Undigo KWPN - Help me out!

wrangler

Trådstartare
Söker bilder och info om den holländske hingsten Undigo.... Ja jag kan googla men hittar NADA. (mer än sidor med avkommor)

Någon som vet något om denne hingst/kan hjälpa mig? Pretty please.
Åsikter välkomnas också!
 
Siffror från KWPN
Dressyr
Skritt 7,5
Trav 8,5
Galopp 8
Konstruktion 8
Indexen för hoppning ligger alla mellan 5,5 - 6.
 
Jag undviker skolarbete så är trevligt att googla lite åt andra ;)

Han tävlar St George-nivå 2014. Enda godk sonen hos kwpn är Aqiedo (den som A Cornelissen rider och undan helsyster till min häst ;) ) - ifrån KWPN's hemsida (där det finns uppställd bild) & horsetelex.
Ifrån KWPN-tidningen, uttalande av Hamoen: "Undigo was a stallion with a lot of suspension, and he used his legs very correctly. Although his temperament was a point of discussion"

Rids(ägs?) numera av amerikanska; Leida Collins-Strijk, en Anky-elev och är kastrerad.

Jag kan bara hitta uttalandet om hans test på holländska. Eftersom jag bara har vag uppfattning om vissa ord så kör jag det genom googletranslate... Men så här låter det: "
De stap heeft ruim voldoende ruimte en is zuiver.
De draf heeft ruim voldoende tot veel ruimte, is krachtig en heeft veel buiging in de gewrichten. De hengst kan goed schakelen en gaat daarbij gedragen. Undigo toont in draf een goede houding. De galop is goed van ruimte en heeft veel afdruk. De hengst gaat daarbij gedragen en kan ruim voldoende schakelen. Het achterbeen wordt goed gebruikt en Undigo toont daarbij een goede houding. Als dressuurpaard heeft de hengst veel tot zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel. De hengst heeft veel bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken. Undigo is een aanwinst op ons station voor de fokkerij van een modern dressuurpaard, hoogbenig, veel kracht en afdruk."

Bild uppställd.

Jag har skummat igenom ett par trådar på holländska hästforumet bokt och där disskuteras det att han fått så dåliga poäng på hoppningen, inte är exteriört välbyggd, saknas karisma och som ung varit mkt spänd & svår (stressar, gör motstånd, försöker fly, stänger av). Det sägs typ inget gott om honom alls, mer än stammen och att han med år och utbildning går i rätt riktning. Även några få som verkar tycka att han ser okej ut så fälls kommentarer om att något annat (typ bakbensrörelser eller temperament inte är bra nog). Han jämförs med både get och hjort och stämningen verkar mer vara "varför blev han godkänd?".

Citeras ett uttalande där testrytare?/provledare uttalat sig om att hingsten är känslig och lätt blir stressad.
Finns kommentarer om att fölen är bra däremot.

Här finns en ridbild även.

KWPN's fölutlåtande
låter däremot mindre imponerande (google translate).


Film:
 
Ursäkta trådkap, men då kanske jag kan få lite hjälp att hitta lite info om min hästs pappa här också? KWPN Carolus II. Jag är världelös på att söka info, men här verkar det ju finnas experter :)
 
@astronaut Carolus II var ofantligt mkt lättare, du har inte provat att googla? Man får direkt upp film och bilder på korrekt häst där det finns sammanställd information om honom.
 
Jo jag har googlat och sett en film där han hoppar. Men jag vill gärna hitta info från bedömning, avkommor osv. Fick du fram det också bara genom att googla? Som sagt jag är världelös på att få fram info så det skulle absolut inte förvåna mig ;)
 
Bara för att det var kul då, har en annan jag inte hittar en endaste bild eller film på; Artiflex, kwpn (någon form av körhäst typ).
 
Carolus II holsteiner född 1987. Godkänd på prestation i Tyskland december 1995 så han har inte gjort något bruksprov. I tysk avel 96-99, sedan såld till USA och såldes senare till Holland. Har inte så många avkommor i Tyskland, inga godkända söner och 14 stamboksförda döttrar. Därför har hans avelsindex i hoppning som är fina 130 bara 72% säkerhet.
Har hittat följande info om hans föl i Tyskland: de hade mycket bra grundgångarter och visade stor rörlighet. De var ädla och storvuxna och nästan alla fick premie.
 
Carolus II holsteiner född 1987. Godkänd på prestation i Tyskland december 1995 så han har inte gjort något bruksprov. I tysk avel 96-99, sedan såld till USA och såldes senare till Holland. Har inte så många avkommor i Tyskland, inga godkända söner och 14 stamboksförda döttrar. Därför har hans avelsindex i hoppning som är fina 130 bara 72% säkerhet.
Har hittat följande info om hans föl i Tyskland: de hade mycket bra grundgångarter och visade stor rörlighet. De var ädla och storvuxna och nästan alla fick premie.

Tack för infon! Jätte roligt att få reda på lite mer om honom :)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 860
Senast: Barbabelle
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 412
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp