Underliga tänder

vildros

Trådstartare
En häst där jag jobbar har fruktansvärda framtänder.
Undrar bara om någon sett något liknande??

P3102130.jpg

Iaf en tand är lös och "vickar"

Sv: Underliga tänder

Det där var nytt för mig. Ser ut som att pålle borde besöka tandläkaren, och som att den måste ha ett extremt överbett.

Jag vet inte om jag är överkänslig, men jag tycker det där ser riktigt riktigt illa ut :crazy:
Kan hästen verkligen beta sådär? Eller den kanske får allt serverat.
Hur ser resten av munnen ut?

Fy... Nej jag har aldrig sett nåt liknande. :eek:

Var farao jobbar du?

Hur ser resten av hästen ut undrar man ju, kan den äta normalt?

Det här är en häst med "kraftigt överbett":
tand3.jpg

Den ser jäkligt fin ut i tänder jämfört med den där stackaren... :crazy: Hästen behöver vård och jag undrar också hur den ser ut i övrigt. Kan den äta ordentligt?

Tack, då var det inte bara jag som tyckte det här var helgalet?! Det är alltså inte min häst,och de hästar jag haft har jag alltid kollat regelbundet. Tråden är postat för att höra lite tankar och teorier om hur det kunnat bli såhär och om man gör något åt det, vad skulle det vara? Vad kunde gjorts tidigare?

Hästen är en rysk travare som är ca 15 år tror jag. Den är åt det tunnare hållet, men det är den andra hästen av samma ras också.
Den används till körning (parkörning) och är pigg och glad. Den betslas med körbett, och verkar inte ha något emot bettet.
Den äter med god aptit, även om den får kämpa lite med höet. Det känns som att den har anpassat sig till situationen (jag menar den har ju gått så hela sitt liva antagligen). Jag tror aldrig den blivit kollad av veterinär/tandläkare, inte så vanligt här tror jag. Doch tror jag den är importerad från Ryssland en gång i tiden, de måste ju ha gjort en vet.bes. då. Och undrar om den är försäkrad och om denhar reservationer isf. Ska undersöka.

Jag ska försöka öppna munnen på den och kika på resten av tänderna, nästa gång jag ser den.
Och jag lovar, ska försöka trycka på att de tar ut tandläkare/veterinär.

Jag jobbar inte "med" den här hästen, men den finns i samma stall.
Det är inte i Sverige.

Usch såg inge vidare ut :crazy:
Måste vara kämpigt för den att få i sig nån mat alls. Hoppas ägaren inser att den nog behöver kollas.

Baserat på den bilden kan man gissa att hästen har ett kraftigt överbett vilket har gjort att de övre tänderna inte har slitits ner naturligt och till slut då vuxit och lagt sig utanpå/framför de undre tänderna och därefter pressats ut och isär. Att korrigera det där och få till en bra bettyta blir nog ingen lek...

Jag tycker det ser ut som en missbildning av ngt slag. Tänker på harmynt som mäniskor föds med. Det ser ut som något liknande. Undrar hur gommen ser ut. De andra tänderna runt om såg oxå konstiga ut.

Tycker det är horribelt att hästen får se ut sådär...:cry:

Jag har sett något liknande. Var i skottland på ett ridcenter. Där hade de en ponny med fruktansvärda tänder och sned käke. Hans moder hade blivit sparkad på magen när han fortfarande låg där i enligt vad personalen berättade. Inte för att det kanske säger så mkt egentligen, men vid vårat besök var han kring de 20 och levde hela sitt liv på lätttuggad mat.

Tror som Skogstrollet att det är ett från början dåligt skött överbett som den här hästen har. Hade det skött med raspning ett par gånger om året från det att den var ung hade det inte sett ut så här.

Det är inte säkert att det rör sig om ett överbett. Utan mer information om hästen är det omöjligt att ställa diagnos, men normalt är det inte. Jag har haft och behandlat ett liknande fall. Det var en shettis som hade en tumör i området för några av överkäksframtändernas rötter, och en kraftig elak tandköttsinflammation (ANUG) som gjorde så att tandköttet drog sig tillbaka och rothinnan och käkbenet blev inflammerat och tandlossningen var ett faktum. Den hästen hade inget överbett, men var 18 år. Vi tog bort de tänder som var bortom all räddning och behandlade ANUG:en och parodontiten med läkemedel och daglig rengöring och höll hästen "under armarna" under flera år och den åt och var glad. Tumören satt så illa att det hade blivit för stor operation för individen att ta bort. Nu är den i himlen, den trillade i hagen och bröt benet.

När man pratar om överbett brukar man egentligen avse kindtandradernas relation till varandra. Menar man framtänderna benämner man det frontalt överbett. Detta ger ibland upphov till missförstånd när hästägaren läser en journal där tandis skrivit måttligt överbett (eller postnormalbett som man säger på fackspråk) men hästägaren själv lätt kan se att framtänderna möter varandra perfekt. Överbett och frontalt överbett har inget självklart samband.
Även en häst med gravt överbett klarar sig bra, ibland kan de till och med beta, de är fantastiska på att lära sig, de biter av gräset genom att hålla emot med tungan, den får en förhårdnad/valk där den möter tänderna. Ofta klarar de sig faktiskt utan raspning om man bara håller fingrarna (raspen) borta - men har man en gång börjat raspa så triggar det tandtillväxten och utskjutningen och då måste man fortsätta. Istället kontrollerar man då och då att tänderna inte växer ner och skadar motstående käke, men märkligt nog brukar det alltså fungera, tänderna växer då inte mer än de slits. Förutsatt att man inte raspar. Och håller man koll är det ju lätt att ingripa med raspen innan skador uppstår på motstående käke. Man har inget att vinna på att raspa från början, med andra ord. Vänta lite och se hur naturen sköter det hela.
NB:Det går inte att korrigera ett frontalt överbett med raspning så att tänderna möts normalt, man måste länga underkäken och det görs inte i sverige, vad jag vet.

Vad som skett med denna häst är svårt att säga men som sagt är det omöjligt att säga om det är ett frontalt överbett eller inte på den bilden som presenterats. Vad man kan se är att tand 202 saknas/är avbruten/missbildad och likaså 102. När en eller flera luckor bildas tappar de övriga tänderna sitt sidostöd och då börjar de kvarvarande tänderna röra sig. Tänderna blir lite lösa och värker, hästen försöker beta på annat sätt för att undvika smärta, belastningen förändras ytterligare. Foderrester samlas eftersom hästen inte betar normalt (betandet har normalt en rengörande och tandköttsmasserande funktion), ruttnar och orsakar inflammation och infektion, vilket sprider sig ner i rothinnan och tänderna tappar ännu mer av sin infästning. Görs ingenting blir resultatet som på bilden på en äldre häst. Precis som hos min shettispatient kan det ju faktiskt handla om en tumör också.

Ta ut en veterinär med hästtandvårdsutbildning, hade det varit jag hade jag tagit rtg-bilder av området, även med plåten i munnen på hästen, gjort rent ordentligt, behandlat infektioner och inflammationer med adekvata läkemedel. Eventuellt ta bort den lösa tanden. Andra tänder behövs kanske avlastas, och resten av munnen ses över (det kan vara helt utmärkt i kindtandsregionen fast det ser ut så här fram). Sen är det daglig tandborstning och spolning (detta gör hästägaren, det går bra efter lite träning). Hästen kommer aldrig att blir perfekt igen men med rätt vård och utan elakartade tumörer har den alla chanser att bli smärtfri, glad och ätande och det är ju det som är målet, eller hur?

Hoppsan NB:Det blev konstigt; skulle vara NB: Det ...

Tack för ett mycket informativt inlägg! :bow:
Det är naturligtvis inte trevligt att se en häst se ut såhär, men från en edukativ (hoppas jag inte precis hittade på ett ord!) synvinkel är det väldigt intressant..

Joyboy: finns det länder där man regelmässigt länger underkäken? Varför görs inte det i Sverige, är det onödigt?

Hihi, verkar som den där smileyen väldigt gärna vill vara med på ett hörn när du skriver NB ;)

Hej.

Har inte sätt någon häst med nått liknande.

Men en häst jag skodde tidigare hade tänder som hela havet stormar och han fick avlivas vid 3års ålder då han hade varit lös i magen i hela sitt liv och kunde inte tillgodogöra sig maten, det visade till och med på röntgen att det skulle växa ut en tand mitt i gommen.

Kram

Tack för ett mycket informativt inlägg! :bow:
Det är naturligtvis inte trevligt att se en häst se ut såhär, men från en edukativ (hoppas jag inte precis hittade på ett ord!) synvinkel är det väldigt intressant..

Joyboy: finns det länder där man regelmässigt länger underkäken? Varför görs inte det i Sverige, är det onödigt?

Hihi, verkar som den där smileyen väldigt gärna vill vara med på ett hörn när du skriver NB ;)

Edukativ var ett fint ord ;), det tar vi till svenska akademin om de inte har uppfunnit det än :D

Nä inte regelmässigt, det tror jag inte. Men det görs, åtminstone sporadiskt, i usa och förekommer säkert i många andra länder, det finns folk till allt. Käkplastik förekommer självklart även i sverige men då handlar det om rekonstruktioner efter trauma, inte korrigeringar av medfödda fel, inte vad jag vet iallafall.

Herregud, jag blev chockad när jag såg bilden! Vilket fruktansvärt bett, hur fasen kan det bli så? Och hur kan man låta hästen få såna tänder, det måste ju ha funnits någon anledning att göra någonting åt tänderna för att förbättra det när den varit yngre.

Jag har en 7 årig häst som har ett riktigt stort underbett men hennes tänder är helt perfekta trots det och jag tror omöjligt att dom kan komma att se ut sådär när hon är 15...

Vore det där min häst skulle jag tillkalla hjälp snarast möjligt, det där kan juh inte vara normalt. Hur ser hästen ut i hullet?? :S Hur kan det tugga i sig maten ?

Nåär jag letade häst för ett par år sedan var jag och tittade på en häst, fastnade inte för den, men ägaren hade fler hästar till salu. (importerade)
Och den såg, om möjligt, ännu värre ut en den där, önskat jag haft kamera med mig... Och nej, det blev inget köp... :p

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka