Undvika skavsår

Sv: Undvika skavsår

Gelpad tycker jag blir för varmt. Tar hellre en fårskinnspad,-även på sommaren.
Är det riktigt dj...ligt kan man ju sätta på plåstret,-det som kallas "ett andra skinn". Det hade jag i somras då jag hade skav på sittbenen.
 
Sv: Undvika skavsår

kl

I mina egna sadlar får jag aldrig skav. Men ska jag rida andras hästar många timmar om dagen använder jag cykelbyxor. Fungerar jättebra :)
 
Sv: Undvika skavsår

Säger bara vaselin! Kanske inte en kanonlösning men funkar om du inte hittar några trosor som är bra vilket jag ännu inte gjort. Har köpt mig ett par sömlösa trosor på Gekås, ser precis likadana ut som de på hööks men kostar bara 29 spänn styck, så hoppas på att de kanske fungerar. Du kan ju kolla på sådana om du har vägarna förbi där :)
 
Sv: Undvika skavsår

1-2 droppar barnolja på "rätt ställe" så blir det ingen friktion och inga sår/skav!
 
Sv: Undvika skavsår

Har problem med ett knepigt skav, jag också. Har en torsion trekking bomlös sadel till mkn nsv bruks. Helt underbar att rida i! MEN får skav typ vid urinrörsmynningen... alltså ganska högt upp. Annars inga skav alls. Sitter på sittbenen och inte på muffen. Har provat många olika sorters trosor. Köpte ett par sömlösa sporttrosor som skulle vara "så bra" att använda till all typ av sport. Har aldrig varit så irrierad i huden som efter den turen. Red dessutom bara en halvtimma i skritt och lite trav. Har även testat bomull, bambu, ridtrosor med långa ben och igår provade jag cykelbyxor med fodrad gren. Är inte riktigt nöjd med något alternativ. cykelbyxorna kändes lite som att ha en tjock mensbinda... Blev väldigt varmt och kände av besvär efter ridturen som nog kom av värmen och friktionen. Smörjer även med vitt vaselin och zinkpasta. Har beställt två par sloggi-trosor på nätet av modellen double comfort short som jag hoppas ska bli min räddning. Hon jag har hästen hos har islandshästar och hon har ridit många långritter i sådana trosor. Mitt skav kommer av rörelsen som blir i kläderna när kroppen följer hästens rörelser. Byxorna greppar i sadeln (provat både med och utan skoning. Ingen skillnad), trosorna följer byxorna som då nöter i framkant. Ska prova med nylonstrumpor närmast kroppen. Har lite ångest då jag ska rida en långritt om knappt två veckor. 3 mil på lördagen och två mil på söndagen. Hjälp! :nailbiting:
 
Sv: Undvika skavsår

Ett problem är att du skriver att du använder trosskydd varje dag??? Jag har inte att göra med varför du vill göra det men ditt " underede" blir ju naturligtvis känsligare då du stänger in slemhinnorna med plast hela tiden
(alla trosskydd har plast i sig) samt friktionen som uppstår när du sitter/rider i sadeln, det blir naturligtvis extra varmt och skapar irritation.

Har även att göra med vad dina ridbyxor är gjorda av , tyvärr är det svårt att hitta bra ridbyxor i rätt material om man är känslig. Många av dagens ridbyxor har mkt polyester/syntet i sig ( plast) och även skoning är mkt polyester i och skapar mkt värme. Även dagens trosor är det mkt polyster i.

Leta efter 100% bommullstrosor eller åtminstone så lite polyester som möjligt och pudra/talka "underredet" med babypuder/talk innan ridning och undvik att sitta/ kana runt/ gnida allt för mkt i ridningen. Träna balansen i skritt genom at stå upp. Samt byt om så fort som möjligt efter ridningen och låt gärna "underredet luftas" utan trosor i ex bara ett par joggningbyxor efter ridningen och sov utan trosor på för att lufta ordentligt och undvika irritation.

Har ju även att göra med hur olika sadelmodeller passar/passar inte olika bäcken.
 
Sv: Undvika skavsår

Jag skulle bestämt avråda från att använda trosskydd vid ridning! Som gjort för att få skav.... Och varför använder du det varje dag? För mig fungerar New Bodytrosor toppen. Har också hört de som drar på sig ett par nylonbyxor mellan trosor
och ridbyxor (oskodda) för att inte fastna i sadeln och därmed undvika skav.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 436
Senast: MiaMia
·
Utrustning Hej alla glada människor, har ett stort problem som uppkommer konstant. Har en 7 årig valack som är världens härligaste kille. Men det...
Svar
10
· Visningar
1 293
Western Jag har köpt "ny" sadel för några veckor sen, och jag älskar den på flera vis utom ett - den ger mig fruktansvärda skavsår! I sidan av...
Svar
6
· Visningar
1 262
Ridning Visste inte riktigt vart jag skulle sätta tråden men det är inte ett problem utan mer ett för mig annorlunda beteénde som jag undrar om...
Svar
6
· Visningar
1 393
Senast: worthless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp