Ridläraren tyckte att hon fortfarande såg smustig ut när jag tyckte tvärtom och det var därför jag borstade en gång till efter jag kratsade hovarna, jag trodde att jag borstade tillräckligt och jag blir missnöjd över det. Hur ska man nunna ta reda på om hästen är fortfarande lerig?
Det är ju en viss skillnad mellan att vara lerig och smutsig.
Leran är ganska uppenbar och ligger oftast uppepå pälsen, men hästar har ofta mer smuts längre ner i pälsen.
Behöver jag borsta 'andras' hästar brukar jag göra så här:
1, borsta bort all uppenbar lera med magic brush eller piggborste eller liknande
2, borsta över hela kroppen med en rotborste - nu visiterar jag också eftersom den grova smutsen är borsta och då kan jag se om det finns sår eller så.
3a, rykt eller
3b, om riktigt smutsig häst/ont om tid: gå över där utrustningen skall sitta med rotborsten igen, noggrannare.
4, Gå över hästen med rotviska
5, kratsa hovar
Om jag har tid:
6, borsta man och svans med passande borste och ev pälsglans
7, gör rent hovarnas utsida
8, gå över hela hästen med dammborste
Vissa av sakerna gör jag i just denna ordning för att det är svårt att få bort den "dammiga" smutsen om inte leran är borta. Finns ingen lera eller särskild smuts hoppar jag över steg 1 och byter ut borsten i steg 2 mot en mjukare variant. Hovkratsning gör jag 'i slutet' mest för att jag alltid gjort så och för att jag då kommer ihåg det. Ibland gör jag både 3a och b, men sällan.