Undvika OCD

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 266
H

Helan

Hur ska jag på bästa sätt ta hand om mitt sto under dräktigheten så att hennes avkomma utvecklas på bästa möjliga sätt utan att få OCD?
Stoet kan ev ha haft osteochondros (enl veterinären nej, skadorna i leden beror på andra omständigheter, men man vet ju aldrig).
Jag vill vara på den säkra sidan och önskar tips från er kunniga.

Sv: Undvika OCD

Ocd är väl inte enbart ärftligt utan beror också på miljön. Andra är nog mer kunniga än mig men lösdrift på goda marker (mkt rörelse) och en optimal fodring kan vara en del av lösningen.

Ocd är väl inte enbart ärftligt utan beror också på miljön. Andra är nog mer kunniga än mig men lösdrift på goda marker (mkt rörelse) och en optimal fodring kan vara en del av lösningen.

Menar du att stoet ska gå på lösdrift under dräktigheten eller är det fölet (efter födseln) du menar då? (Bra för båda iofs.)
Optimal fodring, vilken period är den viktigaste? Jag vet ju att de sista tre månaderna kräver mer, men när "bildas" ocd-n? Är inte det väldigt tidigt under dräktigheten?
Finns det något som är viktigare än annat då, exv selen, kalk, fosfor?

sök litegrann på foderforumet, jag ska inte svära på det men jag tror att det är överutfodring av energi hos det växande fölet som kan orsaka det och att det är viktigt att tillgodose proteinbehovet. Kolla främst vad HelenaHandberg skrivit i ämnet...

Var på föreläsning av en amerikansk foderexpert från Kentucky som hävdade att man inte skulle öka fodret för mycket den sista trisemestern eftersom det gjorde att fölet växte för mycket i magen och på så vid utvecklade OCD. Jag har sagt detta förrut, men inte hittat några bevis för det mer än att han sa det.

Var på föreläsning av en amerikansk foderexpert från Kentucky som hävdade att man inte skulle öka fodret för mycket den sista trisemestern eftersom det gjorde att fölet växte för mycket i magen och på så vid utvecklade OCD. Jag har sagt detta förrut, men inte hittat några bevis för det mer än att han sa det.

Det finns inga som helst vetenskapliga belägg för detta påstående.Tvärtom ett högdräktigt sto skall ha en ökad fodergiva av ffa protein och kalk sen hur mycket är svårt att veta då detta är individuellt-ett litet lättfött sto behöver naturligtvis inte lika mycket mat som ett stort svårfött.En bra tumregel är att ett avelssto alltid skall ha LITE överhull oavsett var i dräktighet/digivning hon befinner sig.Då behöver man aldrig oroa sig för för vare sig sto eller föl.Har fött upp halvblod i drygt 20 år och ALDRIG haft något föl med OCD trots att detta ibland funnits i släkten.Vad gäller utfodring av fölet gäller även där att det ska ha tillräckligt med mat för att ALDRIG tillåtas att bli tunn/mager.Naturligtvis skall även rörelse ute vara en viktig del,dock är det viktigt att fölet har möjlighet att ligga och vila i lugn och ro på TORRT underlag så mycket den vill.Dvs lösdrift med tillsyn en eller två gånger om dan är helt förkastligt vad gäller små föl ffa om sommaren är som den förra då det regnade oavbrutet.Detta gäller även om det är en väldigt varm sommar då det lilla fölet behöver komma undan solen(risk för solsting)och mamman går inte alltid till skuggan.Då måste fölet tas in även om det är sommar.

Om du läser mitt inlägg igen så står det att man inte skulle öka fodergivan för mycket. Det innebär att man inte skulle ösa på foder sista trisemestern med tanken att stoet inte kan få i sig för mycket.

Menar du att stoet ska gå på lösdrift under dräktigheten eller är det fölet (efter födseln) du menar då? (Bra för båda iofs.)
Optimal fodring, vilken period är den viktigaste? Jag vet ju att de sista tre månaderna kräver mer, men när "bildas" ocd-n? Är inte det väldigt tidigt under dräktigheten?
Finns det något som är viktigare än annat då, exv selen, kalk, fosfor?

Det var främst fölet jag tänkte på. Den ska ha möjlighet att röra sig mycket under uppväxten och självklart också få möjlighet att vila. Jag tycker att man ska sikta på en god och balanserad fodring både under dräktigheten och under fölets uppväxt. Både sto och föl ska få i sig vad de behöver men man får samtidigt passa på så att inte fölet växer iväg på tok för snabbt. Det verkar inte helt plättlätt att lyckas bra men med analyserat grovfoder av god hygienisk kvalité och uträknad foderstat samtidigt som man hela tiden håller koll på hull och tillväxtperioder tror jag man har stor chans att lyckas.

uräkta för tråd-nappning!
men måste bara fråga vad är OCD?:confused:

Men kan man verkligen öka på fölets benvävnadstillväxt genom utfodringen? Visst muskelmassa och fettvävnad borde påverkas genom ökad mängd energi, protein osv.
Men jag ställer mig undrande till om det finns någon forskning som visar på att för mycket mat leder till ökad tillväxt (skelett) leder till OCD?

Enligt Margareta Rundgren (husdjursagronom bla) är den mest snabbväxande hästrasen shettland vilka sällan drabbas av OCD.

Vore intressant att höra om det finns någon forskning? Kan ju kanske finnas forskning gjord på köttdjur exempelvis?

Jag vet att det finns forskning gjord på gris. Googla på "osteochondrosis pig" så får du upp en hel del träffar.

Här finns det referenser till en del artiklar om OCD på häst.

Senast ändrad:

Nu blir jag nyfiken, har du röntgat alla hästar du fött upp?

Själv tror jag mörkertalet är stort på OCD eftersom många hästar aldrig får problem av det och många hästar röntgas inte om de inte har problem sas.

När det gäller anledningen så tror jag som många är att hästen får för mycket energi genom kraftfoder och stoets mjölk och växer för fort.

Det är väl snarare så att om hästen fodrats optimalt och får röra sig ordentligt så har man försökt minska risken så mycket det går. Eftersom det finns en ärftlighetsfaktor är det inte säkert att det lyckas ändå men då har man gjort så gott man kunnat.
Enligt Mälarklinikens hemsida verkar rörelsen påverka ännu mer än fodret;

http://www.hastklinik.se/losben.html
"Ärftlighet: En radiologisk studie utförd av Hoppe och Philipsson (A genetic study of osteochondrosis in swedeish horses. Equine Pract 1985; 7:7-15) påvisar att en enskild hingst lämnade signifikant fler avkommor med OCD än en annan i studien ingående hingst. Fler författare har senare erhållit motsvarande resultat och bland annat påvisat att även om hingsten själv inte uppvisar OCD kan den nedärva problemen.

Tillväxt, kroppsstorlek: Någon enad vetenskap om relationen kroppstorlek vid födsel respektive dess tillväxttakt har inte presenterats. En svensk studie av 77 varmblodiga hästar följde dessa från födsel och till 16 månaders ålder. Författarnas uppfattning var att fostertiden samt fölens första levnadsmånader var avgörande för utvecklandet av OCD. Uppfattningen var också att kroppsvikt/storlek och de kliniska tecknen på OCD i hasled och kotleder var av olika patologiskt ursprung

Foder: Någon enad vetenskap om betydelsen av foder och mineralintag inom normala variationer föreligger inte. Olika teorier om olika bristtillstånd som orsak har tidigare diskuterats.

Träning: En studie har utvisat dramatiskt mindre förekomst av OCD hos varmblodsföl som gavs stor energimängd och ökad träning relativt en motsvarande grupp som enbart erhöll det högre energiintaget utan att forceras röra sig mer. "

Senast ändrad:

Nu blir jag nyfiken, har du röntgat alla hästar du fött upp?

Själv tror jag mörkertalet är stort på OCD eftersom många hästar aldrig får problem av det och många hästar röntgas inte om de inte har problem sas.

När det gäller anledningen så tror jag som många är att hästen får för mycket energi genom kraftfoder och stoets mjölk och växer för fort.

Ja faktiskt är alla mina uppfödningar från 3år och uppåt röntgade.Dock vid olika ålder och av olika anledningar-bla export,högt försäljningspris,anmäld till bruksprov för hingstar och min egen nyfikenhet.Om man tex har en mycket lovande unghäst som skall placeras hos en skicklig ryttare för optimal utveckling känns det bättre att ha röntgat innan så man inte står där som ett fån om man en dag får ett bra bud på hästen.

Okey, nu har jag inte kollat in länkarna Thesen rekomenderade men då kanske vi kan stryka den vanliga missuppfattningen om att överutfodring leder till OCD?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 082
Senast: Lavinia
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka