Sv: Ung flicka allvarligt skadad i ridolycka
I somras gick jag omkull med en unghäst. Låter betydligt mer dramatiskt än vad det var.
Vad som hände var att hästen skulle trava på lina med ryttare (mig). Det hade gått väldigt bra och det gick väldigt bra. Men hästen är sådan att den är lite loj, lite filosofisk av sig skulle man kunna säga. Vid ett tillfälle hade hästen helt enkelt inte hela uppmärksamheten på sin balans och uppgiften. Den snubblade till, och eftersom den var så ung hade den inte samma balans som en äldre häst haft, och kunde helt enkelt inte balansera upp sig igen. Den gick omkull, jag gled av och hästen rullade över på rygg. Vi rullade åt varsitt håll, tack och lov, men vi hade lika gärna kunnat ha otur och hästen rullat på mig och då hade vi kanske haft en allvarlig skada även om förfarandet inte var så dramatiskt i sig.
Vad jag ville säga var att det handlar inte alltid om något som kan försutses. Olyckor händer alla. Ibland har man tur, ibland inte. Min omkullridning var varken dramatisk eller förutsägbar (hästen var kolugn) men om oturen varit framme hade det kunnat sluta illa ändå. Man kan som sagt drunkna i en sopptallrik. Det är inte alltid så enkelt som det låter på dig. Vad som gjorde att hästen på ridskolan stegrade sig vet vi inte, och det är heller inte alla gånger man faller så illa som de gjorde nu. I dagsläget tycker jag det är väldigt osmakligt att anklaga ridskolan för det som hände. Hästar är djur, inga maskiner (det låter på dig som att hästar ska få vara just hästar, men hur ska det gå till att få hästar att vara hästar bara de inte gör något oväntat?). Det behöver inte vara en farlig häst bara för att den stegrade sig nu. Och jag tycker inte att "min" unghäst är en häst som alltid går omkull för att det hände en gång...