underskänkel

swe

Trådstartare
I en annan tråd diskuterades Rodrigos underskänkel, folk klagade på att han hade tårna utåt. Jag rider regelbundet för A och B tränare, båda lär ut att man bör vrida tån utåt för att få underskänkeln att ligga kvar långt fram i språnget och mot hästen. Den som rider med paralella skänklar är chanslös att sitta bra på en häst som hoppar vettigt på ett hinder högre än 110! Rodrigo gör helt rätt, "knäslut" har varit borta sen 80 talet.

Sv: underskänkel

swe skrev:
I en annan tråd diskuterades Rodrigos underskänkel, folk klagade på att han hade tårna utåt.

:rofl: :rofl: :rofl:

skrattar ihjäl mig.
Måste missat den tråden.
Hur som helst är det oerhört roande att höra sånt, när RP helt officiellt erkänt har en av de bästa sitsarna inklusive skänkel läge och position, i världen. Typiskt Buke.

:rofl:

tkr verkligen Rodrigo är en utav dom som rider snyggast:D

vad menar du med knäslut?
själv tycker ja att han har jätte bra och fiin sits

Warhammer skrev:
vad menar du med knäslut?
själv tycker ja att han har jätte bra och fiin sits

Förr i tiden lärdes det ut knäslut, dvs att man skulle knipa med knäna vilket resulterade i att underskänkeln for iväg någostans bak i hästens ljumske och någon balans var det egentligen inte tal om.

swe skrev:
I en annan tråd diskuterades Rodrigos underskänkel, folk klagade på att han hade tårna utåt. Jag rider regelbundet för A och B tränare, båda lär ut att man bör vrida tån utåt för att få underskänkeln att ligga kvar långt fram i språnget och mot hästen. Den som rider med paralella skänklar är chanslös att sitta bra på en häst som hoppar vettigt på ett hinder högre än 110! Rodrigo gör helt rätt, "knäslut" har varit borta sen 80 talet.

sant, jag minns när det "modernt" med att knipa med knäna, hur lätt var det att hålla om hästen då??
Min ridlärare på den tiden (en herre med sin utbildning någon gång före Hitler klev in i Polen) hävdade att jag bara skulle knipa hårdare när jag flög av antingen vid ett stopp eller en taskigt språng.. vad trodde han att jag var egentligen en klädnypa på en tvättlina eller?? :crazy:

Det låter på er som om det är antikt. Det kan jag dementera. För 2 år sedan red min dotter för 2 plika tränare (med olika ponnysar) och de hade olika "knä-läror". Hon hade ett helsicke att få rätt på skänklarna och hur hon än gjorde så skällde båda på henne. Och det tog ett tag innan jag fattade varför..... Stackars unge. Den ene drog i hennes knän och vinklade foten, och den andra pressade in knäna och skällde för att man "kunde se hela banan mellan knä och häst" :crazy:

Låter som om hon har tränat för någon som inte var så uppdaterad. Gammla läror kan leva kvar länge bland sådana som inte vidareutbildar sig.

Olinda skrev:
sant, jag minns när det "modernt" med att knipa med knäna, hur lätt var det att hålla om hästen då??
Min ridlärare på den tiden (en herre med sin utbildning någon gång före Hitler klev in i Polen) hävdade att jag bara skulle knipa hårdare när jag flög av antingen vid ett stopp eller en taskigt språng.. vad trodde han att jag var egentligen en klädnypa på en tvättlina eller?? :crazy:

Oj vi hade kanske samma ridlärare dâ...

*knapplån*

Alltså det här låter lite sjukt.. Man ska alltså följa "modet" inom sin ridgren annars är man helt bakom flötet?
Hur skulle man kommit fram till att vinkla ut tårna funkade bättre än knäslut då om ingen vågat göra något annorlunda?
Om några år kanske det är en helt annan grej som anses vara det "bästa" :p

självklart är det mycket mode i hur ridstilen ser ut.....men de flesta förändringar är ju ganska logiska - kniper man med knäna och låter underskänklarna flaxa iväg får man ingen balans det säger sig självt. sen kanske man kan vidareutveckla detta och hitta ett ännu bättre sätt :)

PrinceFair skrev:
självklart är det mycket mode i hur ridstilen ser ut.....men de flesta förändringar är ju ganska logiska - kniper man med knäna och låter underskänklarna flaxa iväg får man ingen balans det säger sig självt. sen kanske man kan vidareutveckla detta och hitta ett ännu bättre sätt :)

Men det är ju det jag menar.. Om man alltid följer tiden så att säga kommer man ju vara på samma nivå som alla andra. Tycker hellre man ska uppmuntra folk som kör sitt eget race.

Jag menar, "på den tiden" det var inne med knäslut visste man ju inte att det inte var bra. Vissa smarta insåg att det inte var det och vågade utveckla en egen stil, därför vet de flesta bättre idag.
Skulle alla använda logik som du säger skulle det nog garanderat finnas många olka stilar dvs inget "standard" utan olika beroende på vilken logik man följer.

Det är typ som med dressyr, det finns logiken att "trycker man med den skänkeln, ramar in med andra, tar i den tygel osv så gör hästen så" och nästa logik är: "du behöver bara använda DEN hjälpen så gör hästen så, allt annat är överflödigt" vaddå, huvudsaken är väl att det funkar? Mångfald berikar :)

Totola skrev:
*knapplån*

Alltså det här låter lite sjukt.. Man ska alltså följa "modet" inom sin ridgren annars är man helt bakom flötet?
Hur skulle man kommit fram till att vinkla ut tårna funkade bättre än knäslut då om ingen vågat göra något annorlunda?
Om några år kanske det är en helt annan grej som anses vara det "bästa" :p
Det är ju inte bara mode liksom, de hopphästar som vi har idag är ju av en helt annan typ en dom som man hade för typ 25 âr sedan dâ knäslut lärdes ut tillsammans med en hel del annat som man inte använder sig av längre och kolla bara hur hindrena, banorna och relaterade avstând ändras. Själv övade jag (för länge sedan ) mitt knäslut med "Fia och Pytteliten", man stoppade allt frân telefonboken och sockerbitar mellan knäna och klämde tills man blev blâ i fejset!!!!!

tyvärr är det inte antikt, jag trände för ett par år sedan för en av de tränare som anses bland de bästa i Svergie, för denne tränare skulle det alltid knipas med knäna, i fick rida och hoppa banor med vantar mellan sadel och knä och nåde den som tappade den.. och samtidigt tycker just denne tränare att RP är en stilryttare och rider fantastiskt bra.

LP eller?? Han lever ju verkligen kvar någonstans före Hitler :smirk:

*lån*
Jag fick höra lite delat.
Tån skulle inte peka rakt ut (såklart) men vara lite vinklad så att man ändå kunde ha stöd med knäna mot vulstren, inte knipa men stödet skulle finnas och skänkeln vridas om.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Ridning Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här...
2
Svar
25
· Visningar
4 260
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar