Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka

Sv: Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka

Så kan det tyvärr gå när oerfarna får rida på hästar som gjort samma sak om och om igen tråkigt :(

Jag tror man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser om vad som gick fel. Såvida du inte var där kan du väl omöjligt veta om flickan var oerfaren och hästen uttråkad!

En hemsk olycka som jag hoppas får ett gott slut. Mina tankar går till flickan och familjen.

Tokan

Så kan det tyvärr gå när oerfarna får rida på hästar som gjort samma sak om och om igen tråkigt :(

Så hästen gick omkull för att den hade tråkigt??? :confused:

En sådan olycka kan hända vemsomhelst varsomhelst, och har egentligen ingenting med rutin hos varesig häst eller ryttare att göra.

Hoppas flickan klarar sig utan bestående men, sänder styrkekramar till familjen och övriga inblandade.

En sådan olycka kan hända vemsomhelst varsomhelst, och har egentligen ingenting med rutin hos varesig häst eller ryttare att göra.

Sant men man bör också se till att ridskolehästar oftast inte är helt fokuserade på sitt arbete och med en ryttare som 9/10 inte är helt 100 på vad den gör blir detta en farlig situation. Min personliga åsikt är att ridskolan är till fullo ansvarig för olyckan. Allt vi kan göra är att försöka förhindra liknande olyckor i framtiden.

Skickar en stor styrke kram till familjen jag med.

Jag tror man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser om vad som gick fel. Såvida du inte var där kan du väl omöjligt veta om flickan var oerfaren och hästen uttråkad!

Är man 12 så ÄR man inte rutinerad...

Vad som hände vet enbart de som var där men jag tror (d.v.s. min åsikt min tro i ärendet) är att hästen var ofokuserad snubblade och föll en fruktansvärd olycka men den skulle ha kunnat undvikas i min åsikt.

Tycker det låter som ett väldigt konstigt resonemang. Barn och hästar är väl en risk bara i sig, men man kan ju aldrig förutse en olycka! Det hade ju kunnat hända även om flickan hade en egen ponny...

*KL*

Har en kompis som princip lever på den ridskolan. Tydligen hade hästen slagit över. Alltså stegrat. Varför vet jag dock inte.

Tycker det låter som ett väldigt konstigt resonemang. Barn och hästar är väl en risk bara i sig, men man kan ju aldrig förutse en olycka! Det hade ju kunnat hända även om flickan hade en egen ponny...

eller om det hade varit en vuxen ryttare på ridskola, eller en vuxen ryttare på egen häst, eller en tävlingsryttare på tävling. Olyckor kan ju alltid hända, tyvärr.

När man rider finns det risk för olyckor helt enkelt.

Hur menar du, att
1. man ska aldrig lära sig att rida eftersom man är oerfaren de första åren?
2. om man inte har egen häst så ska man hålla sig på backen?

Jag förstår inte ditt resonemang alls, det är konstigt bortom.

Olyckor händer, hästar privata eller ridskolehästar går ibland omkull, ibland har man otur. Du kan inte helt ärligt mena att alla sveriges privatponnies är försedda med antisnubbel mekanik och är inridna av Perelli eller "hästviskaren från paradiset" och dessutom är hyperfokuserade på vad de gör. Finns en speciell privatponnyinridningsanläggning?

Stackars tjej, hoppas det går bra för henne.

Min (privata) häst är ibland snubblig. Jag har ridit i 39 år. Så det kan inte hända oss?

Konstigt resonemang. Håller man på med hästar vet man att ALLT kan hända.

Tänker på flickan och familjen, och minns mina barns tid på ridskolan med glädje. Tur att oerfarna får chans att lära sig.

Självklart MEN risken hade varit mindre.
Ridskola är inte bra för hästar under en längre tid. Så är det bara.

När är man rutinerad enligt dig? Har det med ålder att göra, eller med antal år man ridit?

Hur mycket du än har ridit så är man inte rutinerad fören man blir 18-20 år du har en helt annan själv kontroll när kroppen är färdig växt.

Det där var nog snarare Civil action som inte kunde sätta punkt. Förmodligen menade hon "...om och om igen. Tråkigt." :)

Men Civil action, varför skulle ridskolehästar vara mer uttråkade än vilken häst som helst som gör samma sak "igen och igen" för att dess ägare inte har vett att variera sig (sådana finns ju också). Hur vill du att man ska förhindra framtida olyckor i samma stil? Inte rida ut eller vad? Saker kan ju hända även inne i ridhuset.

Jag som har min dotter som ridskoleelev på MR kan tala om att de har ett väldigt bra säkerhetstänk. Många slutar på klubben för att det går så långsamt för nybörjare i början och de inte tycker att de får ridtid. Detta eftersom nybörjare longeras istället för att ha en massa hästrädda föräldrar som ledare vid lektionerna och annat. Man har också väldigt få på lektionerna (max åtta i nybörjargrupperna och sedan upp till tio men definitivt inga sexton pers som jag var med om under min uppväxt i Göteborg). :bow:

Vilken häst som helst kan ju snubbla - jag har suttit på snubblande hästar ett par gånger på olika ridhus och särskilt då under uteritter som ju detta var. Om det däremot var så att hästen stegrat sig vilket jag lär få reda på nu i veckan så kan det ju ha varit ett getingstick eller vad som helst. MR har ett par orutinerade ponnier men dessa används inte till nybörjarlektionerna. Däremot vet vi ju alla att hästar kan bli lite vildare utomhus och i varandras sällskap. Det är en risk man är medveten om när man umgås med dem tycker jag.

På klubbens hemsida står: http://www.malmoridklubb.se/index.jsp?id=11&main=1438

*KL*

Har en kompis som princip lever på den ridskolan. Tydligen hade hästen slagit över. Alltså stegrat. Varför vet jag dock inte.

Förmodligen ett handhavande fel alltså av ridskolan/instruktören kan ha varit allehanda fel på utrustningen eller liknande men det är inget jag vill spekulera i däremot är jag rädd att ridskolan kommer att få fortsätta sin verksamhet utan någon form av repremand eller utredning på vad som gick fel heller. Hoppas bara flickan klarar sig utan framtida men så får man nöja sig med det.

Hur mycket du än har ridit så är man inte rutinerad fören man blir 18-20 år du har en helt annan själv kontroll när kroppen är färdig växt.

Där håller jag verkligen inte med dig, man kan vara rutinerad betydligt tidigare, rutin sitter inte i kroppen, rutin sitter i ryggmärgen... Rutin får man av kunskap och erfarenhet, inte av kroppsfysik

I somras gick jag omkull med en unghäst. Låter betydligt mer dramatiskt än vad det var.

Vad som hände var att hästen skulle trava på lina med ryttare (mig). Det hade gått väldigt bra och det gick väldigt bra. Men hästen är sådan att den är lite loj, lite filosofisk av sig skulle man kunna säga. Vid ett tillfälle hade hästen helt enkelt inte hela uppmärksamheten på sin balans och uppgiften. Den snubblade till, och eftersom den var så ung hade den inte samma balans som en äldre häst haft, och kunde helt enkelt inte balansera upp sig igen. Den gick omkull, jag gled av och hästen rullade över på rygg. Vi rullade åt varsitt håll, tack och lov, men vi hade lika gärna kunnat ha otur och hästen rullat på mig och då hade vi kanske haft en allvarlig skada även om förfarandet inte var så dramatiskt i sig.

Vad jag ville säga var att det handlar inte alltid om något som kan försutses. Olyckor händer alla. Ibland har man tur, ibland inte. Min omkullridning var varken dramatisk eller förutsägbar (hästen var kolugn) men om oturen varit framme hade det kunnat sluta illa ändå. Man kan som sagt drunkna i en sopptallrik. Det är inte alltid så enkelt som det låter på dig. Vad som gjorde att hästen på ridskolan stegrade sig vet vi inte, och det är heller inte alla gånger man faller så illa som de gjorde nu. I dagsläget tycker jag det är väldigt osmakligt att anklaga ridskolan för det som hände. Hästar är djur, inga maskiner (det låter på dig som att hästar ska få vara just hästar, men hur ska det gå till att få hästar att vara hästar bara de inte gör något oväntat?). Det behöver inte vara en farlig häst bara för att den stegrade sig nu. Och jag tycker inte att "min" unghäst är en häst som alltid går omkull för att det hände en gång...

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En av Belgiens främsta dressyrryttare, med bland annat fyra VM på meritlistan, skadades allvarligt i en ridolycka nyligen och har legat...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska dressyrryttaren Josefin Gyllenswärd har skadat sig i en ridolycka. Nu väntar sex veckors läkning innan hon får sätta sig på...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världsettan i hoppning, USA:s Kent Farrington, har brutit benet i samband med en olycka under tävlingar i Wellington, Florida. ...
Svar
0
· Visningar
590
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Cecilia Bergåkra satte punkt för ett framgångsrikt år på ett tråkigt sätt. Efter en ridolycka i går väntar nu många veckor utan ridning...
Svar
0
· Visningar
903
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama