänker du där?

Så kan det tyvärr gå när oerfarna får rida på hästar som gjort samma sak om och om igen tråkigt :(

För en hel del år sedan läste jag statistik om ridolyckor, de flesta och de svåraste olyckorna skedde på privathästar under "icke organiserade" uteritter. Ridskola och ridskolehästar var det "säkraste" man kunde göra.

Senast ändrad:

Det där var nog snarare Civil action som inte kunde sätta punkt. Förmodligen menade hon "...om och om igen. Tråkigt." :)

Precis missade den lilla punkten ;)

Men Civil action, varför skulle ridskolehästar vara mer uttråkade än vilken häst som helst som gör samma sak "igen och igen" för att dess ägare inte har vett att variera sig (sådana finns ju också). Hur vill du att man ska förhindra framtida olyckor i samma stil? Inte rida ut eller vad? Saker kan ju hända även inne i ridhuset.
Klart att saker kan hända överallt min travhäst snubblade i hög fört för ett par år sedan men föll inte så jag vet att allt kan hända i alla lägen.

Jag som har min dotter som ridskoleelev på MR kan tala om att de har ett väldigt bra säkerhetstänk. Många slutar på klubben för att det går så långsamt för nybörjare i början och de inte tycker att de får ridtid. Detta eftersom nybörjare longeras istället för att ha en massa hästrädda föräldrar som ledare vid lektionerna och annat. Man har också väldigt få på lektionerna (max åtta i nybörjargrupperna och sedan upp till tio men definitivt inga sexton pers som jag var med om under min uppväxt i Göteborg). :bow:

I min åsikt är 8 nybörjare och 1 lärare en enormt stor grupp. Man kan omöjligt ha koll på vad alla gör (rycker sliter i munnen sparkar hästen sitter snett osv osv) allt detta kan göra att hästen en dag säger nej. Jag är i mitt tycke otroligt förvånad att inte fler hästar säger ifrån. Fram för allt med de enorma problem många har. Och oerfarna ryttare som inte får den tillrättavisningen de behöver för att inte skada hästen. Jag har på de ridskolor jag varit på inte sett många rid instruktörer och fram för allt hästansvariga som är kunniga nog på sitt område vad det gäller hästens behov. Det finns förstås flera undantag men inte tillräckligt många i min mening.

Vilken häst som helst kan ju snubbla - jag har suttit på snubblande hästar ett par gånger på olika ridhus och särskilt då under uteritter som ju detta var. Om det däremot var så att hästen stegrat sig vilket jag lär få reda på nu i veckan så kan det ju ha varit ett getingstick eller vad som helst. MR har ett par orutinerade ponnier men dessa används inte till nybörjarlektionerna. Däremot vet vi ju alla att hästar kan bli lite vildare utomhus och i varandras sällskap. Det är en risk man är medveten om när man umgås med dem tycker jag.

Vad är en rutinerad ponny?
I en ridskolas ögon är en rutinerad häst det samma som en foglig/snäll häst some inte ställer till problem för eleverna inget mer.
Ett chockerande besked fick jag när jag satte ansvarig på en stor ridskola på plats och frågade varför dom köpt in en häst som var i mycket dåligt skick för dagen. Svaret jag fick var att alla hästar som är snälla nog att ha på lektioner får gå de lektioner där det behövs en häst, jag skiter i vilken häst så länge den är snäll.
Det är sådana kommentarer som gör mig näst intill tårögd.

Inte mycket om de problem att de inget vet om vad som hänt kan varit ett geting stick/broms kan ha varit att utrustningen inte satt rätt och ridinstruktören inte upptäckte men jag vill inte ens spekulera i det då det bara ger upphov till massor med tjat.

Inget av detta är menat mot dig eller ditt inlägg men du gav mig ett bra tillfälle att förklara mer av vad jag tycker och tänker.

För en hel del år sedan läste jag statistik om ridolyckor, de flesta och de svåraste olyckorna skedde på privathästar under "icke organiserade" uteritter. Ridskola och ridskolehästar var det "säkraste" man kunde göra.

Precis. Dr Hans Ingemarsson som utrett saken har "tydligt visat att lektionsryttare på organiserade ridskolor...har låg olycksfrekvens."

Det finns även en hel paragraf längre upp i samma artikel från Hästfynd som tar upp att det är säkrare med lektionsridning:

http://www.equerry.se/att/Hurfarligtardetattrida.pdf

Ehum, jag tror jag ska ringa dem och säga det där med texten :D Måste ändå ringa dem om helgens lektioner.

Jag har på de ridskolor jag varit på inte sett många rid instruktörer och fram för allt hästansvariga som är kunniga nog på sitt område vad det gäller hästens behov. Det finns förstås flera undantag men inte tillräckligt många i min mening.

Så var det på ridskolorna på 80-talet men inte nu längre tycker jag. Där mina barn rider finns en c-tränare, 2 hippologer med ridlärarinriktning och två ULK-are. Jag tycker det är tryggare för barnen på ridskolan än när de är med mig i privatstallet.

Och oerfarna ryttare som inte får den tillrättavisningen de behöver för att inte skada hästen.

Svaret jag fick var att alla hästar som är snälla nog att ha på lektioner får gå de lektioner där det behövs en häst, jag skiter i vilken häst så länge den är snäll.
Det är sådana kommentarer som gör mig näst intill tårögd.

Inget av detta är menat mot dig eller ditt inlägg men du gav mig ett bra tillfälle att förklara mer av vad jag tycker och tänker.

Nej oroa dig inte - jag tar det inte personligen utan ville ju bara ha mer av förklaringar. :) Det där med oerfarna som inte blir tillsagda av "för snälla" ridlärare kan jag hålla med om och har även bytt instruktör en gång på grund av detta eftersom en häst är stor och livlig och jag inte vill utsätta familjen för saker som kan undvikas. Kommentaren ovan om snälla hästar är inget jag tror att jag skulle få höra på MR faktiskt men jag kan tänka mig en av mina uppväxtridskolor där detta tänk tillämpas. Dra dock inte alla ridskolor över en kam är du snäll - de varierar lika mycket som vilka saker som helst i samhället och det enda gemensamma tycks ibland vara att de håller på med hästar. :)

Kirie, jag håller faktiskt inte med dig - på 80-talet hade man fortfarande instruktörer som själva ridit för gamla militärer och idag är man förutom att detta saknas också inne i en tid där man inte ens i skolan får säga till barn på skarpen. Likaså är vi inne i en tid av ekonomisk nedgång och det är lätt att då bara slänga in någon timanställd från US på mer skrupelfria klubbar. Jag tycker nog att många är för mjuka idag jämfört med min egen nybörjartid.

Förövrigt kan jag nu från säker källa meddela att flickan är av den engagerade typ som rider flera gånger i veckan, hästen snubblade och flickan mer eller mindre voltade runt i luften innan hon landade. Nu vill jag inte yttra mig mer för familjens skull utan hoppas bara hon mår bättre snart.

Tänk vad lätt det är att tala om för andra vad de borde göra och hur hästar tänker och tycker. Olyckor sker och det har varken med ryttarens erfarenhet, gruppstorlekar eller häst /ponnys vana eller "trötthet" att göra.
Du vet precis lika lite som oss vad som hände, det kan vara ett kaninhål hästen gått ner sig i, den kan ha tranpat på något som den känt eller helt enkelt bara snubblat av samma anledning som både människor och djur kan göra.
Att börja ojja sig över klubben och de inblandade och tycka att de minsann ska sättas dit INNAN polisutredningen är klar visar bara att du inte risktigt är insatt i hur man gör en utredning efter en olycka.
Du vet väl att det farligaste man kan göra med en häst enligt statistiken är att ta ut- och in den från hagen?
Olyckor på ridskolor är som tur är både ovanliga och sällan farliga just för att de har hästar som både fungerar i grupp med människor och med andra hästar samt har en variation på sin ridning som få andra rid och travhästar någonsin kommer upp i.

Skickar en tanke till familjen och alla inblandade

Kirie, jag håller faktiskt inte med dig - på 80-talet hade man fortfarande instruktörer som själva ridit för gamla militärer och idag är man förutom att detta saknas också inne i en tid där man inte ens i skolan får säga till barn på skarpen. Likaså är vi inne i en tid av ekonomisk nedgång och det är lätt att då bara slänga in någon timanställd från US på mer skrupelfria klubbar. Jag tycker nog att många är för mjuka idag jämfört med min egen nybörjartid.
Så var det tyvärr inte när jag red på ridskola när jag var barn. Vem som helst som kunde rida någorlunda själv stod ofta i manegen och hade lektioner. Vissa 'lektioner' handlade mest om vem som kunde galoppera snabbast på stubben. Teori hade vi aldrig och det har nybörjarbarnen på vår ridskola idag efter varje lektion. Skönt att vissa hade det bättre. ^^

Oavsett, olyckor kommer alltid att hända. Jag hoppas att hon återhämtar sig fort.

Är man 12 så ÄR man inte rutinerad...

