undulat + undulat

Tigertofflan

Trådstartare
Kan man ha två undulater av samma kön tillsammans? Stämmer det att honan inte häckar om hon inte har någon holk, även om hon bor tillsammans med en hane?

Är det lättast att bara släppa in den nya undulaten i samma bur som den äldre, och sen låta de "bråka sig tysta" - ungefär som med hästar, eller hur gör man lättast?

Sv: undulat + undulat

Två av samma kön brukar fungera utmärkt. I 99,9% av fallen häckar inte undulater om de inte har någon holk, det finns dock ett fåtal undulater som lagt ägg på botten och ruvat fram, men det hör inte till vanligheterna.

Hur du ska göra i ihopsläppningen beror lite på varifrån den andra fågeln kommer ifrån. Kommer den från djuraffären rekomenderar jag karantän i några veckor om det är möjligt, har själv förlorat en kär fågel pga fågeln från djuraffären bar en smitta. Vid karantän har ni dessutom möjlighet att lätt och snabbt få den nya tam och lite präglad på er.
Är det från en liten privat uppfödare med få fåglar så går det bra att släppa ihop de direkt i buren. Sätt in dubbel med vatten och matskålar. Undulater är generellt väldigt okomplicerade att sammanföra.

Sv: undulat + undulat

Tack så mycket för svaret!

vi har nog insett att vi inte hade fullt så mycket tig för vår lilla pippi som den behöver, även om vi är hemma ganska mycket. Hon är väldigt orolig och ängslig, och vi tänkte att hon kanske lugnar ner sig lite om hon har en artfrände att dela livet med :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 986
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat