Understödjande tygeltag?

R

rabarber2

Satt och funderade på det idag.. Hur ofta använder ni er av understödjande tygeltag? Jag tror aldrig att jag gör d nu för tiden... Var ganska mycket under ridskoletiden.. Men nu använder jag bara ledande.. Förutom ställande och förhållande då..

Hur ofta använder ni er av understödjande?

Sv: Understödjande tygeltag?

Bara för att vara säker på att vi talar om samma sak. Du menar tygeltag som går mot höften?

Jag använder mig inte av det, inte medvetet i alla fall, och det är inget jag lär ut. Eftersom det har en hävstångseffekt och dessutom lätt gör att ryttaren skjuter ut bogen och hamnar snett i sadeln tycker jag inte det är så där jätte genialiskt. ;) (Om man nu inte vill ha en hävstångseffekt av någon anledning...)

Men om jag skulle rannsaka mig själv mycket noga under ett antal pass skulle jag säkert komma på mig med att göra det någongång av någon outgrundlig anldening. Nöden har ju ingen lag. ;) Tro det eller ej men jag är långt ifrån perfekt.;) :o :D

jag använder det i princip aldrig.
visste inte ens om vad det var innan jag gick ridledarkursen och det ingick i utbildningen att känna till alla hjälper o hur de används... :crazy:
red med det då som sagt, och har provat sedan, men det är inget som faller sig naturligt att använda, tillskillnad från "vanliga", ledande, ställande och förhållande...

Jag tycker det är helt överlägset för att få "in bogen under hästen" och sedan jag lärde mig det känns det som om man lärt sig ett nytt ord,som man känner att man hade behövt kunna så många gånger tidigare.

Hm..

Om du är tvungen o göra ett ledande tygeltag så går ju hästen inte undan för skänkeln eller hur?

Det gäller ju när du är tvungen att använder dej av ett understödjande tygeltag oxå. För det betyder ju att tygeltaget understödjer skänkeln. D.v.s om hästen inte tar skänkeln ordentligt så hjälper man till med ett tygeltag.

Båda är viktiga på hästar som inte tar sätet på rätt sätt eller om man som ryttare är för svag i sätet. Det är nog inte många duktiga dressyrryttare som rider utan dessa hjälper.

Så mitt svar är ofta eftersom jag inte brukar rida rätt skolade hästar mer än mina egna.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 000
Senast: ptr
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 061
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024