Vad som hände vet enbart de som var där men jag tror (d.v.s. min åsikt min tro i ärendet) är att hästen var ofokuserad snubblade och föll en fruktansvärd olycka men den skulle ha kunnat undvikas i min åsikt.

alvarligt jag vet barn som är yngre än 12 och tävlar msv. som om dom inte skulle vara erfarna då. efter som att vi inte vet så mycket nu så e det ju bara att hoppas att det blir bra för tjejen och hästen

Så var det på ridskolorna på 80-talet men inte nu längre tycker jag.
Där mina barn rider finns en c-tränare, 2 hippologer med ridlärarinriktning och två ULK-are. Jag tycker det är tryggare för barnen på ridskolan än när de är med mig i privatstallet.

Vad är en c tränare?
En person som tävlar på en viss nivå??

Personligen är jag B tränare vad ger det mig? :p

Hippolog är inte något jag ger mycket för tyvärr.

Vad är ULK-are?

En fin titel är inte det samma som att kunna häst.

Innebär det att du inte anser dig kunna skydda dina barn när du är i privat stallet?

Varför tar du då med dig dina barn till privatstallet?

Ursäkta för attacken men det är just detta som är felet ridinstruktörer och hästansvariga döljer sig bakom en fin titel.
Personen jag nämnde var utbildad inom foder ändå fick hästarna o uppblött betfor och massor av det. Bara för att man har en utbildning bakom sig betyder inte det någonting känslan är betydligt mera viktig.

Tänk vad lätt det är att tala om för andra vad de borde göra och hur hästar tänker och tycker. Olyckor sker och det har varken med ryttarens erfarenhet, gruppstorlekar eller häst /ponnys vana eller "trötthet" att göra.
Du vet precis lika lite som oss vad som hände, det kan vara ett kaninhål hästen gått ner sig i, den kan ha tranpat på något som den känt eller helt enkelt bara snubblat av samma anledning som både människor och djur kan göra.
Att börja ojja sig över klubben och de inblandade och tycka att de minsann ska sättas dit INNAN polisutredningen är klar visar bara att du inte risktigt är insatt i hur man gör en utredning efter en olycka.
Du vet väl att det farligaste man kan göra med en häst enligt statistiken är att ta ut- och in den från hagen?
Ja det vet jag men vad hjälper det i detta fallet?

Olyckor på ridskolor är som tur är både ovanliga och sällan farliga just för att de har hästar som både fungerar i grupp med människor och med andra hästar samt har en variation på sin ridning som få andra rid och travhästar någonsin kommer upp i.

Uppenbarligen vet du inte ett dug vad du pratar om.

Samt det ÄR klubbens ansvar oavsett vad polisen än säger.

Självklart MEN risken hade varit mindre.
Ridskola är inte bra för hästar under en längre tid. Så är det bara.

Hur vet du att hästen hade varit på ridskolan under längre tid? Kan du visa ett forskningsarbete med peer review som jämför privathästar och ridskolehästar i Sverige och som definitivt säger att ridskolehästarna har det sämre? (jag har läst enstaka om att dagens hästar ibland mår dåligt pga för mycket kraftfoder och för lite motion, men det är allt.)

Förmodligen ett handhavande fel alltså av ridskolan/instruktören kan ha varit allehanda fel på utrustningen eller liknande men det är inget jag vill spekulera i däremot är jag rädd att ridskolan kommer att få fortsätta sin verksamhet utan någon form av repremand eller utredning på vad som gick fel heller. Hoppas bara flickan klarar sig utan framtida men så får man nöja sig med det.

Därför att en häst är helt oförmögen att snubbla utan att någonting är fel?

Jag har sett många hästar snubbla i min dar, ett par gå omkull i inget fall var det någons "fel" det var bara otur och lite felbedömning. Felbedömningar kan även den mest rutinerade göra.

Helt ärligt du har en jättekonstig syn på hästar, de är levande varelser inte maskiner. De är individer.

(vissa trivs på ridskola andra gör det inte, likaså är vissa ridskolor bra och andra sämre precis som vissa privatryttare är sämre ägare och andra bättre.)

Senast ändrad:

Har ingen lust att bråka i den här tråden så jag lämnar den men grattis till dina snubbelfria hästar. Måste kännas skönt att veta att de aldrig kommer att ta ett felsteg. :grin:

Du har en väldigt konstig syn på ridskolor, kanske dags för några studiebesök?

Under hela min uppväxt på ridskolan så kan jag säga att majoriteten av olyckorna har skett under oorganiserad ridning, alltså när eleverna rider utan en instruktör som håller ordning på dem. Annars har det mest varit när hästar har tagit jättestora hopp över små hinder o dyl. Vilket kan hända precis vem som helst på vilken hoppträning som helst. På ridskolor finns det ett säkerhetstänk och ridskolan vet mycket väl om att den blir ansvarig för olyckor och försöker därmed förhindra att någon ramlar av eller skadar sig på annat sätt. Ridskolan vill ju ha gott rykte som drar fler elever. I privatstallen däremot försigår det en jäkla massa skit. Där finns det nämligen ingen ridlärare som kan säga till och visa hur man ska göra utan det är oftast upp till okunniga föräldrar att hjälpa och lära sina barn.
Varken ridskoleryttare eller privatryttare ska dras över en kam, men att säkerheten är sämre på ridskolor är inte det minsta sant.

Hur vet du att hästen hade varit på ridskolan under längre tid? Kan du visa ett forskningsarbete med peer review som säger att ridskola inte är bra för hästar?

Jag kan bara tala om mina egna erfarenheter. Jag har varit på 8 olika ridskolor med varierande resultat vad det gäller hästarna. En del hästar hade mindre problem som man hittar över allt. Men en majoritet hade stora fram för allt sadel relaterade problem, rygg problem muskel problem i allmänhet. Och det största problemet är att när man i all vänlighet poängterar att hästen behöver en ny sadel eller byt sadel och titta efter en annan som ni kan använda eller hästen har problem med höger fram och bogen så blir svaret alltid hästen går ju bra på lektionen så det är inget större fel på den. Vart är hästens välbefinnande i det?

Därför att en häst är helt oförmögen att snubbla utan att någonting är fel?

Snubbla är en sak men hästen kanske sa ifrån tidigare att något inte stod rätt till detta förekommer inte i utredningen.

Jag har sett många hästar snubbla i min dar, ett par gå omkull i inget fall var det någons "fel" det var bara otur och lite felbedömning. Felbedömningar kan även den mest rutinerade göra.

Precis men det är sådant som inte får hända på en ridskola.
Det är ridskolans uppgift att se till att det inte händer.

Helt ärligt du har en jättekonstig syn på hästar, de är levande varelser inte maskiner. De är individer.

Det är just därför jag anser att en häst inte skall få gå rid lektioner mer än 2 månader i sträck innan den skall bytas ut och ridas till av en rutinerad person och få tid att bygga tillbaka muskler. Det kan ta 1 veckas vila eller kanske 2 månaders "rehab" inte mer än rätt tycker jag. Jag har då verkligen ingen konstig syn på hästar. Jag vill att hästen skall vara i fokus inte föräldrarnas tvång på att barnen skall rida.

(vissa trivs på ridskola andra gör det inte, likaså är vissa ridskolor bra och andra sämre precis som vissa privatryttare är sämre ägare och andra bättre.)

Precis men majoriteten som jag sett bryr sig inte om något annat än ekonomin. Då skall man inte bedriva häst verksamhet i min mening.

Hur menar du att det inte får hända? Hur ska ridskolan se till så att inte hästen snubblar? Eftersom hästar är djur så går det inte att försäkra sig om att hästen inte snubblar. Visst går det att förebygga, men just i det här fallet pekar all information på att det inte var så. Jag har ridit unga, friska och aktiva hästar som ändå snubblat till på jämn och fin mark, precis som att jag själv kan snubbla på jämn asfalt om jag trampar fel. Det du skriver låter i mina öron som att du helst vill att alla ridskolehästar ska bytas ut mot maskiner som traskar runt runt på ett fyrkantsspår. Jag kan ju i alla fall berätta för dig att på ridskolan har jag lärt mig att rida olika sorters hästar med olika utbildning och bakgrund, klara av oväntade situationer vilket också är en del av ridningen, sköta och rida hästar på ett säkert sätt ur både hästens och människans perspektiv och att ta hand om hästen på ett hästvänligt sätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En av Belgiens främsta dressyrryttare, med bland annat fyra VM på meritlistan, skadades allvarligt i en ridolycka nyligen och har legat...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska dressyrryttaren Josefin Gyllenswärd har skadat sig i en ridolycka. Nu väntar sex veckors läkning innan hon får sätta sig på...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världsettan i hoppning, USA:s Kent Farrington, har brutit benet i samband med en olycka under tävlingar i Wellington, Florida. ...
Svar
0
· Visningar
590
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cecilia Bergåkra satte punkt för ett framgångsrikt år på ett tråkigt sätt. Efter en ridolycka i går väntar nu många veckor utan ridning...
Svar
0
· Visningar
903
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama