underligt beteende

sommarminne

Trådstartare
hejsan alla här på buke. har en häst hemma som jag köpte för ungefär ett halvår sedan. vi har sedan dess kämpat med både gaffelbandsskada och att få upp honom i vikt. och nu har de kommit ett problem till.
ända sedan jag fick honom har han varit lite kostig med sitt vänsta bakben. han visar ingenting på böjprov och känns inget konstigt när man rider eller tittar på honom i rörelse.
han lixom står och duttar med det västa bakbenet när han inte har något att göra verkar de som. han har även hela tiden ogillat när man täckat honom och vevat lite med bakbenen men aldrig mot än utan bara markerat att detta gillar jag inte men nu har de blivit värre. jag har haft ute kiropraktor två gånger och de blir bättre något vecka eller två efter men sen börjas det igen och just nu när det varit så kallt som -16 har han varit ett riktigt monster att byta täcken på och han blir riktigt agressiv. någon som känne rigen beteendet? ska man åka in och röntga honom? jag har redan pratat med veterinär och hon sa det att det fnns inget hon kan göra för hon hittar inget fel. kan nämna det med att när jag har varit ute och ridit på honom är han som en ängel när jag kommer tillbaka. inget vevende och väldigt lugn och trevlig så de verkar ju som att det blir bättre när han fått röra på sig. massör? spänningar? ingen med något förslag på vad man ska börja i för ände?

Sv: underligt beteende

Kan det inte vara så att han är känslig i pälsen just nu? När du kommer in efter en ridtur äär han "varm i kläderna" och kanske lite avslappnad och reagerar då inte. Det kan ju nästan bli som en olat/vana att de protesterar vid ex täckrspåläggning. Det kanske har varit obehagligt förut vid något tillfälle och då garderar sig hästen "ifallatt" det skulle bli obehagligt igen!

det konstiga är att de håller på från och till och han står ju även och grejar med bakbenet i hagen. jag har funderat på om det kan vara rastlöshet pågrund utav den långa vilan och att han har fått gå i mindre haga själv. funderar på att ta ut massör eller liknande och testa iallafall

Jag(och min massör) är övertygade om att kiropraktiska åtgärder alltid ska åtföljas av massage. Innan kirobesök hade vi en ordentlig massagevända så att man löser upp spänningar som finns innan kiro ev korrigerar. Sen efterförljande massage för att bibehålla korrigeringen.
Sedan är det ofta så att kiro måste komma ett par gånger för har man varit fel länge så vill det gärna dra sig tillbaka.

Står hästen och duttar skulle jag fundera på om han har "sockerdricka" i benet...

Min vallack har också de mest underliga saker för sig...allt från, som du beskriver, veva med bakbenen (även i hagen) till att slänga med frambenen, "flärpa" med läpparna, stryka sig mot boxväggar som en katt och formligen slänga sig på boxglovet och sprattla runt som en fisk. :rofl:
Absolut inget fel på hästen, lite kittlig på sin höjd, MEN han är en fruktansvärt rastlös själ!

Och det har blivit mycket värre nu när det varit hårt i marken och han inte kan busa ordentligt i hagen eller ridas ordentligt.

Så nu har jag fått nog och hyrt manege. Redan första vändan dit blev det en helt annan häst att hantera och ha att göra med. :banana:
Mycket lugnare och mer tillfreds med livet i största allmänhet.
Och jag har väl eg ingen anledning förutom min egen lathet att inte stoppa honom i transporten och åka.

Manegen ligger ca 15 min bilfärd bort och för 300 kr i månaden får jag nyttja den så mycket jag vill. :bump:

Så testa du att motionera busfröet så han blir trött både fysiskt och psykiskt, det kommer säkert hjälpa en hel del. :)

eftersom han har haft en gaffelbandsskada så får han inte träna sig fysiskt trött så det funkar tyvärr inte. vi är ute 5 gånger i veckan men mest skritt och lite trav för att börja komma igång men mer än så får de tyvärr inte va

Hej!

Du skrivar *duttar* med benet..

Jag har en gammal fullblodsgaloppör, nu omskolad ridhäst, som är hopplös med sitt vänstra bakben. (haft honom i tio år)

Han sparkar rakt bakåt (inte mot mig) när man borstar, sadlar och lägger på täcke.
Det är inget fel på honom...just nu. (kollad).
Det är hans sätt att säga att hörrö du det här gillar jag inte, men det får väl gå :devil:

Ibland gör han likadant när man rider och han vill fram men jag vill stå still...

Detta beteende minskar ju mer han rids och sysselsätts. Men det går inte att få bort helt.

Likaså kan han stå i sin box och *gunga* bakdelen mot sin krubba i nån timme eller två. :)

Det är inte alltid som det måste vara något *fel* på hästen.
Jag hoppas det löser sig.
Lycka till!!

Ingen aning om vad det kan vara på din häst

de verkar som att de blir bättre ibland så de känns inte som att det borde göra ont för då borde de blivit värre eftervatt man ridit med. får hoppas han blir bättre!

Ja och som du säger har du ju kollat upp han!!
Det ordnar sig.

Lycka till!!

Hej hej
Har ett sto hemma som oxå håller på o vevar med bakbenen när man ska sätta på täcke. Hon är oxå en väldigt kittlig o känslig liten stumpa.
Vet, kiropraktor, massör, fysioterapeut, kollat - inget fel på pålle.
För skojs skull testade jag en dag att ge henne en morot när jag skulle sätta på täckt. O vips så brydde hon sig inte det minsta om att jag satte på täcket ;)
Med detta tyckte jag att jag helt klart kunde konstatera att det bara var en olat som hon hade.
Det kan ju vara värt att prova!

Som sagt, att om det en gång varit ett problem med något, att han haft ont någonstans så blir det gärna till en ovana att fortsätta. Står han dessutom på vila förvärras ofta dessa symptom. Du kan ju av förklarliga själ inte rasta hästen mer än skritt, men se till att han är sysselsatt under sin kanvalecens. Att han får fri tillgång på hö och har halm att pilla i. Om det inte funkar med fri tillgång (vilket är det bästa), så ge honom grenar att äta på. Asp brukar vara populärt! Om de lätt blir rastlösa av vila ska man sysselsätta dem så mycket man bara kan på annat sätt, annars föreligger risk att de utvecklar andra beteendestörningar som kan vara långt värre än det du beskrivit. Vill inte dramatisera det på något sätt, men det är tänkvärt! Din hästs beteenden låter ytterst normala tycker jag!

de känns lite som att vi är fast i ekorrehjulet de där med vilan men vi har fått börja trava lite försiktigt och komiskt nog var han hur lugn och fin som helst idag så han fattade nog att jag hade skrivit inlägg på buke och att de va bäst å förbättra sig ;) haha. tack så jättemycke för era svar de känns skönt att min lilla Doc kanske inte är så onormal trotts allt:idea:

vill inte skrämmas men....i mitt stall fanns en nordsvensk som hade det beteende, det visade sig tillslut att han hade slitningar i höften som gjorde att benet "somna" varav att han stod och rykte med det. dock verkar det i många fall vara "fix ideer"......

höll han också på med det från och till eller gjorde han det jämt.
min häst ifråga är bara 6 år gammal så han borde ju inte vara så sliten fast sen vet jag i och för sig inte vad de som ägt honom innan har hittat på med honom. :confused:

och vad är sockerdricka i benet?

Hehe.. jamen har du aldrig fått det? Typ när man legat och sovit på armen så den somnat, när den sen vaknar är det som sockerdricka i den... kanske är nått stockholmsuttryck? ;)
Ja, man kan ju få så också om tex en nerv ligger i kläm.

hahaha de va de roligaste jag hört. ska säga de till hästen att de är lugnt de är lite sockerdricka i benet bara;) jag funderar på att ta ut ET och kolla igenom honom ordentligt igen. usch man blir ju orolig fast oftast är de ju bara i onödan:bump:

Nordsvensken var gammal, de som ägde honom körde timmer med honom i skogen. Han hade en "släpig" gång med bakbenen, han stod ganska ofta ryckte och gärna mot vattentunnan ute. De som ägde honom slet verkligen ut honom, ingen rolig syn alls. Han hade även pälslösa fläckar som var hårda på bakbenen. Tyckte väldig synd om honom, annars var han väldigt snäll och lugn.

usch de lät inte alls trevligt. jag hoppas verkligen inte att det är
någonting sådant. :(

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 085
Senast: EmmaW
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 026
Senast: Boj
·
Hästvård Mitt sto har haft hälta till och från under några månader. I samma veva som hältorna började visade det sig att hon hade hålvägg på sin...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 236
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka