Magiana
Trådstartare
Titt och tätt får jag skavsår i "underredet" på lite olika ställen när jag rider, ibland blödande sådana. De brukar förvisso läka fort men det är jobbigt att få dem. Ett problem är ju mina trosor, de flesta av hipstermodell. Ett antal av dem är för stora men även de av rätt storlek ger problem. Kanske beror problemen också på att jag alltid använder trosskydd som kan skava.
Jag vet att det finns en speciell ridtrosa att köpa men den är svindyr (ca 400 kr om jag minns rätt). Finns väl fler sorter antar jag men jag är inte villig att pynta så stora slantar för trosor. Eftersom jag rider 4-6 dagar i veckan behöver man ju flera att växla med.
Det andra problemet som orsakar skavsåren är hästar som skrittar i rask takt. Båda mina medryttarhästar kan vara sådana och det är när jag rider dem som skavsåren uppkommer. Egentligen behöver de inte ens skritta snabbt för att ge mig skav. Ridskolans hästar ger inga skavsår.
Så hur gör man för att undvika såren? Ställer sig upp och galopperar en timme ?
Jag vet att det finns en speciell ridtrosa att köpa men den är svindyr (ca 400 kr om jag minns rätt). Finns väl fler sorter antar jag men jag är inte villig att pynta så stora slantar för trosor. Eftersom jag rider 4-6 dagar i veckan behöver man ju flera att växla med.
Det andra problemet som orsakar skavsåren är hästar som skrittar i rask takt. Båda mina medryttarhästar kan vara sådana och det är när jag rider dem som skavsåren uppkommer. Egentligen behöver de inte ens skritta snabbt för att ge mig skav. Ridskolans hästar ger inga skavsår.
Så hur gör man för att undvika såren? Ställer sig upp och galopperar en timme ?