Undersökning med "värmekamera?"

Snobben

Trådstartare
Har precis fått veta att man med hjälp av en värmekamera kan kolla om hästen har några inflammationer osv i kroppen.Är detta något som någon har varit med om?Är det en bra metod?
Inte så insatt. :confused: :crazy:

Sv: Undersökning med "värmekamera?"

Är det Thermografi du menar?? isf har jag gjort det på min häst och den visade vad redan min massör hade hittat men någon uppföljande behandling av samma person har jag inte tagit utan min massör har fortsatt förtroende eftersom hon har gjort min häst "hel igen"

Jag vet att det funkat på både häst & människa gällande behandling.

Den visar symptomen, inte grundorsaken. Ett mkt bra komplement till t.ex massage och sånt. Min häst visade tydligt att han hade ont i nästan hela kroppen, men grundorsaken var att hovarna var felvinklade och pga det gick han och spände sig och fick ont i rygg och bakknän och sen haser och hovleder...

Jag tog ut en snubbe som höll på med det för ett par månader. Jag hade redan börjat misstänka att min lille kille inte var helt fräsch i ryggen men eftersom han är kbl var han inte särskilt villig att reagera på palpering och liknande. Han undrade bara vad f*n jag höll på med. Hursomhelst, kameramannen gick igenom hans rygg och snart hittade vi problemet. Hästen hade musklat om sig så in i norden över ryggen att tunneln på han relativt nyinköpta sadel börjat trycka på hans ryggrad. Jag fick rådet att byta sadel och tills jag gjort det undvika att rida öht. Så nu har jag bytt och det verkar vara lugna gatan igen, men bara för att vara på den säkra sidan ska jag låta snubben gå igenom min häst igen om ngn vecka, för att vara helt säker på att min nya sadel är ok. Så, jag tycker det funkar för att fastställa åtminstone var problemet sitter. Hur man sedan avhjälper det är en helt annan fråga.

Jag har just haft ute en kille med värmekamera för att undersöka min häst, och jag är väldigt nöjd. Det är en bra metod för att få veta om hästen har några inflammationer/början till inflammationer och var dessa isåfall finns. Eller om din häst är helt frisk, vilket såklart är ännu bättre! :)

Så jag rekommenderar det verkligen! Väldigt intressant!

Mvh Huntress :)

Pratar vi veterinärer här eller ngn glad amatör som far omkring o tjänar pengar på att kolla hästar med vämekamera?

PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Pratar vi veterinärer här eller ngn glad amatör som far omkring o tjänar pengar på att kolla hästar med vämekamera?

PL

skratt :D tack - undrade samma sak.... :) Kan övriga specificera? vad ligger priserna på ? tack!

Det är nog en glad amatör:) den jag hade ute iallafall.Han rek bara att en vet skulle kolla på bilderna för ev mediciner.m.m..Sen skulle han vidarbehandla med laser.

Jag har vid ett tillfälle (-99 tror jag det var) haft en "glad amatör" ute som kollade upp hästen i sådan kamera. Detta slutade med att teckningen som han överförde värmbilderna på (föreställde naturligtvis en häst), var helt o hållet täckt med orange och röd färg. Orange= förhöjd värme och röd= inflammation.

eftersom hästen ifråga endast var 4 år och knappt sutten på blev jag riktigt orolig och åkte till klinik (MK). Där berättade jag allt för veterinären, som tog fram "sin" kamera och kollade upp hästen med. Det enda värme som kunde påvisas med denna var på benen precis där transportskydden suttit 20-30 minuter tidigare....
Så jag är måttligt imponerad av "glada amatörer" :(

Den glada "amatören" är utbildad, ja :D
Att bruka kameran är nog inte så svårt och det var den jag var ute efter inte behandlingen, den får min massör ta hand om.

Sedan har behandlingen funkat på ett par hästar & människa :D

Beror nog på vem man anlitar, det finns även vetrinärer som använder värmekamera. Sen finns det säkert många med endast utbildning på kameran, men den är dyr så ett överflöd bör det ju inte finnas av sådana.

Boj som använder laser temp på tveksamma fall, den fungerar som en värmekamera fast utan skärm och med display för tempskillnader. :D

Jag läste om kameran på nätet och den kostar 250.000 så det är nog inga vanlit dödliga som köper den ;)

Jag har sett en modell för drygt hundratusen plus moms. Den som kan prata för sig kan säkert tjäna in pengarna.
De veterinärer jag pratat med tycker inte att en värmekamera är värd priset, felkällorna är för stora o den ger egentligen inget som en bra undersökning inte kan ge.
Jag var på en föreläsning med en fransman som anses vara en av världens bästa diagnostiker o han tyckte att värmekameran var ett väldigt bra pedagogiskt hjälpmedel men inget spec i övrigt. När priset sjunker kanske den blir vanligare på kliniker, men risken är att man låser sig till ett område som bara tillfälligtvis är varmare.
Jag har inte testat själv men en sak jag skulle vilja prova den på så är det svårlokaliserade hovbölder, men om stället inte är tydligt så är det ju ändå inte läge att skära.
PL

Senast ändrad:

Det räcker inte att se att ett visst område är varmare, den som hanterar kameran måste också kunna avgöra vad värmen tyder på eller om det bara är en artefakt.
PL

Jag har lokaliserat hovbölder med med min tempmätare, så det borde vara fullt möjligt med en värmekamera. Fast det låter som lyx i mina öron att ha en sådan apparat för enbart hovbölder, eller. :eek:

Jag antar att du menar en sån här, http://www.lindstromsditi.com/bilder/prislista/Ti30_frilagd_lista.jpg

Själv har jag en liknande variant, fast med siffror i displayen. Men att arbeta proffisionellt med en sådan, nä det kan man nog inte. För ett stuteri, eller annat fungerar den nog.

Görs förnärvarande studier om Laserbehandlingar på häst på SLU. Vad de kommer fram till får vi se men tills dess vill nog inte jag behandla mina pållar med laser eller annat hur som helst. Laser vid fel inställning kan ju resultera i brännskador.

Att diagnosticera generellt med värmekamera är så som andra säger svårt. Måste ju veta hästens normala värmeutsöndring. Jag menar, alla hästar har ju exempelvis inte 37,6 grader i kroppen konstant!

Visst är det lyx o som sagt var att öppna bara på en tempbild skulle jag inte göra, så ngn värmekamera blir det knappast.
Nej det var inte den utan en som Kruuse säljer.
Vilken sorts tempmätare har du?
PL

Tack för alla svar! :bow:
En kompis har testat detta nyligen,var inte med.
Hon tyckte att behandlingen,som var med nåt ljus eller vad hon nu sa verkade hjälpa direkt.Hon ska få en behandling till om några veckor.Allt kostade 1500:-tror jag,men hon med kameran sa att det oftast var mkt dyrare.Kan inte avgöra om denna metoden funkar,var ju inte med,men skulle gärna prova... :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025