Underlivsoperation

MML

Trådstartare
Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva ryttare.

Jag undrar om någon här genomgått en operation i underlivet, och vill dela med sig av lite erfarenheter? Exakt vad det handlar om för operation vill jag inte gå in på, men jag tänker att det förmodligen går att diskutera på ett lite mer generellt plan. Hur lång tid bör man t. ex. vänta med att rida? Går det att säga något om hur ont det kan göra efteråt (jag har läst "mensliknande smärta", men det är ju oerhört individuellt) och hur långvarig den smärtan kan vara, hur mycket kan det blöda, hur mycket och hur lång tid efteråt kan man "känna av" operationen (t. ex. vid olika dagliga aktiviteter)?

Jag hoppas att ni förstår ungefär vilka frågor jag har! Självklart förstår jag att man säkerligen får mer information inför sin egen operation, och att någon annans erfarenheter inte nödvändigtvis speglar de egna. Just nu vill jag dock "bara" få ta del av andras erfarenheter, om någon vill dela med sig av något.

Och så en sista önskan - om ni har några "skräckhistorier" av hur det inte alls gått bra, så är jag naturligtvis väldigt ledsen för er skull men önskar att få slippa ta del av allt för obehagliga/skrämmande upplevelser.

Jag har gjort underlivsplastik för att återställa efter 3 vaginala förlossningar.
Men det kanske inte är vad du avser?

Jag har gjort titthålsoperation för endometrios. Mest ont gjorde det i axlarna (nån effekt av gasen som används för att blåsa upp buken tror jag). I övrigt smärta som var fullt hanterbar med receptfri medicin. Var sjukskriven ungefär en vecka, och vill minnas att dom sa att vissa kunde gå till jobbet dagen efter. Jag var helt återställd efter den där första veckan, inga restriktioner.

Står också i kö för operation av förlossningsskador, framfall och reparation av mellangården. Detta ska enligt läkaren vara smärtsamt efteråt, sjukskrivning ca 6 veckor, i början sängliggande, begränsningar i vad man får göra längre än så (minns ej hur länge).

• Gilla
Reactions: MML
Då beror både smärta och ev riduppehåll beroende på vad för ingrepp som ska göras.

Jo, det förstår jag naturligtvis. Jag tänkte nog mest om det finns något mer övergripande "hur det brukar vara" med läktider o. s. v. i det området, som är relativt detsamma vad än det handlar om för operation.

Jo, det förstår jag naturligtvis. Jag tänkte nog mest om det finns något mer övergripande "hur det brukar vara" med läktider o. s. v. i det området, som är relativt detsamma vad än det handlar om för operation.
Jag tror att det är enormt individuellt och beroende på vilket ingrepp som gjorts och hur.

Då jag blivit opererad i det området, 2 gånger, har jag haft smärtor, varit tvungen att få morfinpreparat, och varit mer eller mindre sängliggande/ rullstolsbunden i dagar. Förutom att jag också blir väldigt dålig av narkos.

Damen som delade rum med mig senast var hur pigg som helst genast då hon kom in på rummet, efter vad jag förstod var en inte alltför olik operation jämfört med min. Hon fick åka hem samma dag, jag låg inne över 2 dygn.

Men efter en vecka var jag helt okej den gången, men var borta från jobbet en månad, då jag inte fick lyfta. Red ca 4 månader senare, mest pga att jag bara har möjlighet att rida lite då och då. Det kändes lite mystiskt invärtres vid trav, men jag har ingen aning om det var pga operationen eller något annat.

Jag tror att det är enormt individuellt och beroende på vilket ingrepp som gjorts och hur.

Då jag blivit opererad i det området, 2 gånger, har jag haft smärtor, varit tvungen att få morfinpreparat, och varit mer eller mindre sängliggande/ rullstolsbunden i dagar. Förutom att jag också blir väldigt dålig av narkos.

Damen som delade rum med mig senast var hur pigg som helst genast då hon kom in på rummet, efter vad jag förstod var en inte alltför olik operation jämfört med min. Hon fick åka hem samma dag, jag låg inne över 2 dygn.

Men efter en vecka var jag helt okej den gången, men var borta från jobbet en månad, då jag inte fick lyfta. Red ca 4 månader senare, mest pga att jag bara har möjlighet att rida lite då och då. Det kändes lite mystiskt invärtres vid trav, men jag har ingen aning om det var pga operationen eller något annat.
Precis, helt individuellt. Slemhinnor läker fort medans muskler inte gör det. Organ någonstans däremellan. Och sen reagerar vi olika också på operationer. Aldrig blivit opererad i underlivet om man räknar bort kejsarsnittet, men om man å andra sidan räknar in de i operationer har jag varit oförskämt pigg snabbt efter narkos, så pigg så sköterskorna vid alla tillfällen frågat mig om jag är rödhårig, så jag har nog den genen som omsätter starka läkemedel snabbt och då går det ju inte heller att jämföra :)

Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva ryttare.

Jag undrar om någon här genomgått en operation i underlivet, och vill dela med sig av lite erfarenheter? Exakt vad det handlar om för operation vill jag inte gå in på, men jag tänker att det förmodligen går att diskutera på ett lite mer generellt plan. Hur lång tid bör man t. ex. vänta med att rida? Går det att säga något om hur ont det kan göra efteråt (jag har läst "mensliknande smärta", men det är ju oerhört individuellt) och hur långvarig den smärtan kan vara, hur mycket kan det blöda, hur mycket och hur lång tid efteråt kan man "känna av" operationen (t. ex. vid olika dagliga aktiviteter)?

Jag hoppas att ni förstår ungefär vilka frågor jag har! Självklart förstår jag att man säkerligen får mer information inför sin egen operation, och att någon annans erfarenheter inte nödvändigtvis speglar de egna. Just nu vill jag dock "bara" få ta del av andras erfarenheter, om någon vill dela med sig av något.

Och så en sista önskan - om ni har några "skräckhistorier" av hur det inte alls gått bra, så är jag naturligtvis väldigt ledsen för er skull men önskar att få slippa ta del av allt för obehagliga/skrämmande upplevelser.
Är hysterektomi eller konisering nära nog?

Var rejält öm efter hysterektomi (någon blödning som kroppen tog hand om själv men det var ett rejäääält blåmärke). Kunde inte ha byxor som satt åt på säkert en månad, ev lite längre. Tog 2 veckor innan jag kunde röra mig någorlunda, ytterligare 2 innan det kändes okej. Nu red jag inte då men jag hade nog inte varit i sadeln förrän v.2-3 och då i lugn takt. Kanske kanske lite tidigare några få minuter om hästen hade försiktiga rörelser.

Är det "bara" lite konisering hade jag nog varit i sadeln samma dag eller dagen efter. Tror jag hade svag mensvärk under dagen då bara.

Nja… vissa ingrepp är små och då kan jag tänka mig att man kan rida ganska direkt.

Opererar man plastik/prolaps så får man inte ens sitta rakt efter operationen utan ska max halvligga.

Tack för era svar!

Jag förstår att det är svårt att säga något direkt om vad man kan förvänta sig efteråt, när det inte är tydligt vad det handlar om för operation. Att det kan variera förstod jag givetvis, men jag var nog inte medveten om hur stor variation det kan vara även på relativt lika ingrepp.

Saken är väl den att jag inte har full koll på vad för operation som blir aktuell, och jag vill inte gå in i detalj på vad det är som behöver åtgärdas. Jag tror att det är en relativt "liten" operation, men det är ändå något som ska opereras bort/korrigeras. Det är alltså förmodligen ett mindre ingrepp än hysterektomi, men större än "bara" konisering. Det kanske inte är till någon hjälp alls, dock. Jag förstår naturligtvis att det bästa och säkraste är att vänta och se, och få information som gäller för just det här när det är dags. Det är mest så att mina nerver mår bra av att läsa på och vara förberedd i den mån det går.

Tack för era svar!

Jag förstår att det är svårt att säga något direkt om vad man kan förvänta sig efteråt, när det inte är tydligt vad det handlar om för operation. Att det kan variera förstod jag givetvis, men jag var nog inte medveten om hur stor variation det kan vara även på relativt lika ingrepp.

Saken är väl den att jag inte har full koll på vad för operation som blir aktuell, och jag vill inte gå in i detalj på vad det är som behöver åtgärdas. Jag tror att det är en relativt "liten" operation, men det är ändå något som ska opereras bort/korrigeras. Det är alltså förmodligen ett mindre ingrepp än hysterektomi, men större än "bara" konisering. Det kanske inte är till någon hjälp alls, dock. Jag förstår naturligtvis att det bästa och säkraste är att vänta och se, och få information som gäller för just det här när det är dags. Det är mest så att mina nerver mår bra av att läsa på och vara förberedd i den mån det går.

Ring mottagningen och fråga. Kan inte sjuksköterskan i telefonen svara på dina frågor, så be att få telefontid till läkaren.
Klart du ska vara välinformerad innan!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 259
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 322
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar