Nästan blockhalt

Sv: Nästan blockhalt

Det här är ju en klassiker. Hästen haltar, man vilar den och anser att den är frisk (det var en stukning/vrickning/tillfälligt). Så går månad efter månad och slutligen blir det värre och det blir äntligen en utredning. Och inte sällan hittas något allvarligt, som inte sällan förvärrats av att det gått för långt tid utan behandling.

Om Jag bara får försvara mig lite ( om det nu är försvar eller bara förklaring ) är att när hon blivit halt så är hon bara det högst i 2-3dagar sedan tar man det lugnt med henne och sedan kan man rida igång henne försiktigt.
Hon älskar att springa, så får hon inte göra det med mig i sadeln så gör hon det i hagen, snubblar det gör hon jämt också så därför har jag tagit detta som mycket vrickningar/stuckningar.
Har en sambo som stukar sig jämt så han är mer halt än frisk så tagit det som likadant som för min sambo.. att de har svaga kotor/leder.

Men nu när det blev såhär allvarligt och att hon var halt i slutet av förra veckan gör mig orolig. Då tar jag det inte som vrickning/stukning. Utan nu ska hon kollas upp grundligt tills jag får svar vad det är.

Det är väldigt svårt att vara hästägare och hela tiden ta rätt beslut, många gånger väljer man fel beslut. Och jag som inte delar stall med någon och inte har några hästvänner heller för saken inte det lättare.

Men nu känns det som jag gör rätt iaf.

Måste säga som övriga. För guds skull - sluta snurra runt i blindo med ET, hovslagare och ditten och datten. Åk till klinik! Varje större klinik har en hovslagare knuten till sig, de bedömer om denne ska titta på hästen utifrån vad de ser vid grundundersökningen! Ju längre du väntar med att gå till botten med det hela, desto större chans att grundorsaken till hältan som går outredd, gör att hästen avlastar/felbelastar sig i kroppen och får sekundär skador/hältor. Att sen börja reda i vad som är grund skadan och vad som är sekundär problem blir som att försöka reda i ett plockepinn!

vad är det för ET du haft ute som behandlar halt häst? det strider mot de nya lagstadgarna, och du som hästägare blir ansvarig om du har otur och det går snett!

Men hur kan du ursäkta den hälta som pågått i så många månader utan att du sökt hjälp?

Det är ju hästen som får lida - du vet ju inte ens vad det är. Det kanske är en fraktur eller något riktigt allvarligt. I så fall riskerar det ju faktiskt bli ett djurskyddsärende eftersom du inte gjort det lagen säger: låtit hästen få veterinärvård när den varit dålig.

Hon har inte vart halt vid behandlingen. Utan jag har haft ute ET för att kolla henne i övrigt när hon vart fri från hälta och har i samband berättat om detta om hennes hälta och då har den personen genomgått extra mycket hästen för att se om den kan känna/se något.

Så ET har absolut inte gjort något fel i detta samband. Gäller samma kotknackare och massör-. Hon har inte vart halt under behandlingarna, utan velat kollat upp hennes kropp.

Men du tar ju upp dessa behandlingar i relation till hältan. Att du velat kolla upp hästen eftersom den varit halt till och från.

Jag ville få råd och tips inte utskällning. Ska du hålla på sådär så kan du sluta läsa tråden direkt ! varför ska många bukare göra påhopp, jag vet att jag gjort fel !! Tror ni/du inte jag mår piss över det.
Gör ju för guds skull så rätt jag kan göra nu.
Alla gör misstag och fel någon gång i sitt liv även på sina djur, jävligt trist för min häst att det är såhär och att allt är mitt fel- jag vet så jag behöver inte få påpekningar om det !

Jag har fått tips och råd nu.

Det är inget påhopp, det är en undran. Jag trodde att du nämnde alla de övriga behandlingarna eftersom du skrev om hältan. Om inte behandlingarna står i relation till hältan är det kanske inte relevant i tråden?

Om du tar det som en utskällning känns det som det finns en del att tänka över. Jag tror inte att något som skrivits i tråden är osant, och jag tycker att det är jättetrist att hästen ska behöva att och ha ont längre än nödvändigt.

Kändes som påhopp, men jag kan också ha känt fel så då ber jag om ursäkt för det jag skrev.
Jag vet inte varför jag nämnde alla behandlingar, för jag har inte tagit ut ET, massör eller kotknackare för hältans skull så du har sant att det är onödigt nämnade i denna tråd.
Nu gör jag det jag kan, hovslagaren vart ute, jag har lagt våtvarm omslag.
Ska ringa både hovslagare och klinik imorgon så får de avgöra vad jag ska göra nu när hovslagaren som vart ute nu ikväll gjort sitt utlåtande.

Det är ju det jag ska göra ? kanske skrev lite konstigt men det är ju därför jag ska ringa dem imorgon.

Ska ringa både hovslagare och klinik imorgon så får de avgöra vad jag ska göra nu när hovslagaren som vart ute nu ikväll gjort sitt utlåtande.

Det lät mer som du skulle vänta och låta kliniken och hovslagaren avgöra vad nästa steg blir.

Jag hade bokat tid oavsett vad de råder till i nuläget, mot bakgrund att hästen varit halt väldigt länge.

var hästen halt innan hovvägg? går hon i stor hage?, kompisar? leker mycket? ojämn hage? hur motioneras hon? Någonstans borde problemet ha tillkommit.

Nej hon var inte halt innan hålväggen så hältan har kommit med hålväggen. Och hon har även blivit mer snubblig sedan hålväggen uppstod. Nu har hon jättelite hålvägg som jag vet om i dagens läge men ändå är det väl obalans i hoven för henne.
Hon går i stora hagar på ca 2ha, okuperad terräng eller vad man säger med en del skog. har två stycken kompisar. De leker relativt mycket, får ofta överskotts energi och börjar springa/leka med varandra.
Och hon snubblar väldigt ofta när de har racing i hagen.

Hon hobby rids i skog o mark ca 3-4 ggr i veckan.

Hur upptäcktes hålväggen? Hur åtgärdades den? Tänker på inflammation, svampangrepp mm, kan där ligga skit kvar i hålväggen som gottar till sig och ger hästen obehag/smärta?

Men håller med alla andra: klinik och deras hovslagare som nästa/första steg.

Håller tummarna för att ni snabbt hittar felet och sätter in rätt behandling, så att inte hästen behöver gå och ha ont.

Hålväggen upptäcktes vid en skoning. Den karvades ur så mycket som det fanns tills hovslagaren inte såg nåot mer.
Har tvättat med väteperoxid och virikon efter tvätten har jag haft på den blåa vätskan, hmm minns inte namnet, thrustbuster eller något liknande heter den.

Förra gången hon skoddes så var det inte min ordniarie hovis utan en annan som inte ville karva något i hålväggen för hon tyckte det såg bra ut, vilket man inte kan se utan måste karva men hon ville inte karva, så det kan mycket väl ha spridit eller ökat...

Nu vetesjutton om jag tryckte på rätt knapp här, tillägnat TS i alla fall.

Om hästen är så halt att den inte kan åka låda och den behöver vård på annan plats plockar man upp telefonen och ringer och bokar en dejt med distriktaren som kan ge hästen smärtlindring för transporten. I alla fall om man är mig. Jag har en häst jag inte kunde rubba från hagen pga smärta en vacker dag. Det var inte värt att försöka få henne på rampen då det tog mig lååååång tid (tal om halvtimme-timme) att flytta henne 10 meter. Distriktaren kom snällt ut med intravenös finadyne så vi kunde transportera henne till Strömsholm utan smärtor och därmed lyckades bota henne.

Kan du inte lasta för att åka till klinik så försök få tag på en hovslagare som kommer så fort som möjligt. Det låter ju som om det är en hovböld som spökar.

Just denna gång är hon haltare än vad hon vart förut, men andra gånger hon haltat har det vart samma hälta inte blivit värre och värre, utan det är denna gång.
Hovslagaren som var ute ikväll tyckte även att hon var riktigt fult skodd och misstänkte till och med sömstick..
Så kul det är med hovslagare alltså, nu vill jag att mina ordinarie blir bra så jag vet att de får god hovvård !

Om man misstänker hovböld och till och med sömstick (som den senaste hovisen trodde) - bör man inte plocka av skona snarast? (Obs inte påhopp på dig TS, utan en generell tanke bara)

Det hade nog jag gjort i alla fall, samt lagt ett våtvärmande omslag om hoven i väntan på kontakt med kliniken.

Precis det jag har gjort :)
Skon är av och våtvarmsomslag går hon med som byts en gång om dagen eller fler om det går sönder. Råd av både vet och Hovslagare att göra så.
Ska in imorgon med henne, idag är hon mindre halt. Haltar knappt inget i skritt, men i trav haltar hon. Varm om hoven och lite ökad puls ännu. Ingen feber heller.
Se vad de säger imorgon om henne.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 756
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XVI