Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
denna årstiden är jobbig, hagarna söndertrampande o lera upp till knäna (nästan)
men skall man sköja benen dagligen, eller bara borsta bort de värsta, vilket jag brukar göra, i de vilda har ju hästen ingen som tvättar och trokar benen på dem.
I det vilda går inte hästen i knädjup lera heller, hästen är ett djur som hör hemma på torra stäppmarker.
Jag skulle nog försöka se över hagarna och eventuellt grusa det värsta, knädjup lera är inte hälsosamt för hästen annars heller.
Lera är hopplöst. Och för den delen - min häst går inte ens i en lerig hage men får ändå mugg (nu är han extra känslig då han går på cortison förstås).
Det finns en mängd olika huskurer - men det jag har valt att lyssna på är att hålla muggen mjuk och insmord. Det värsta för hästen är om huden torkar och spricker, och så kommer det in bakterier i sprickorna. Har hästen mycket mugg kan man tvätta med alsolsprit först, och sedan återfukta med mjukgörande salva. Enligt vad jag har läst ska man inte ta bort "det raspiga" utan låta det vara kvar.
vi skjölger av hästarnas ben när de kommer in, de torkar rätt snabbt sen när de kommer in i en nymockad box. Till de hästar som ändå har fått mugg så tvättas området försiktigt rent med hudvänligtvål och sedan smörjer vi in med en Aloverakräm, det är kanon! Sen ska området hållas rent och insmort.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.