Ung dressyrponny

B

Beauty_Boss

Vet inte riktigt vart den här tråden ska ligga, men..;)

Iaf så har jag nyss köpt (vi har honom på prov till sista februari) en ungponny, (f -03, riden sen i maj) och jag skulle vilja ha lite tips på övningar som kan få honom att slappna av?
Han blir väldigt lätt spänd och drar då ihop nacken och sänker ryggen samt blir väldigt trippig och tappar då sin skritt/trav (detta händer inte i galoppen då han bara springer fortare när han blir spänd, haha!).
Skulle även vilja veta vad en 5åring ungefär ska kunna? Just nu kan han gå i rund form i alla gångarter, tar galopphjälpen ganska bra och vi har ganska nyligen påbörjat skänkelvikning i skritt och trav.
Kan tillägga att jag har haft honom i ca 3 o en halv vecka =)

Sv: Ung dressyrponny

att rida på en 8-volt är jättebra för att lugna ner dom, är typ yoga för hästar. ;)

och håll dig gärna på volter och serpentinspår, då är det lättare att hålla ihop hästen och inte lika spännande som att rida på långsidorna.

tycker inte du ska hänga upp dig på vad den ska kunne, ta det i den takt som passar just din ponny!

Okej, tack så mycket :D

Hmm.. det där med att gå på voltspår för att bli lugnare funkar inte så bra på Kilian (som han heter). Han blir springigare när han inte har någon vägg bredvid sig. Men det tränar vi på med mycket volter och serpentiner=)

Hej !
Vad roligt att du har hittat en ponny!
Kan vi inte få se en bild på han ;) ?
Mvh Saga

jah har en ganska "hispig" arab och han blir lätt väldigt pigg men då brukar jag rida i sepentiner över hela ridbanan och ställa honom vid varje gång jag kommer ut på spåret han funkat jätte bra! ibörjan kanske det känns som om de inte kommer lägga av men min häst tröttnar efter ett tag och ger sig!! ;)

Mkt halvhalter och tempoväxlingar, gärna böjda spår. Försök i allmänhet att rida mkt med sätet och så lite som möjligt med handen. Sträva efter att hitta ett positivt "frammåtnedåt-sug" i bettet och aktiva bakben snarare än att tänka på resten av formen.
Tömkörning är också jättebra då det är lätt att se hur hästen går. Kan dessutom vara oerhört lärorikt om man får tag i någon riktigt duktig som kan hjälpa till.

Red lite western med min dressyrponny när han var yngre och det tror jag (förutom att det var väldigt roligt) var jättebra då man hittar en låg form och får mycket bakben, samtidigt som hästen blir väldigt avspänd och hittare en egen balans. Kanon på en ponny som gärna ville gå i en högre form än han egentligen orkade och showa för publiken. :smirk:

Hur mycket ponnyn ska kunna är oerhört svårt att säga bara genom att den är en viss ålder. Beror mycket mer på hur färdig den är både i kroppen och psyket.

Vad den ska kunna beror på vad den orkar och vad ryttaren innan jobbat med.

De ska, tycker jag, kunna tävlas i lättare klasser vid 5 år.

Ang spänd är det bästa att sysselsätta hjärnan så att den fokuserar på vad som ska komma härnäst, inte vad som händer runt om.
Inte bara rida på rakt fram utan i låg form variera tempo, gångarter, vägar, och göra många halvhalter hela tiden. Vara avspänd och lätt i ridningen och inte börja spänna för att hästen är spänd (spänning smittar, liksom avspänning) Det sista kanske är det man måste vara mest vaksam på.

Tack för alla svar, var på distriksträning i helgen och fick jättebra tips :d

Sara (Ilion): Det finns bilder på min blogg :D

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 006
Senast: Karoliten
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 501
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 309
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka