Undvika skavsår

Magiana

Trådstartare
Titt och tätt får jag skavsår i "underredet" på lite olika ställen när jag rider, ibland blödande sådana. De brukar förvisso läka fort men det är jobbigt att få dem. Ett problem är ju mina trosor, de flesta av hipstermodell. Ett antal av dem är för stora men även de av rätt storlek ger problem. Kanske beror problemen också på att jag alltid använder trosskydd som kan skava.

Jag vet att det finns en speciell ridtrosa att köpa men den är svindyr (ca 400 kr om jag minns rätt). Finns väl fler sorter antar jag men jag är inte villig att pynta så stora slantar för trosor. Eftersom jag rider 4-6 dagar i veckan behöver man ju flera att växla med.

Det andra problemet som orsakar skavsåren är hästar som skrittar i rask takt. Båda mina medryttarhästar kan vara sådana och det är när jag rider dem som skavsåren uppkommer. Egentligen behöver de inte ens skritta snabbt för att ge mig skav. Ridskolans hästar ger inga skavsår.

Så hur gör man för att undvika såren? Ställer sig upp och galopperar en timme :crazy: ?
 
Sv: Undvika skavsår

Även om ridtrosor är dyra (inte fullt så dyra på Hööks, tror jag) så är det skönt att ha. Hade det en period när jag hade problem med såna skav. Nu har jag mycket sällan skav, trots vanliga trosor, tror att det kan ha att göra med vilken sadel man rider i också. Har du provat utan trosskydd, om du tror att det är ett problem?
 
Sv: Undvika skavsår

69 kr på Hööks är lite skillnad mot 400 kr för de andra. Några sådana ska inhandlas.

Jag provade utan trosskydd häromdagen, men eftersom jag inte får skav jämnt och hade lite skav sedan innan så kan jag inte utvärdera riktigt än. Trosorna den dagen var också en av de bättre. Tyvärr prickade jag in en dag att prova det just då kroppen började annonsera om att månadsläckan var på G...
 
Sv: Undvika skavsår

Använd inte trosskydd om det inte är nödvändigt.
Utvärdera trosskydden noga om du nu måste ha dom. Prova olika märken och storlekar, det är enorm skillnad på materialen i dom.

Vad har du för sadel/sadlar och vad har du för ridbyxor?
Kombinationen syntetsadel och helskodda ridbyxor gav min medis rejäla skav. Med oskodda ridbyxor gick det bra.
 
Sv: Undvika skavsår

Jag tror nog att trosskydden kan vara en bov här så jag ska testa både utan och med andra sorter än jag brukar ha.

Det är ingen häst jag rider som har syntetsadel. Själv har jag både helskodda och knäskodda ridbyxor men har aldrig tänkt på om jag är mer skavbenägen med den ena eller andra sorten. Det är nog inte omöjligt att de helskodda ger mer skav men det paret jag har är egentligen för stora så det kan bero på det också.
 
Sv: Undvika skavsår

Nån skrev nåt en gång, du ska inte sitta på muttan utan insidan av låren.
 
Sv: Undvika skavsår

Nedre regionen består av mer än en mutta och jag får skav även på andra ställen. Ibland vet jag inte hur f-n jag ska sitta. Tyvärr blir det att jag ofta spänner mig lite för att inte skvalpa omkring i sadeln för mycket.

Att sitta på insidan av låren tycker jag låter som att bädda för spänningar i kroppen som inte direkt är gynnsamma för god ridning.
 
Sv: Undvika skavsår

Har du funderat på att köpa kallingar? Dom har ju inga kanter runt det området som kan skava..
 
Sv: Undvika skavsår

För mig funkar det med billiga, enkla trosor i blankt, glatt, elastiskt syntetmaterial. Det är viktigt att hela trosan är elastisk och sitter nära huden, inget skrynkel. Inga spetsar och andra finesser. Och så kan det vara bra att smörja lite med vaselin, innan man sitter upp, på de ställen där man får skavsåren.

Varken ridtrosorna från Hööks eller dyra varianter har funkat, men billiga syndetettrosor från tex Lindex funkar bra.

Trosskydd och bindor kan man inte ha när man rider, enligt min erfarenhet.
 
Sv: Undvika skavsår

Sitsträning. Öva upp balansen, så att man sitter stabilt i sadeln och inte spänner sig och "halkar omkring".
 
Sv: Undvika skavsår

Sitsträning. Öva upp balansen, så att man sitter stabilt i sadeln och inte spänner sig och "halkar omkring".

Ja men sitter en välsydd troskant precis där underredet möter sadeln så kan man få skav ändå. Helt orörlig är man ju inte, så lite friktion blir det alltid.

TS: jag tycker att Hööks ridtrosor är rätt bra, och även Sloggis "tantmodell", maxi heter den tror jag.
 
Sv: Undvika skavsår

Nu har jag i och för sig inte särskilt mycket problem med det, men har en vän som lovordat cykeltrosor vilket jag tycker verkar vettigt. Finns säkerligen ett bredare utbud i större prisspann att få tag på lättare kan jag tänka mig :)
 
Sv: Undvika skavsår

Nja, säg inte det. Jag rider i westernsadel (flera modeller) och får ofta skav. Det är inte sadeln det hänger på för min de, utan trosorna och värmen (sommaren är alltid värst).
 
Sv: Undvika skavsår

Bra trosor - ridtrosor eller enkla syntettrosor med så lite sömmar som möjligt fungerar för mig ! Bra sadel och ...inte det lättaste ...men en bekväm häst underlättar! Red tidigare halvblod och hade problem m skav med PRE är det ett minne blott...mjukt och bekvämt på alla vis!
 
Sv: Undvika skavsår

*kl*

Hoppas att det är ok om jag lånar tråden lite??
Jag brukar aldrig få skav vid ridning. Men de två senaste gångerna när jag ridit barbacka har jag fått skav mellan skinkorna. Hur kommer detta sig? Har iof travat och galopperat en del då. Kan det vara som värmeskav eller nåt? Har ridit barbacka en hel del i höstas, och då aldrig fått det.
 
Sv: Undvika skavsår

Även killar kan få problem. Jag valde att börja rida galopphästar istället. Fick rida i en sits där dylika problem undveks. Ok, fick skav på en del andra ställen och ibland blåmärken. Men det tar jag hellre... :angel:
 
Sv: Undvika skavsår

Värmen kan säkert vara en del av det, och själva hästen i sig. Jag får det främst om hästen är lite för tunt musklad över ryggen eller har en väldigt tydlig ryggrad. Nuvarande pålla är rätt rund över ryggen + att jag rider henne med schabrak och en täckesgjord av den äldre modellen. Det gör att man sitter ytterligare lite stadigare och inte får samma typ av friktion!
 
Sv: Undvika skavsår

Jag rider i boxerkalsonger från Dressman, de som är lite tjockare bomull. De har inga sömmar mellan benen och är mjuka och sköna. Alternativt trosor som inte har sömmar mellan benen. Gelpadd på sadeln.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 436
Senast: MiaMia
·
Utrustning Hej alla glada människor, har ett stort problem som uppkommer konstant. Har en 7 årig valack som är världens härligaste kille. Men det...
Svar
10
· Visningar
1 293
Western Jag har köpt "ny" sadel för några veckor sen, och jag älskar den på flera vis utom ett - den ger mig fruktansvärda skavsår! I sidan av...
Svar
6
· Visningar
1 262
Ridning Visste inte riktigt vart jag skulle sätta tråden men det är inte ett problem utan mer ett för mig annorlunda beteénde som jag undrar om...
Svar
6
· Visningar
1 393
Senast: worthless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp