undvika mugg vid lera

vinkelina

Trådstartare
denna årstiden är jobbig, hagarna söndertrampande o lera upp till knäna (nästan)

men skall man sköja benen dagligen, eller bara borsta bort de värsta, vilket jag brukar göra, i de vilda har ju hästen ingen som tvättar och trokar benen på dem.

hur gör ni?

Sv: undvika mugg vid lera

I det vilda går inte hästen i knädjup lera heller, hästen är ett djur som hör hemma på torra stäppmarker.:angel:
Jag skulle nog försöka se över hagarna och eventuellt grusa det värsta, knädjup lera är inte hälsosamt för hästen annars heller.

Lera är hopplöst. Och för den delen - min häst går inte ens i en lerig hage men får ändå mugg (nu är han extra känslig då han går på cortison förstås).

Det finns en mängd olika huskurer - men det jag har valt att lyssna på är att hålla muggen mjuk och insmord. Det värsta för hästen är om huden torkar och spricker, och så kommer det in bakterier i sprickorna. Har hästen mycket mugg kan man tvätta med alsolsprit först, och sedan återfukta med mjukgörande salva. Enligt vad jag har läst ska man inte ta bort "det raspiga" utan låta det vara kvar.

vi skjölger av hästarnas ben när de kommer in, de torkar rätt snabbt sen när de kommer in i en nymockad box. Till de hästar som ändå har fått mugg så tvättas området försiktigt rent med hudvänligtvål och sedan smörjer vi in med en Aloverakräm, det är kanon! Sen ska området hållas rent och insmort.

För att undvika mugg ska man inte borsta bort leran om den inte är helt torr,hellre skölja då.

Om hästen inte har mugg,bara är lerig brukar jag inte göra nåt alls, ev,borsta torrt nästa morgon istället och checka av benen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: EZMK
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka