• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pigelin73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 6 170
P

pigelin73

Vad beror det på att en häst får undertemp (under 37).
Är hästen alltid riktigt sjuk om den får det? Finns det något samband med undertemp och vissa sjukdomar?

Sv: undertemp

Det mest sannolika är att du inte får tempen mot tarmväggen utan i lumen. Hästen kan också ha avföring i bakre delen av rektum som påverkar temp-tagningen.

Riktigt undertemp är inte alls bra och tyder på chock, undercirkulation, begynnande död. Eller nedkylning förstås. Det finns inga särskilda sjukdomar som ger just undertemp.

En häst som inte visar några andra symptom har sannolikt inte "äkta" undertemp.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
4 903
Senast: MayGrace
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
201
Senast: sweep
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
402
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka